- 27 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8588
- GBP / BGN 2.3429
- CHF / BGN 2.0999
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Задава ли се споразумение "ТТИП лайт" между ЕС и САЩ?
26 Февруари 2016 | 11:56
/КРОСС/ Преговорите за създаването на зона за свободна търговия между Европейския съюз и САЩ напредват бавно. Американците предлагат да се приеме облекчен вариант на Трансатлантическото партньорство за търговия и инвестиции (ТТИП), изключващ най-спорните въпроси.
Бернд Ланге е един от малцината, които имат достъп до секретните документи от преговорите за създаването на зоната за свободна търговия между ЕС и САЩ. И в това няма нищо случайно: Ланге е председател на Комитета по търговия в Европейския парламент; той е упълномощен да коментира спорното споразумение за ТТИП.
В момента в Брюксел върви 12-и кръг от преговорите.
Политикът е убеден, че преговорният процес върви твърде бавно. Американските партньори нямат ясна позиция по половината от 25-те глави на споразумението, разкрива Ланге в интервю за "Дойче веле".
Неразрешените въпроси
„ТТИП е в криза", констатира политикът. Съединените щати трябва да положат повече усилия в хода на преговорите и „чувствително да се доближат до европейците", смята Ланге.
Но търговският представител на САЩ Майкъл Фроман се придържа към друга гледна точка. „През последните 6 месеца ние достигнахме успехи", заяви той преди началото на настоящия кръг от разговори.
Междувременно от преговорния процес до момента са били изключени най-трудните въпроси, които до ден-днешен остават неразрешени: къде и как инвеститорите ще отстояват своите права в случай на спорове, какви ще бъдат стандартите, например, в машиностроенето и по какъв начин ще се осъществяват държавните поръчки през Атлантика.
Времето притиска
Решаващият момент в преговорите е настъпил, заявяват участниците. Те планират първоначално да се договорят за лесните неща и след това да се заемат с трудните.
Но Бернд Ланге от Европарламента смята, че такава стратегия е прекалено рискована. Той напомня, че на преговарящите не им остава чак толкова време. Към юли трябва да бъде готов така нареченият консолидиран текст на споразумението.
Ако това не се случи, страните няма да успеят да приемат документа до края на президентския мандат на Барак Обама. Според Майкъл Форман все още може да се спази този срок, докато еврокомисарят по търговията Сесилия Малстрьом е убедена, че това няма да е никак лесно.
Ланге призовава да се побърза с работата над документа, защото след президентските избори, които ще се проведат в САЩ през ноември, вътрешнополитическите проблеми на страната могат да се задълбочат. Той отбелязва, че републиканците в последно време често демонстрират националистически нотки и мнозина от тях се обявяват срещу договора с ЕС.
На свой ред, демократите по принцип критично гледат на свободната търговия и се безпокоят единствено за защитата на инвеститорите и правата на трудещите се.
Да се отхвърли баласта
За да се спази срока, американската страна предложи да се приеме облекчена версия на споразумението ТТИП light, което да не включва най-трудните въпроси. Тогава документът може да бъде приет още през лятото. Но европейската страна гледа на това скептично.
Един от нейните противници - президентът на Обединението на германските машиностроители и производители на индустриално оборудване VDMA Райнхолд Фестге. Той специално летя до Брюксел, за да има лични впечатления от преговорите.
В случай на приемане на облекчената версия на ТТИП неговият отрасъл, машиностроенето, заради своята сложност и многообразие точно няма да бъде включен в текста на споразумението.
Тъй като има много работа по разработването на единните стандарти на отрасъла, много е голямо изкушението проблемите на машиностроенето въобще да не бъдат взети предвид, смята Фестге.
Сложен отрасъл
В същото време за тях приемането на ТТИП би представлявало истински успех, убеден е ръководителят на VDMA. За германските машиностроители САЩ е най-важният пазар.
Но в резултат на излишното двойно регулиране, необходимостта да се получават разрешителни и да се предоставя различна документация разходите при износа за САЩ на всяка произведена в Германия машина се оказват 19% по-високи, отколкото при доставките за други страни.
„За нас ще бъде сериозен удар, ако нищо не се случи", заяви Фестге. „Американците ще се преориентират към Азия, нещо, което ние не искаме".
Президентът на VDMA се надява, че посещението на Обама на най-големия в света индустриален панаир в Хановер, което ще се състои през април, ще се превърне в нов импулс за по-скорошното приемане на ТТИП.
Идеята за ТТИП light не впечатлява и Бернд Ланге, който също е обезпокоен относно перспективите на средния бизнес.
Големите концерни, като „Фолксваген", не изпитват остра необходимост от ТТИП, смята политикът: те стоят достатъчно стабилно на краката си и могат да действат самостоятелно.
„Това, което наистина ме тревожи е как тези 150 000 малки и средни предприятия, които вече работят на американския пазар и участват във веригата на създаване на добавена стойност и които още имат възможности за развитие", отбелязва Ланге.
„Ако те не получават изгода, тогава въобще може да не бъде сключено никакво споразумение".
Никаво занижаване на стандартите
Още един проблем, предизвикващ особено оживена дискусия в Германия и Австрия, е замяната на търговски арбитражни съдилища, в които инвеститорите биха могли да разрешават споровете си, с обикновени държавни. Това искане беше поставено от европейската делегация. Тази седмица този въпрос трябва за пръв път да се обсъди в Брюксел.
Докато преговарящите в белгийската столица обсъждат детайлите на споразумението, по улиците на града се провеждат протести на противниците на ТТИП.
Много обществени организации определят това споразумение като „недемократично и враждебно за потребителите".
По думите на Бернд Ланге, експертите на Европарламента, занимаващи се с въпросите на ТТИП, ще отчетат тяхната гледна точка.
„Няма да има занижаване на стандартите при спазването на правата на потребителите и посегателствата върху правата на трудещите се", обещава политикът.
„Напротив, искаме да усъвършенстваме стандартите, които ще бъдат по-високи от съществуващите днес в световната търговия".
След приключването на преговорния процес готовият текст на ТТИП трябва да бъде одобрен от Европарламента.
Източник: БГНЕС