- 05 Фев 2025 |
- USD / BGN 1.8766
- GBP / BGN 2.3540
- CHF / BGN 2.0818
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
24 години по-късно: Какво се случва с укрепването на Варненското свлачище?
12 Юни 2022 | 11:05
/КРОСС/ Преди 24 години се активира варненското свлачище. През 2005 година, след активно строителство върху свлачището, то ескалира и пропаднаха както домовете на хората, така и панорамният път, който свързва града със Златни пясъци и Северното крайбрежие.
Каква е хронологията на битката с природата и презастрояването? Тя започва преди 24 години и още е доникъде.
„Свлачището възниква 1998 година и обхваща склона под пътя. Първо е 50 на 50 метра. 2001 - 2005 година се активизира периодично и достига 250 на 150 метра, стига до пътя и го прекъсва“, разказва Ивелин Гавраилов, управител на „Геозащита – Варна“.
Причините са много, казват от „Геозащита“. Морска абразия, геоложки строеж и основната - хората. „Претоварването на склона от допълнително застрояване. Периодично свлачището се активизира и най-активно е есенно зимния период“, казва Гавраилов.
„Геозащита“ прави проучване и предлага вариант. Стига се и до проект по темата, с който е запознат на място и министърът в оставка Гроздан Караджов. „Технологично решение за премостване на свлачището с нова мостова конструкция. Колоните на този мост ще са дълбоко под земята и под хлъзгащия пласт. На 40 метра надолу, за да хванат тази естакада в здравия слой. И този път, който не се ползва 10 години, ще заработи. Дължината на естакадата ще е около 250 метра“, обяснява Караджов.
Първоначалната сметка е за 15-20 милиона лева. Кметът казва, че темата е била на дневен ред в края на третия мандат на Бойко Борисов.
„Поради политически промени това се забави, но съвсем наскоро регионалният министър Караджов се запозна и с отчуждителни процедури плюс технически проект. Вярваме, че ще се намери решение за този въпрос на две десетилетия и панорамният път ще бъде възстановен“, коментира кметът на Варна Иван Портних.
Според председателя на транспортната комисия в Народното събрание, изпуснати са огромни възможности да се кандидатства за средства от Европа, с които пътят да бъде възстановен.
„Последните брегоукрепителни мероприятия във Варна са 1985 година, преди 40 години. След 1989 година не продължава този процес и нос Галата се свлече. 2014-2020 година по европейска програма имаше възможност да се вземат големи евросредства. Кой управляваше държавата и общината - ГЕРБ. Според вас нормално ли е да изтървеш такава възможност. Румъния взе 841 милиона за укрепване само на Констанца, а ние сме изтървали тази възможност? това не е ли безотговорно и престъпно?“, пита Борислав Гуцанов, председател на транспортната комисия в Народното събрание.
Проблемът е толкова голям, че всички политически сили този път са единодушни, че реконструкцията е от жизнено значение и трябва да се направи бързо. Канят се да заложат парите за това в следващия държавен бюджет. А от „Геозащита“ предупреждават - ако не бъде направено нещо спешно, има опасност свлачището да прекъсне пътя и на друго място и да се повтори кошмарът от миналото.
Това което казват експертите е, че ще са необходими 12-16 месеца, определена сума пари, така че тази картина на ужаса да бъде овладяна.