- 24 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
ГИТ с проверки в шивашката индустрия за ергономични условия на труд
20 Август 2014 | 13:20
/КРОСС/ 403 проверки в 393 предприятия от икономическа дейност „Производство на облекло" е извършила Главна инспекция по труда в рамките на провежданата през годината инспекционна и информационна кампания „Ергономия на работното място". Акцентът на кампанията беше през месец юли. Броят на заетите в проверените предприятия е 17 699.
При проверките е констатирано, че нерядко работодателите в производството на облекло не осигуряват и елементарни удобства на работниците и служителите си, като подходящи столове, които могат да се коригират съобразно ръста на работника, работната поза и характера на производствения процес. Не се осигуряват устройства за сядане на работещите, когато работят прави - при кроене, гладене, преглед на дефекти. Работните повърхности са малки и пречат на свободата на движенията при извършване на отделните дейности. Не са разработени специфични за всеки вид труд профилактични програми за намаляване на ергономичните рискови фактори, като ограничаване на повтарящите се движения, на полагането на труд в неудобна работна поза и т.н.
По време на проверките досега са установени 2485 нарушения, от които 1575 са свързани с изискванията за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Дадени са 2455 задължителни за изпълнение предписания и са съставени 82 акта. Въпреки че нарушенията, свързани със здравословните и безопасни условия на труд като цяло са повече, актовете са съставени основно за нарушения по трудовите правоотношения - 66 броя от всички. Най-често те са за работа без писмен договор, забавени възнаграждения, нерегламентирано полагане на извънреден труд и т.н.
За отклоненията от ергономичните изисквания за работното място инспекторите по труда са дали задължителни за изпълнение предписания за отстраняването им, а сроковете са съобразени с реалистичните възможности за това. Така работодателите получават информация и насоки как да подобрят ергономичните условия на труд в своите предприятия, с което се изпълнява и основната цел на кампанията - инфрмационната. Ще има и последващи проверки, за да се установи дали предписанията са изпълнени.