Зоната с ниски емисии трябва да е целогодишна
Изборът на точките за измерване през 2024 г. бе направен и с оглед въвеждането на зона с ниски емисии (ЗНЕ) по отношение на транспорта. Седем точки са разположени в територията на т. нар. „Малък ринг", толкова се намират и по ръба му. Извън територията на Малък ринг организацията измерва в 22 точки, някои от които попадат в или по ръба на т.нар. „Голям ринг", който ще влезе в сила през декември 2025 г.
В този смисъл липсата на сезонност на замърсяването с NO₂ в целия град, включително в много точки от планираните ЗНЕ показва, че решението зоната да работи само 3 месеца в годината не се основава на практическа логика. „За да се намалят концентрациите на азотен диоксид в София до нива, които не застрашават сериозно здравето на гражданите, зоните с ниски емисии би трябвало да оперират целогодишно", обясни Ивайло Попов от екип „Въздух" на „За Земята". От организацията продължават с измерванията и се надяват да могат да направят скоро оценка на ефективността на тази мярка.
Реални мерки за реално замърсяване в София
Дори и на база сегашните измервания и анализи обаче са ясни определени промени, които би трябвало да се случат, ако наистина търсим ефект върху здравето и качеството на живот в града. От екологичната организация посочват, че тежко-, средно- и лекотоварните превозни средства съставляват по-ограничена част от регистрираните превозни средства, но имат относително висок пробег спрямо останалите и съответно са съществен източник на емисии. По тази причина ограниченията на ЗНЕ трябва първо да поставят акцент върху по-големите замърсители, като включат категории N2 (среднотоварни превозни средства), N3 (тежкотоварни превозни средства) и M2 (малки автобуси) и М3 (големи автобуси). Необходими са и по-скорошни ограничения за МПС от категории Евро III и Евро IV в по-голям териториален обхват от града. „С цел опазване на човешкото здраве предлагаме те да бъдат ограничени най-късно през 2026 г. в Малък ринг, а в Голям ринг - през 2027 г. Дългосрочно всички дизелови автомобили до евро 6 следва поетапно да бъдат забранени до 2035 г.", посочва Ивайло Попов.
Същевременно паралелно с въвеждане на ограничения, трябва да бъдат осигурени и насърчавани възможностите за устойчива и чиста мобилност за всички възрастови групи през всички сезони: най-вече използването на градски транспорт, споделени форми на пътуване, възможностите за активно придвижване (с велосипед, тротинетка и други незамърсяващи въздуха в града транспортни средства), както и ходенето пеша. Освен мерки насочени към личната мобилност на гражданите, са нужни и такива за екологичната трансформация на бизнесите, свързани с транспорт и употреба на МПС: куриерски услуги, доставки до различни обекти, автобусни превози, комунални услуги, строителни и ремонтни дейности и други.
„За Земята" публикува данните от годишното си измерване на замърсяването в азотен диоксид в София за 2024 г. в подробен доклад, който може да откриете тук.
|