• 07 Апр 2025 |
  •  USD / BGN 1.7689
  •  GBP / BGN 2.3014
  •  CHF / BGN 2.0791
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Проучване на Института за пътна безопасност относно използване на мобилни устройства по време на шофиране

Проучване на Института за пътна безопасност относно използване на мобилни устройства по време на шофиране

/КРОСС/                                ДОКЛАД на Института за пътна безопасност

 

 Проучване на Института за пътна безопасност показва, че 78% от водачите на МПС използват мобилни устройства по време на шофиране, а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон. Изследването е направено в периода 04-20 януари 2025 година, като е обхванало 808 водачи на МПС в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.

  Със заявление по ЗДОИ получихме информация от МВР за констатираните нарушения при използване на мобилно устройство по време на шофиране. От данните в таблица 1 се вижда, че за периода 2020-2024 година са установени 80738 бр. нарушения. Това прави средно на година по 16156 бр. нарушения. Констатира се и увеличение на санкционираните водачи всяка година, като през 2024 г. те достигат над 20 000. В България има регистрирани правоспособни водачи на МПС над 2,5 милиона души. Това означава, че 0,6 % от всички водачи се залавят годишно да управляват МПС, като използват мобилен телефон. В България глобата при използване на мобилен телефон е 50 лв., като тя е най-ниската в цяла Европа. 

Период

Наказателни  постановления (бр.)

01.01.2020 г. - 31.12.2020 г.

14028

01.01.2021 г. - 31.12.2021 г.

14166

01.01.2022 г. - 31.12.2022 г.

15034

01.01.2023 г. - 31.12.2023 г.

17198

01.01.2024 г. - 31.12.2024 г.

20357

Общо за 2020-2025 г.

80783

          Таблица 1  Констатирани нарушения при използване на мобилни устройствa по време на шофиране

 

  Предоставяме информация за глобите в някои от другите европейски страни.

Преглед на някои от глобите в чужбина:

  • Полша: от 50 евро
  • Австрия: от 50 евро
  • Швейцария: 90 евро
  • Белгия: 110 евро
  • Франция: от 135 евро
  • Италия: от 165 евро
  • Испания: от 200 евро
  • Великобритания: от 230 евро
  • Холандия: 240 евро
  • Естония: от 400 евро

  Рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Тогава вниманието вече не е насочено към шофиране. Телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта си. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг: по-често пресича централната линия.

  Изследването показва още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.

  Всичко това се отразява на водача, разсейвайки вниманието му от пътната обстановка и често води до различни пътнотранспортни произшествия. Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди.

  При скорост от 60 км/ч, например колата изминава 12 метра за въпросните 0.7 секунди. Без значение колко опитен е шофьорът и колко перфектна е спирачната система на колата, няма как разстоянието от 12 метра да бъде наваксано при екстремна ситуация. А често пъти тези 12 метра костват човешки живот.

Извод:

  Контролът. осъществяван от контролните органи. е недостатъчен и неефективен. Санкциите са пренебрежимо малки спрямо риска от настъпване на ПТП. Увеличават се водачите на МПС, които използват мобилен телефон по време на движение.

Препоръка:

  Необходимо е да се подготвят законодателни промени, както и да се приоритизира контрола от страна на МВР върху водачите, използващи телефони по време на шофиране. Необходимо е да се използват технически средства за контрол за тези нарушения. Липсата на такава практика в България е предпоставка да продължаваме да бъдем с най-висок риск от настъпване на ПТП в целия ЕС.

 

Екип на ИПБ

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2025 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.