- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Да се преосмисли философията на оценяване от I до IV клас
28 Ноември 2014 | 09:45
/КРОСС/ Синдикат „Образование" предложи на МОН редица промени в нормативната база за системата, които не трябва да чакат нов закон, а трябва незабавно да бъдат направени от министър Танев в интерес на качеството на образованието.
Ние предложихме целодневната организация да стане задължителна за всички ученици от I - VIII клас, като за нейното финансиране се оформи отделен разходен стандарт. Но за да не бъде нарушаван принципът за задължителната целодневна организация от много „елитни" училища, трябва до две години всички училища да преминат на едносменен режим на организация на учебно-възпитателния процес. Последното се налага, защото и сега много „първокласни" училища не предлагат целодневна организация поради много приети ученици и липса на стаи, с което нарушават закона.
Другото важно предложение, което направихме, е продиктувано от лошите показатели на български ученици от PISA, по отношение на грамотността. Затова настояваме да се преосмисли философията на оценяване от I - IV клас и се върне повтарянето на класа за неуспелите ученици, за да усвоят минималните знания. Това се налага, защото, както и да бъде оценен един ученик в начален етап, той достига до прогимназиален, дори и без задължителните минимални знания.
В интерес на доброто качество на образованието е и другата промяна, с която настояваме да се спре с „мега"-групите и мегапаралелките, като се отхвърли законовата възможност за по-голям брой деца и ученици от максималния, уреден в Наредбата за броя на деца и ученици в групи и паралелки.
Синдикат „Образование" направи и някои важни предложения за промени, касаещи педагогическите специалисти:
Заплатите на директорите да излязат от пряката зависимост от броя на деца и ученици, защото това е пряка дискриминация към тази важна за системата длъжност. Ние от „Подкрепа" категорично смятаме, че трябва да се отменят порочните правила за директорски заплати, като последните станат част от Наредбата за работните заплати. Това ще гарантира възнаграждение според извършения труд, демократичност и прозрачност.
В същата Наредба за работните заплати да се отмени задължението директорът да намалява едностранно работната заплата на учител, защото това противоречи на Кодекса на труда.
Друго предложение за учителските заплати е да се отмени възможността трудовото възнаграждение на някои видове „бакалаври" по Закона за висшето образование да бъде под минимално установеното за съответната учителска длъжност.
Ние настояваме за една изключително важна за системата промяна, която е свързана с годишната и седмична норма на преподавателска заетост на педагогическите специалисти. В контекста на многобройните допълнителни подпомагащи и административни дейности на учителите, „Подкрепа" предложи на МОН задължителната годишна преподавателска норма на всички учители да се фиксира на 648 часа, а седмичната норма - на 18 часа. Това е свързано и с решението на Комисията по дискриминация към министъра на образованието, което е със задължителен характер, за това, че за длъжността „учител" съществуват различни преподавателски норми.
Промяна трябва да претърпи и Наредбата за възстановяване на транспортните разходи на учители и директори, защото сега те са ограничени при използването на личен транспорт, което отново ги дискриминира в сравнение с другите длъжности с подобен статут в държавата.
Коментар на Юлиян Петров, председател на СО „Подкрепа"