- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Ген. Тонев: Не трябва да се вдига потребителската такса за пенсионерите, но трябва да бъде компенсирана
26 Ноември 2014 | 08:22
/КРОСС/Не трябва да се вдига тази потребителска такса за пенсионерите, но трябва да се намери начин да бъде компенсирана. Да се увеличи таксата на останалите - това също не е изход.
Това каза пред БНР ген. Стоян Тонев в коментар на здравеопазването на пенсионерите. Той посочи, че в повечето страни от Европа има улеснение за възрастните хора.
Да не говорим, че има страни, в които то е поето от държавата или здравните каси. Не е ясно дали едно популистко решение е за сметка основно на здравните звена, допълни Тонев.
Преди началото на конференцията "Пациентът в центъра на системата", посветена на приоритетите в здравеопзването, бившият директор на ВМА, сега депутат от ГЕРБ, коментира и графика, който си поставя здравният министър Петър Москов и който включва електронна здравна карта, основният пакет дейности, който да поеме Касата, и онези, които да поемат здравните фондове, договорите с болниците и т.н.
Такъв график се приема, преди да е приет бюджетът. Той трябва да е коригиран спрямо възможностите на бюджета. По един такъв график се поставят срокове, които биха били основа на разговорите с другите субекти - БЛС, пациентски организации. Проблемът е за сметка на какво и на кого да стане реформата. Най-важен е пациентът, неговите изисквания и до каква степен финасовите ресурси, които може да осигури държавата, са важни за пациента. Пациентът трябва да контролира и парите, които вървят с него. Стои и въпросът за ефективното използване на парите за зраве и контролният орган трябва да е Касата. На НЗОК трябва да се прехвърлят една част от контролните функции на одита и на министерството. Но това влиза и в приоритетите на здравния министър.
По отношение на иеята да се сливат болници на регионален принцип, ген. Тонев каза, че проблемът в това обединяване е то да не доведе до още по-голям разход на системата.
Електронната здравна карта ще позволи и министерството, и Касата, а и самите болници да получават пряк информационен поток, който във всеки момент да показва къде е болният, какво е направено и колко струва. Разбира се, че има дублиране на дейности, а те водят до заплащане на една и съща безсмислена услуга. Основният проблем е липсата на координация, въпросът е повече организационен, посочи той.