• 12 Яну 2025 |
  •  USD / BGN 1.8981
  •  GBP / BGN 2.3369
  •  CHF / BGN 2.0771
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Слабо покачване на цените през май на хранителните продукти, безалкохолни и алкохолни напитки

Слабо покачване на цените през май на хранителните продукти, безалкохолни и алкохолни напитки

/КРОСС/ Индексът на потребителските цени за май 2016 г. спрямо април 2016 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0.0%. Инфлацията от началото на годината (май 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1.0%, а годишната инфлация за май 2016 г. спрямо май 2015 г. е минус 2.0%.

Средногодишната инфлация за периода юни 2015 - май 2016 г. спрямо периода юни 2014 - май 2015 г. е минус 0.6%.

През май 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.1%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.2%;
• облекло и обувки - увеличение с 0.8%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - цените остават на равнището от миналия месец;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - намаление с 0.1%;
• здравеопазване - увеличение с 0.1%;
• транспорт - увеличение с 1.2%;
• съобщения - намаление с 1.6%;
• развлечения и култура - намаление с 0.5%;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - намаление с 0.1%;
• разнообразни стоки и услуги - намаление с 0.6%.
През май 2016 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: брашно - с 0.6%, макаронени изделия - с 0.4%, мляно месо (кайма) - с 0.7%, трайни колбаси - с 0.5%, кашкавал - с 0.2%, пресни плодове - с 13.3%, краставици - с 5.0%, картофи - с 9.5%, моркови - с 0.6%, зрял чесън - с 0.9%, леща - с 0.7%, захар - с 1.0%, захарни изделия (нешоколадови) - с 0.3%, кафе - с 0.5%, сладолед - с 0.7%, бебешки храни - с 0.2%, газирани напитки - с 3.4%, и други.
През май 2016 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 0.9%, свинско месо - с 0.2%, месо от домашни птици - с 0.7%, малотрайни колбаси - с 0.6%, пресни и кисели млека - съответно с 0.4 и 0.5%, млечни масла - с 1.6%, сирене - с 0.5%, маргарин - с 5.5%, олио - с 1.1%, яйца - с 2.4%, зрял боб - с 2.0%, домати - с 11.0%, зеле - с 23.6%, зелен лук - с 3.1%, сол - с 0.7%, минерална вода - с 0.5%, високоалкохолни спиртни напитки - с 0.5%, и други.
През май 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: цигари - с 0.3%, облекло и обувки - съответно с 0.6 и 1.1%, водоснабдяване - с 0.3%, канализационни услуги - с 1.1%, услуги за пречистване на водата - с 1.7%, течни горива за битови нужди - с 3.3%, дизелово гориво - с 3.6%, автомобилен бензин А95Н - с 3.0%, автомобилен бензин А98Н - с 5.0%, резервни части и принадлежности за ЛТС - с 0.2%, домакински уреди - с 0.9%, вестници ежедневници - с 1.7%, и други.
През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: твърди и газообразни горива за битови нужди - съответно с 0.5 и 0.3%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 0.5%, метан за ЛТС - с 1.4%, международни полети - с 2.2%, мобилни телефонни апарати и услуги - съответно с 4.5 и 2.7%, телевизори - с 4.3%, персонални компютри - с 1.9%, услуги по краткосрочно настаняване - с 1.0%, кина и театри - с 1.0%, козметични продукти - с 3.8%, прахове за пране - с 1.3%, препарати за почистване на съдове - с 0.5%, и други.
През май 2016 г. цените на лекарствените продукти са се увеличили с 0.1%, а цените на лекарските и на стоматологичните услуги остават на равнището от предходния месец.

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
Хармонизираният индекс на потребителските цени за май 2016 г. спрямо април 2016 г. е 100.0%, т.е. месечната инфлация е 0.0%. Инфлацията от началото на годината (май 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1.5%, а годишната инфлация за май
2016 г. спрямо май 2015 г. е минус 2.5% (табл. 2 от приложението).
Средногодишната инфлация за периода юни 2015 - май 2016 г. спрямо периода юни 2014 - май 2015 г. е минус 1.2%.
Според ХИПЦ през май 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 0.2%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.2%;
• облекло и обувки - увеличение с 0.7%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - цените остават на равнището от миналия месец;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.2%;
• здравеопазване - увеличение с 0.1%;
• транспорт - увеличение с 0.6%;
• съобщения - намаление с 1.6%;
• развлечения и култура - намаление с 0.7%;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - намаление с 0.3%;
• разнообразни стоки и услуги - намаление с 0.3%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Индексът на цените за малката кошница за май 2016 г. спрямо април 2016 г. е 99.9%, а от началото на годината (май 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е 100.3% (табл. 3 от приложението).
През май 2016 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти - намаление с 0.2%;
• нехранителни стоки - увеличение с 0.1%;
• услуги - увеличение с 0.1%.

Методологични бележки

Индексът на потребителските цени е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.
Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. ХИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t - 2.
В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. беше сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).
Индексът на цените за малката кошница е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.
Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.
Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.
Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.