• 24 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8784
  •  GBP / BGN 2.3506
  •  CHF / BGN 2.1094
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. намалява с 1.3%

Годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. намалява с 1.3%

/КРОСС/Индексът на потребителските цени за юни 2016 г. спрямо май 2016 г. е 99.9%, т.е. месечната инфлация е минус 0.1%. Инфлацията от началото на годината (юни 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1.1%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1.3%.

Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 0.8%.

През юни 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 1.1%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0.1%;
• облекло и обувки - намаление с 0.6%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.2%;
• здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
• транспорт - увеличение с 1.7%;
• съобщения - цените остават на равнището от миналия месец;
• развлечения и култура - увеличение с 0.2%;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - увеличение с 0.8%;
• разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.3%.

През юни 2016 г. са намалели цените на следните хранителни продукти: хляб - с 0.2%, месо от едър рогат добитък - с 2.4%, месо от домашни птици - с 0.7%, малотрайни и трайни колбаси - съответно с 0.6 и 0.2%, риби (пресни и замразени) - с 0.9%, кисели млека - с 0.4%, сирене и кашкавал - съответно с 0.5 и 1.0%, яйца - с 1.7%, млечни масла - с 1.0%, маргарин - с 1.7%, други пресни и замразени плодове (череши и ягоди) - с 14.9%, домати - с 14.2%, краставици - с 18.9%, зеле - с 18.6%, пипер - с 12.2%, зрял лук и чесън - съответно със 7.2 и 2.9%, картофи - със 17.5%, моркови - с 3.8%, пресни зеленчукови подправки - с 1.4%, оцет - с 0.1%, сладолед - с 4.2%, бира и вино - с по 0.9%, и други.

През юни 2016 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 0.5%, брашно - с 0.3%, свинско месо - с 3.2%, мляно месо (кайма) - с 0.3%, пресни млека - с 0.9%, олио - с 0.7%, ябълки - с 5.8%, цитрусови и южни плодове - със 7.0%, гъби - с 1.2%, зрял боб и леща - съответно с 1.4 и 1.9%, захар - с 1.7%, шоколад и шоколадови изделия - с 1.8%, сол - с 0.1%, кафе и чай - съответно с 0.7 и 3.2%, минерална вода - с 1.4%, газирани напитки - с 1.7%, и други.

През юни 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло - с 0.6%, обувки - с 0.6%, материали за текущ ремонт и поддържане на жилище - с 0.1%, газообразни горива за битови нужди - с 1.3%, въглища - с 0.6%, метан за ЛТС - с 1.3%, автомобилни летни гуми - с 0.3%, климатични инсталации - с 0.1%, готварски печки - с 0.1%, прахове за пране - с 0.4%, автомобили втора употреба - с 1.4%, телевизори - с 0.7%, продукти за лична хигиена - с 0.2%, книги - с 1.2%, цветарство - с 2.9%, международни полети - с 9.6%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: цигари - с 0.3%, водоснабдяване - с 0.6%, събиране, отвеждане и третиране на отпадъчни води - с 1.8%, дизелово гориво - с 5.5%, автомобилен бензин А95Н и А98Н - съответно с 3.9 и 4.1%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 0.9%, бойлери - с 1.9%, градски транспорт с метро и трамвай - с 15.0%, градски автомобилен транспорт - с 0.4%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 1.7%, услуги по краткосрочно настаняване - със 7.7%, и други.

През юни 2016 г. цените на лекарствените продукти и на стоматологичните услуги са намалели с по 0.1%, а цените на лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.

Хармонизиран индекс на потребителските цени (ХИПЦ)
Хармонизираният индекс на потребителските цени за юни 2016 г. спрямо май 2016 г. е 100.1%, т.е. месечната инфлация е 0.1%. Основна причина за увеличението на общия ХИПЦ, който измерва изменението на цените на стоките и услугите, използвани от всички домакинства на територията на страната (включително и чуждестранните), е увеличението на цените в групите „Транспорт" и „Ресторанти и хотели". Различният обхват на ИПЦ и ХИПЦ и съответно различната структура на потреблението са причина за различните стойности на двата индекса.

Инфлацията от началото на годината (юни 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 1.3%, а годишната инфлация за юни 2016 г. спрямо юни 2015 г. е минус 1.9% (табл. 2 от приложението).
Средногодишната инфлация за периода юли 2015 - юни 2016 г. спрямо периода юли 2014 - юни 2015 г. е минус 1.3%.

Според ХИПЦ през юни 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва:
• хранителни продукти и безалкохолни напитки - намаление с 0.6%;
• алкохолни напитки и тютюневи изделия - цените остават на равнището от миналия месец;
• облекло и обувки - намаление с 0.5%;
• жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 0.1%;
• жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0.3%;
• здравеопазване - цените остават на равнището от миналия месец;
• транспорт - увеличение с 0.5%;
• съобщения - намаление с 0.2%;
• развлечения и култура - цените остават на равнището от миналия месец;
• образование - цените остават на равнището от миналия месец;
• ресторанти и хотели - увеличение с 2.2%;
• разнообразни стоки и услуги - увеличение с 0.2%.
Индекс на цените за малката кошница (ИЦМК)
Индексът на цените за малката кошница за юни 2016 г. спрямо май 2016 г. е 99.2%, а от началото на годината (юни 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е 99.6% (табл. 3 от приложението).
През юни 2016 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва:
• хранителни продукти - намаление с 1.5%;
• нехранителни стоки - намаление с 0.1%;
• услуги - увеличение с 0.2%.

Индексът на потребителските цени е официален измерител на инфлацията в Република България. Той оценява общото относително изменение на цените на стоките и услугите, използвани от домакинствата за лично (непроизводствено) потребление, и се изчислява, като се прилага структурата на крайните парични потребителски разходи на българските домакинства. Основен източник на информация за разходите е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. ИПЦ в година t се изчислява при структура на разходите от година t - 1.

Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната. ХИПЦ, както и ИПЦ, измерва общото относително изменение в равнището на цените на стоките и услугите. Двата индекса се изчисляват от една и съща кошница от стоки и услуги и от едни и същи цени, но се различават по използваните тегла. ХИПЦ се изчислява с тегла, представляващи относителните дялове по групи стоки на индивидуалното и колективното потребление на всички домакинства (включително институционалните и чуждестранните) на икономическата територия на страната. Основен източник на информация за теглата са данните от националните сметки. ХИПЦ в година t се изчислява с тегла от година t - 2.

В изпълнение на изискванията на Регламент (ЕС) № 2015/2010 от началото на 2016 г. беше сменена базисната година за ХИПЦ и всички индекси се изчисляват и публикуват при база 2015 година. Динамичните редове са преизчислени при новата базисна година и са публикувани на сайта на НСИ (www.nsi.bg).

Индексът на цените за малката кошница е измерител на средното относително изменение на цените на 100 социалнополезни и жизненонеобходими стоки и услуги. Теглата за изчисляване на този индекс представляват относителните дялове на паричните разходи на най-нискодоходните 20% от домакинствата. Източник на информацията за теглата е изследването на бюджетите на домакинствата в страната. Този индекс в година t се изчислява с тегла от година t - 1.

Верижните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо предходния месец. Верижните индекси на потребителските цени са измерители на месечната инфлация.
12-месечните индекси на потребителските цени измерват изменението на цените през текущия месец спрямо същия месец на предходната година. 12-месечните индекси на потребителските цени са измерители на годишната инфлация.

Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината измерват изменението на цените през текущия месец спрямо декември на предходната година. Индексите на потребителските цени с натрупване от началото на годината са измерители на натрупаната инфлация от началото на годината. През декември всяка година 12-месечният индекс и индексът с натрупване от началото на годината са равни.

Средногодишните индекси на потребителските цени измерват средното изменение на цените за дванадесетте месеца на текущата година спрямо средното изменение на цените за дванадесетте месеца на предходната година. Средногодишните индекси на потребителските цени са измерители на средногодишната инфлация.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.