- 15 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8481
- GBP / BGN 2.3436
- CHF / BGN 2.0831
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Цената на акумулаторните батерии за електромобили е спаднала с невероятните 90% през изминалите 15 години
09 Август 2024 | 07:49
/КРОСС/ Но другите разноски, свързани с притежаването на електрически автомобил, се усилват. През миналите 15 години в производството на електрически транспортни средства се направиха трагични промени в технологията на батериите, вследствие на което разноските внезапно понижиха.
Прогнозите са, че тези трендове ще продължат, като упованията са, че до 2027 година индустриалните разноски на електрическите автомобили ще паднат под тези на колите, задвижвани с бензин. Финансовата калкулация за евентуалните купувачи обаче се усложнява от прогнозите за възходящи разноски в други области на притежаването на електрически автомобил.
Според Службата за автомобилни технологии към Министерството на енергетиката разноските за литиево-йонни акумулатори за електрически автомобили са спаднали с невероятните 90% от 2008 година до 2023 година, като са поправени с инфлацията. През 2023 година предстоящите разноски са 139 $ за киловатчас (kWh) за широкомащабно произвеждане, което е фрапантно понижение по отношение на 1415 $ за kWh през 2008 година Това доста понижение на разноските оказва голямо въздействие върху общите разноски за електрически автомобили, като изследователската компания Gartner чака, че до 2027 година индустриалните разноски за електрически автомобили евентуално могат да бъдат по-ниски от тези за коли, задвижвани с бензин. Няколко съществени фактора са съдействали за този спад.
Технологичният прогрес докара до основаването на акумулатори с по-висока енергийна компактност, което дава опция на електрическите автомобили да съхраняват повече сила в по-малко пространство. Въвеждането на новите химически сформира на батериите, като литиево-железен фосфат (LFP), в допълнение понижи разноските, като огромните производители на коли като Tesla, Rivian и Ford към този момент включват LFP акумулатори в някои свои модели.
Освен това нововъведенията в производството, в това число централизираната архитектура на електрическите автомобили рационализираха индустриалните процеси, като понижиха както индустриалните разноски, по този начин и времето за сглобяване. В вероятност BloombergNEF предвижда по-нататъшни понижения до 113 долара/кВтч до 2025 година и 80 долара/кВтч до 2030 година Въпреки че тази наклонност в цените на батериите е окуражаваща, значимо е да се вземат поради и другите фактори, които могат да повлияят на общите разноски за владеене на електрически автомобил.
Gartner предвижда 30% нарастване на разноските за ремонт на EV до 2027 година, изключително при съществени произшествия, включващи каросерията и батерията. Това евентуално може да докара до по-високи застрахователни цени и компликации при приемането на застраховка за някои EV модели.