- 28 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8743
- GBP / BGN 2.3536
- CHF / BGN 2.0816
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Подписаха договора за тол-системата
15 Януари 2018 | 10:53
/КРОСС/ В Министерството на регионалното развитие и благоустройството беше подписан договорът за проектиране, изграждане и въвеждане на тол-системата. Документа подписаха председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя Консорциум „КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪНС", съобщава „Фокус". На церемонията присъстваха членовете на УС на АПИ инж. Веселин Давидов и инж. Светослав Глосов и Андре Лаукс, главен оперативен директор на „КАПШ ТРАФИККОМ".
Тол-системата ще бъде на база изминато разстояние за превозни средства над 3,5 т и на база време за леките автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т (електронна винетка).
Стойността на договора е около 150 млн. лева без ДДС. Срокът за изпълнение е 19 месеца. Изграждането на тол-системата ще бъде за сметка на изпълнителя.
„Тол-системата ще въведе справедливия и честния модел на таксуване по нашите републикански пътища, обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който също присъства на подписването на договора.
„Минаха 2 години процедурни игри и хватки с всевъзможни инструменти, благодаря на АПИ. Всеки ден е важен и коства на българските граждани, ползватели на републиканските пътища, огромен ресурс", обясни той.
„Ресурсът ще бъде насочен единствено и само към подобряване на състоянието и безопасността на пътищата ни", изтъкна регионалният министър.
„70% от приходите на АПИ се формират от ползвателите на леките автомобили. Тези, които амортизират пътищата в пъти повече, тежкотоварните автомобили плащат по-малко от 30% от стойността на всички приходи на АПИ", посочи Николай Нанков.
„Всички граждани трябва да бъдат спокойни, че с въвеждането на електронните винетки цените няма да бъдат повишавани", коментира Нанков.
„Нашият основен природен ресурс - „златото", с което с България разполага, това е стратегическото ѝ положение. 5 от 10 международни транспортни коридора минават през нашата територия. Целта, която сме си поставили, са приходите в бюджета на АПИ от тол-системата да достигнат 1 млрд. лева. С приходите от тол-системата в голямата си част нуждите от пътния сектор ще бъдат удовлетворени. Ще успеем да създадем един устойчив пътен сектор. Новият модел ще даде възможност за по-голяма гъвкавост. Ще имаме възможност и за гъвкаво регулиране на тежкотоварния трафик", допълни регионалния министър.
„Имаме да доизграждаме не малка част от автомагистралната ни система, планираме поне един, а след време и няколко тунела под Стара планина, които проекти ще се реализират единствено и само по линия на приходите от тол- системата", обяви още Николай Нанков.
„Недофинансирането на АМ „Струма" ще се покрие отново със средства от бюджета, по линия на тол таксите.
Имаме да доизграждаме и АМ „Хемус", и пътищата Ботевград-Видин и Русе-Велико Търново. Ще изграждаме нови пътища, ще ги направим по-сигурни и безопасни. Достатъчния ресурс, с който ще разполагаме, ще е предпоставка за по-качественото му разходване и по-добрия контрол", заяви Николай Нанков. „Ще създадем държавна компания, която ще оперира тол-системата след изграждането и въвеждането ѝ в експлоатация, след приключването на договора от изпълнителя", каза още той.
Председателят на Агенция „Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов, пък коментира:
„Обучението по функционирането и изграждането на тол системата ще бъде тежка задача за АПИ, за министерството и министър Николай Нанков. Предстои ни решаването на много тежки задачи, тъй като тол-системата се въвежда за първи път. Това води след себе си липсата на кадри".
„С тези 6-7 хил. км пътища, които имаме да ремонтираме, се надяваме в рамките на 4-5 години България да има една съвременна и третокласна пътна мрежа", допълни Атанасов.
„През това време изтичат и експлоатационните срокове на ремонтите на магистралите, на първокласните и второкласните пътища, които през годините сме успявали да ремонтираме. На този етап не планираме намаляване на електронните винетки или на цената на винетките за леките коли. Това, което е в момента - леките коли да издържат преминаването на тежкотоварния трафик няма как да остане, тъй като не е справедливо", каза още шефът на АПИ.