-
15 Март 2025 |
USD / BGN 1.7962
GBP / BGN 2.3233
CHF / BGN 2.0287
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Започна строителството на най-дългия жп тунел в страната

15 Юли 2021 | 13:35

/КРОСС/ Служебният министър на транспорта Георги Тодоров даде днес старт на модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел, която включва и изграждането на най-дългия железопътен тунел в страната.
Целият участък е около 20 км, а дължината на тунела по него е 6.8 км. Подобно съоръжение не е строено у нас от 50-те години на XX век, когато в периода 1949-1951 г. е построен тунелът "Козница", свързващ Стара планина и Същинска Средна гора, обясняват от Национална компания "Железопътна инфраструктура".
Участъкът Елин Пелин - Вакарел е част от по-големия проект "Модернизация на жп линията Елин Пелин - Костенец", за който е осигурено финансиране в размер на 1 млрд. лв. без ДДС от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура".
20-километровото трасе между Елин Пелин и Вакарел е най-трудният участък и стойността на проекта е 498 млн. лв.
За изпълнител още през 2019 г. бяха избрани турските компании "Дженгиз" и "Дуйгу" - строителите на мегалетището в Истанбул. "Дженгиз" заедно с друга турска фирма - "МАПА", построи у нас 19-километровата магистрала "Люлин".
Модернизацията на жп линията Елин Пелин - Вакарел включва още изграждане на нова гара Елин Пелин, спирка Побит камък, ще има още тунели, надлез и подлез, мостове и естакади. Срокът за изпълнение е 72 месеца. Строителните работи трябваше да започнат преди две години, но се забавиха заради обжалвания.
През 2019 г. бяха проведени конкурсите за изпълнители на модернизацията и на останалите участъци от жп трасето Елин Пелин - Костенец.
Италианско-българският консорциум "Салчеф-Гигастрой" спечели смятания за най-лек за изграждане жп участък - между Вакарел и Ихтиман, срещу почти 126 млн. лв. без ДДС. Релсовият път е дълъг 20 км и ще има 3 моста. Изпълнителят на третата част от проекта - между Ихтиман и Костенец (11 км), е българо-китайският консорциум "Булрейл 2018". Неговата цена е над 280 млн. лв. без ДДС.