- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
8% по-слабо лято
29 Септември 2015 | 08:18
/КРОСС/ Лято 2015 е довело 8% по-малко чужди туристи в страната. Това показват данните за трите ключови месеца от сезона. За бизнеса година е слаба, защото хотелиерите свалиха предварително цените и това е свило приходите им средно с 10-20% спрямо предишната година. Това са минус няколкостотин милиона, тъй като морският туризъм генерира около 2-2.5 млрд. евро годишни приходи.
Новината на сезона е, че германецът отново е турист номер 1 на българското Черноморие, но това е, защото руските пътуващи са намалели с една четвърт, пише Капитал.
Числата на сезона
Август се оказва като миналогодишния - има скромен ръст от 0.4% спрямо същия месец на предходната година. Но данните за трите най-важни месеца за летния сезон - юни, юли и август, показват, че общо туристите са намалели със 7.9% на годишна база. Спадът на руските туристи е 24.3%, а на украинските - 19%. И докато той беше очакван, неприятна изненада представлява големият срив при румънските (с 32.5%), чешките и австрийските (почти 15%), френските и скандинавските туристи. Германия е отново най-големият ни пазар, но дори и там има леко свиване на броя на посетилите България - с 1.7% спрямо летните месеци на 2014 г.
И през юли, и през август по над 500 хил. българи са пътували с различни цели в чужбина, което е рекордно висок брой от 2009 г. насам. Повечето от тези, които са почивали навън, са избрали за дестинация съседните Гърция и Турция (виж карето). Това показват данните за пътуванията, които Националният статистически институт публикува в понеделник.
Стабилно на германския пазар
Август е бил по-добър месец от юли и особено от юни с привлечени 933 793 чуждестранни туристи, което е с 0.4% повече от август 2014 г. Въпреки това за втора поредна година България не успява да привлече над 1 млн. чуждестранни туристи през август след рекордните за сектора 2012 и 2013 г. Според Венцислав Танчев, управител на "Сънтурс", сезонът приключва според очакванията за 20-30% спад на рускоезичните туристи, но за радост има известно наваксване на германския пазар. Като една от причините той изтъква атентата в Тунис в края на юни, което е довело до пренасочване на английски, немски и белгийски туристи към България с цени, сходни с тези в Тунис. Калин Сутев, представител на REWE Touristik за България, също коментира, че немският пазар е бил сравнително стабилен през тази година, но резултатите са до голяма степен постигнати благодарение на голямо намаление на цени от страна на туроператори и хотели с цел да се привлекат обратно туристи, които са започнали да предпочитат Турция.
Радостен факт е, че се увеличават туристите от Полша, където потенциалът е голям. Ръст има и на македонските, турските, сръбските и израелските посетители. Освен на руски говорещите пазари обаче България губи позиции и сред румънците, чехите, словаците и французите.
Спадът в броя туристи и по-ниските цени водят до понижаване на приходите с около 15-20% за всички хотелиери по Черноморието, смята Венцислав Танчев. Неговата компания "Сънтурс" очаква ръст на приходите между 1.5-2%, но най-вече благодарение на ръста на немски и полски туристи.
Ниските цени
България продължава да остава слабо разпознаваема и да разчита предимно на ниските цени, за да привлича туристи. Венцислав Танчев отбелязва, че все пак по изключение има хотели, които създават качествен и конкурентоспособен продукт и инвестират в по-големи общи пространства, по-качествена храна и услуги, съответно и на по-високи цени. За такива хотели клиентела има достатъчно, защото "не е вярно, че клиентът в България търси само ниската цена, а напротив - търси доброто съотношение между качеството и цената", добавя той.
Прогнозите за следващия сезон до голяма степен зависят от външни обстоятелства. Танчев има по-скоро положителни очаквания, защото смята, че Гърция няма да отбележи толкова рекордно висок ръст на туристи, както в последните две години, след като цените на туристическите услуги там се повишиха поради увеличаването на данъците в страната. Според Калин Сутев от съществено значение ще бъде развитието на геополитическата обстановка - кризата в Русия, тази с бежанците и т.н., но очаква леко подобрение или нивата да се запазят като през 2015 г.
Реклама и плажове
Министърът на туризма Ангелкова вече обяви в началото на септември, че Министерството на туризма ще поиска три пъти повече от сегашния бюджет за реклама през 2016 г. или при 5 млн. лв. сега желанието е за държавен разход от 14 млн. лв. догодина. Кампанията ще бъде насочена предимно към българските и след това към съседните и другите европейски туристи. Рекламата сама по себе си обаче няма да бъде достатъчна, ако не се съчетае и с конкретна по-дългосрочна стратегия за развитието на туризма.
Според Калин Сутев "рекламата и правилното позициониране на България на международния пазар са много важни, но няма как те да са успешни без концепция и стратегия, които да очертават какъв е нашият таргет, към кого гледаме, как смятаме да го привлечем и какво точно предлагаме". На сходно мнение е и Венцислав Тачев, който допълва, че "ако държавата наистина иска да направи нещо, то трябва да се преосмислят концесиите на плажната ивица. Ако се прекратят дългосрочните договори за концесия, против които е и Европейската комисия, и се сключат нови с изискване за пределна или нулева цена на чадъри и шезлонги, това ще бъде най-добрата реклама."