- 23 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8784
- GBP / BGN 2.3506
- CHF / BGN 2.1094
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Проф. Захариев: Никъде и никога не бяха представени документите за това какво всъщност предлага Русия за МИГ-овете
22 Октомври 2015 | 11:08
/КРОСС/ Ако искаме да имаме изтребителна авиация, съизмерима с другите страни, ние трябва да преминем към нова платформа. Българското общество трябва да е наясно за какво са тези самолети и какво ще задели от бюджета, защото други пари няма, и от там нататък да се вземе решение какъв ще бъде самолетът, как ще го закупим и т.н. Било нов самолет или втора река.
Това каза в ефира на ТВ7 експертът по национална сигурност Йордан Божилов.
България трябва да реши ще има ли занапред авиация. Не всички държави членки имат изтребителна авиация. България е една от страните, която активно допринася за сигурността и на НАТО, и в глобален мащаб, коментира той.
Днес министърът на отбраната Николай Ненчев ще подпише договора с Полша за ремонт на изтребителите МиГ-29.
Този въпрос трябва да се разглежда в три аспекта, а не еднопланово, както се коментира в парламента и извън него, посочи председателят на фондация "Славяни" проф. Захари Захариев. По думите му този въпрос има своите външнополитически аспекти, своите икономически аспекти, има и своите технологични аспекти.
Според него в подписването на договора с Полша няма нищо страшно в икономически и в технологичен план.
Въпросният завод, от който е толкова възхитен министър Ненчев, фактически е строен по съветска документация по времето на Варшавския договор, на базата на разпределението на функциите, свързани с поддържането на отбранителната способност на страните членки в този пакт,посочи Захариев и добави, че това, което се извършва в завода, отговаря изцяло на изискванията на производителя на самолетите МИГ.
Тоест, абсолютно никакъв конфликт от гледна точка на съображения за сигурност или от гледна точка на това доколко тези двигатели биха изпълнили своите функции в бъдеще по отношение на българската авиация няма и не може да има, обобщи той.
В икономически план, отбеляза още експертът, доводът, който беше изтъкнат и от министър-председателят, че с 40% ще са ни по-малко разходите, също е много сериозен.
Що се отнася до третия, външнополитическият аспект, обаче, проф. Захари Захариев започна коментара си с „Но":
Но, каза той, първо, преговорите, които се водиха с руската страна, бяха обвити в мълчание и бяха свързани с постоянни обвинения за оказването на натиск от руска страна, който излиза извън рамките на чисто икономическите отношения, и, второ, с обвинения, едва ли не за тласкане към корупция, чиновници на МО, включително и на най-високо ниво, с цел те да приемат руските предложения.
Никъде, никога, включително и пред парламентарните комисии, които имат отношение към този проблем, не бяха представени документите за това какво всъщност предлага руската страна, който точно води преговорите с нея и по какъв начин се водят тези преговори, заяви Захариев.
Според него „има едно тотално задкулисие по отношение на онова, което се е развивало като предистория в преговорите между Министерството на отбраната и Русия, от една страна; и второто - впрягането на пропагандата срещу каквото и да е действие, свързано с решаването на проблема със самата страна производител".
Подобна крачка зад гърба на този, който държи правата върху ремонта, фактически ни вкарва в един прогресивен конфликт не само с МИГ, но и въобще с руската отбранителна промишленост при положение, че все още, между другото, че голяма част от военната продукция на България е свързана с руски лицензи, че ние се нуждаем от използването на тези лицензии с цел да поддържаме, макар и минималния вече, износ на българска техника зад граница, завърши проф. Захариев.
Че поляците ремонтират двигателите с лиценз на Русия и по технологиите на Руската федерация, потвърди и експертът по национална сигурност Йордан Божилов. Той обаче заяви, че Русия дълго време се е опитвала да стопира българската военна индустрия, именно играейки с тезата „вие нямате лиценз да произвеждате". Ако бяхме приели тази теза, българската военна индустрия нямаше да съществува, тя нямаше да произвежда, каза той.
Божилов се съгласи и с тезата, че геостратегическият контекст е променен, в който България, като част от НАТО и ЕС, няма как да не реагира. На практика военното сътрудничество на ЕС Русия е прекратено и в тази ситуация България няма как да търси индивидуални решения, включително и с ремонта на самолетите, допълни той.
Твърдението за прекратеното сътрудничество изобщо не отговаря на истината, опонира му проф. Захариев и даде пример с факта, че Полша по руска документация, използвайки руски технологии и лицензи, на практика продължава своето сътрудничество с Русия в тази област, защото тя не може да го прави зад гърба на Русия. Това нещо се прави и от унгарците, и от чехите, допълни той.
Проф. Захариев опроверга и твърдението, че българската военна индустрия е спряла.
Русия не е направила абсолютно нищо с цел да попречи на българския експорт на военна техника по нейни лицензи, каза още той.
Проф. Захариев не се съгласи с антируската реторика и допълни, че не бива да се преекспонира този въпрос.
Ако детайлите по този въпрос с ремонта на самолетите, бяха извадени от антируската реторика, която за жалост доминира - каза проф. Захариев, - то, може би тогава, нещата щяха да бъдат много по-нормални и естествени, защото щяха да играят роля икономическите фактори.
И двамата смятат, че договорът за ремонт на МИГ-овете ще бъде ратифициран след подписването без проблем.