• 19 Септ 2024 |
  •  USD / BGN 1.7532
  •  GBP / BGN 2.3297
  •  CHF / BGN 2.0675
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 18°C

Интервю с Георги Гвоздейков, служебен министър на транспорта

Интервю с Георги Гвоздейков, служебен министър на транспорта

/КРОСС/ Водеща: Много теми за разговор със служебния министър на транспорта Георги Гвоздейков. Той е наш гост. Освен за политическите турбуленции и перспективата да остане на поста в следващо служебно правителство, през проблемите в българските железници. Започваме разговора с невъзможността на много хора автомобилите им да минат технически преглед. Огромен проблем се оказа това наистина за много хора. Добро утро.

Георги Гвоздейков: Добро утро.

Водеща: Сега, дизелова Лада от 1989-та минава технически преглед в пунктовете, а нов автомобил от последните четири-пет години няма как. Червена светлина за него, не получава стикер. Защо?

Георги Гвоздейков: Сега, дизелова Лада няма. Това е сериозен напредък в руските технологии, но както и да е. Действително има категоризация на автомобилите, които...

Водеща: Дизелови автомобили, смесих двата си примера в един. Дизелов автомобил и Лада от 1989-та.

Георги Гвоздейков: Вижте, всъщност няма промяна в правилата. Ние работим по правила, които за последно са изменяни през 2018 година, тоест надграждани. От тогава до сега тези правила не са пипвани. В смисъл изискванията за всички автомобили както и днес са били едни и същи. Всъщност ние направихме нещо много важно, което подобри контрола на качеството  в целия този процес - всъщност дигитализацията, която всички я наричаме обобщено, свързахме всички пунктове, всички уреди, които изследват данните и показателите от всеки автомобил, в единна система и игнорирахме човешкия фактор, защото преди това тези данни се въвеждаха ръчно от всеки пункт, от всеки техник, който извършва прегледа и имаше доста съмнения за манипулация. И това се видя от статистиката, която ние водим всеки ден. И всъщност абсолютно мога да кажа с отговорност и с открито говорене, че няма никакъв проблем в резултатите. В смисъл процента на автомобилите, които не преминават е много малък, минимален и е нормално една система за качество, която работи, да отсява проблемите и опасностите.

Водеща: Добре, коя кола замърсява повече - кола произведена през последните пет-шест години или кола произведена преди 20 години, но с катализатор?

Георги Гвоздейков: Замърсява тази кола, този автомобил, който не е добре поддържан, който е занемарен. Може да е кола на две години или на три години - когато си правил компромиси с горивото, когато си правил компромиси с обслужването на автомобила, когато не си сменяш маслото, а само доливаш, защото те мързи или просто такова ти е отношението към автомобила, всичко това зависи от поддръжката на автомобила, тъй като всички знаем, че това е техника и тя си иска своето както се казва. Или трябва да се грижим отговорно, съгласно инструкциите, които производителят дава. Така че независимо дали автомобилът е на пет години или на петнадесет години, няма никакво значение. Има значение как се...

Водеща: Тоест отчетените резултати са коректни, независимо дали ни харесват или не за нашия автомобил?

Георги Гвоздейков: Отчетените резултати са абсолютно коректни. И пак казвам, това е директива на ЕС, която ние прилагаме и спазваме доста отдавна. И тук въпросът е, че започнахме да контролираме тези процеси. Пак казвам, няма никакъв проблем, резултатите, стойностите, които дава статистиката са минимални, абсолютно допустими, в рамките на нормалното. Но въпреки това ние сме готови, както знаете, направихме облекчение, в момента работна група променя точно това, тези автомобили, които се водят категория опасни заради недобри показатели в газовете, ще преминат в средната категория значителни, на които ще бъде даден срок до 30 дни да отстранят този проблем, което не означава, че след 30-тия ден всеки ще отстрани този проблем, защото пак казвам, до този проблем се стига заради отношението ни към автомобила, когато той трябва да бъде обслужван навреме и съгласно инструкцията на производителя.

Водеща: А защо правите крачка назад тогава и давате тази отсрочка, когато казвате, правилата са ни коректно написани и отчитат абсолютно легитимно?

Георги Гвоздейков: Защото тук разделяме опасностите на две. Всъщност на преки опасности за пътя, за безопасността на движението и непреки. Преките опасности са, когато примерно нямаш изправна система, спирачна система, нямаш изправно окачване, нямаш изправна трансмисия - това са преки опасности, които пряко застрашават безопасността на движението и всеки един такъв с такъв проблем, може да предизвика ПТП и недай си Боже да убие човек. Докато показателите за околната среда, лошите газове, не че не са опасни, но те всъщност чрез натрупване, да, това се случва и пак казвам, този толеранс от 30-дни дава възможност за подобряване на тези показатели, което всъщност не е толкова рисково и опасно.

Водеща: И сега старите дизелови коли, ако са добре поддържани, могат да минат тази техническа проверка, а новите автомобили не. Това също ли е въпрос на поддръжка?

Георги Гвоздейков: Технологията на автомобила не поддържа занемаряване и лошо отношение. Разбирате ли, че всяка една техника си иска, пак казвам, своето и тя трябва да се поддържа навременно и така както пише в инструкцията. Така че колкото повече внимание обръщаме на техническото състояние на автомобила, толкова по-малко проблеми ще имаме, когато отидем на годишен технически преглед.

Водеща: Сега, вие казвате, трябва да си поддържаме колата, но има нещо, което ми звучи смущаващо - да правим компромиси с горивото. Аз като отида на бнзиностанцията казвам, сложете ми гориво. Какво значи да правя компромиси с горивото? То е ясно с какво гориво се движи автомобила ми.

Георги Гвоздейков: Вижте, знаем, че българинът или голяма част от обществото търси по-изгодната цена. Невинаги по-изгодната цена ни гарантира доброто качество, защото все пак знаем, че съществуват рискове за манипулация на горивото. И затова нека да не сме толкова богати, за да купуваме евтино както се казва в икономическата философия.

Водеща: Ама вие казвате, че на нашия пазар се продават некачествени горива?

Георги Гвоздейков: Не казвам това.

Водеща: Ами какво казвате?

Георги Гвоздейков: Казвам да не избираме винаги евтините горива, защото понякога има недобросъвестни компании, които продават гориво на евтини, малки бензиностанции. Това е риск. Нека да зареждаме гориво нормално, на нормалните бензиностанции, което не е толкова скъпо, няма такава разлика. Дори да зареждаме автомобилите си с по-високо октаново число гориво, защото това също е полезно за състоянието на автомобила ни.

Водеща: Министър Гвоздейков, ние не сме много богат народ и разчитаме, че държавата се грижи да контролира качеството на горивата включително, а не от нас да се иска да отидем и да дадем повече пари. Когато на пазара има гориво за 2 лева и за 2.15 литъра, нормално е хората, разчитайки на собствените си доходи да отидат при горивото за 2 лева, а задача на държавата е да се погрижи за качеството. Така ли е?

Георги Гвоздейков: Така е, държавата не е спряла да контролира и аз не казвам това. Казвам, все пак нека да не правим компромиси. Защото винаги има, съществува ниша за някакъв риск. Нека да не правим компромиси с това, а да бъдем малко по-отговорни и да знаем, че, да, държавата България наистина е с едни от най-евтините горива в ЕС.

Водеща: Вие обърнахте внимание на институциите, които контролират качеството на горивата, че трябва да завишат контрола, при положение че толкова проблеми дадоха техническите прегледи.

Георги Гвоздейков: Ние като министерство не можем да задължаваме институциите...

Водеща: Не да ги задължавате, но да им обърнете внимание, да сигнализирате.

Георги Гвоздейков: В смисъл, това трябва да го направи обществото. Може би това е тема на обществото и в крайна сметка всеки един потребител е длъжен, когато види, че има нередност, да реагира сам, да има самозащита и така нататък.

Водеща: Сега, това е огромна тема с какви горива ползваме. Но няма хаос, но сменихте шефа на ИА „Автомобилна администрация". Защо?

Георги Гвоздейков: Вижте, всеки един човек, който заема такава длъжност, трябва да има най-малкото визия и да показва някакъв резултат. Все пак аз съм дал достатъчно време като шанс за развитие, да се покажат някакви качества. Не съм доволен от резултата. Не е проблемът техническите прегледи, казах го и преди това - това е натрупване от грешки и от поведение и така нататък, които са довели до това мое решение. Така че винаги давам шанс на хората да покажат какво могат и когато това не се случи, аз съм длъжен да променя резултата и да прибегна най-малкото към смяна на човека, за да потърся по-различен резултат.

Водеща: Само че Димитър Главчев, служебният премиер, обобщи причината за уволнението с проблеми с годишните технически прегледи. Коя е истината?

Георги Гвоздейков: Да, това се случи. Вижте, премиерът това го каза, когато беше на блиц контрол. Да не говорим, че на блиц контрол народните представители нямат право да задават теми с конкретика, там се говори за политики. Може би неволно, погрешно разбран, но действително премиерът ми разписа доклада по-рано, няколко дни по-рано. Обясних му причините. Това е фактологията като цяло.

Водеща: А фактологията какво включва, защо уволнихте този човек?

Георги Гвоздейков: Казах, защото...

Водеща: Не, по същество - кои са тези груби грешки, нарушения допуснати назад във времето?

Георги Гвоздейков: Това са натрупвания с работата. Изисквам прекалено много резултат на тема безопасност на движението, концепция точно и ясно план какво трябва да се случи в определен период от време. Така че пак казвам, това са натрупани неща, които съм забеляза, че не водят до положителен резултат.

Водеща: Как избрахте наследника му Дамян Войновски?

Георги Гвоздейков: Дамян Войновски е професионалист и го казвам най-отговорно, тъй като той е дълги години служител в Автомобилна администрация, добре познава материята, разпознаваем е в бранша и мисля, че е човек, който ще се справи с проблемите и ще развие като цяло концепцията на агенцията.

Водеща: Тъкмо браншът обаче го разпозна като човек, който в този момент обаче през неговите, по време на неговия опит процъфтяваха множество съмнителни практики във всяко нормативно, всяка нормативно определена дейност, която осъществяваше тази агенция. Защо го сложихте на поста въпреки съпротивата на ...

Георги Гвоздейков: На коя съпротива? В смисъл от кой бранш, аз честно казано по...

Водеща: На транспортния сектор.

Георги Гвоздейков: Ами не е вярно. Аз получих подкрепа от международните превозвачи. Така че, пак казвам, много е лесно да сипем обвинения, които са недоказани. В смисъл приказки в медиите много, в крайна сметка за мен, аз съм заложил на професионализма на този човек. Най-малкото ако има някакви нарушения или обвинения, би трябвало да се произнесат други органи. Такива аз не съм намерил и изцяло съм се доверил на експертизата и познавайки човека, съм убеден, че той ще покаже различен резултат и ще постигнем нашите цели.

Водеща: Вестник „Сега" пък припомня, че тъкмо по негово време са подготвени промените в наредбата за техническите прегледи. Вярно ли е това?

Георги Гвоздейков: Ами нямам представа. Казвам, че тези промени са направени много назад във времето, преди шест години, когато аз не съм бил министър. И не бих искал да се задълбочавам, тъй като, пак казвам, наредбата е направена съгласно европейски правила и няма нищо импровизирано в нея.

Водеща: А пък от „Булевард България" припомнят един факт от биографията му, че по време на първия кабинет на ГЕРБ, той заема ключова позиция - секретар на агенцията, която пък тогава е държавна администрация.

Георги Гвоздейков: Ами вижте, при управлението на ГЕРБ толкова дълги години, хората, които работят в държавната администрация надали принадлежат пряко на ГЕРБ, така че тук можем да го интерпретираме така както намерим за добре. Пак казвам, Дамян Войновски е експерт, на който аз съм се доверил изцяло като професионалист.

Водеща: Още един експерт, на който се доверявате, само че в Авиоотряда, в държавния авиационен оператор направихте смяна - махнахте генерал Златев. Защо?

Георги Гвоздейков: Обясних защо-защото имаше натрупване от административни нарушения и за това, за което беше освободен е, че по закон аз съм пряк ръководител на главния директор на държавния авиационен оператор, аз командировам този човек, аз разписвам отпуските и за това, за което беше отстранен е, че беше напуснал държавата без мое знание, без разписана командировка, което е грубо нарушение дори за дисциплинарно уволнение. Причината беше тази. Все пак всички държим...

Водеща: Уволнихте ли го дисциплинарно обаче?

Георги Гвоздейков: Не.

Водеща: Защо?

Георги Гвоздейков: Защото така прецених. Имам това право, така съм постъпил. Но в крайна сметка нека всички да разберат, да не изпадаме в битовизми, да занимаваме цялото общество - има нарушение на правилата, на дисциплината, на административните правила и аз съм постъпил така както ми позволява законът.

Водеща: Вие сте го пенсионирали, освободили сте го от длъжност, защото е навършил възраст за пенсия. Така ли е?

Георги Гвоздейков: Да, има такава възможност от закона.

Водеща: Каквато възможност има и за още 60 процента от пилотите в отряда доколкото разбирам от неговите думи. Той беше наш гост преди дни.

Георги Гвоздейков: Така е. Вижте, нека да не влизаме в плоскост, в обяснителен режим - казах, това са натрупвания от нарушения. В смисъл другите нарушения, които бяха извършвани в периода на време, че по време на работа той си позволяваше да лети за частни авиокомпании, което също е недопустимо. Самата длъжностна характеристика, самите изисквания за длъжността и неговите задължения не включват генералния директор да лети на самолет и да извършва полети. Генералният директор е администратор, който трябва да управлява процеси, трябва да организира процеса на работа, отговаря за поведението на хората в отряда, отговаря за стратегията на този второстепенен разпоредител с бюджет и няма нищо неясно тук.

Водеща: Господин министър, само едно по едно, моля. Защото генерал Златев казва - всеки полет се изпълнява след заповед на генералния директор, там се цитира разяснението. Тоест до този момент вие, случвало ли се е той да лети без, защо вие точно в този полет е трябвало да го командировате?

Георги Гвоздейков: Първо, пак казвам, господин Златев не е назначен като пилот. Той командирова пилотите, които са назначени като такива.

Водеща: В длъжностната му характеристика пише ли, че е и пилот?

Георги Гвоздейков: Не. Длъжностната характеристика има точно вменени задължения и те са разписани точно и ясно ...

Водеща: В неговия договор пише ли, че е и пилот?

Георги Гвоздейков: Не, не.

Водеща: Тоест абсолютно неговата работа изключва той да изпълнява полети?

Георги Гвоздейков: Така е. И ви давам пример, при мен има друг аналогичен второстепенен разпоредител с бюджет, това е Морска администрация, на която генералният директор или изпълнителен директор е капитан на кораб. И аз командировам ли този капитан на кораб, за да си поддържа квалификацията от Бургас до Нова Зеландия, да си поддържа квалификацията. Не нали? Човекът си стои там и си върши работата.

Водеща: Преди три години правеше ли го същото това ген. Златев, летеше ли?

Георги Гвоздейков: Ами гледайки наряда и плана на полетите не е спирал да лети, да.

Водеща: А вие тогава също бяхте в позиция да го освободите от длъжност?

Георги Гвоздейков: Не съм бил преди три години в позиция.

Водеща: 2021-ва?

Георги Гвоздейков: 2021 аз не съм бил министър. 2023-та, когато станах министър, именно затова го извиках и му казах, че тази практика трябва да престане, тъй като има множество сигнали и аз нося пряка отговорност за това. И го помолих това да бъде вкарано в законова рамка и той да ползва платен годишен отпуск, за да прави след това по време на отпуската си каквото си пожелае.

Водеща: Вие лично давали ли сте му нареждане да лети?

Георги Гвоздейков: Не.

Водеща: Преди месеци, когато Хамас извърши ракетното нападение над Израел, там имаше българи...

Георги Гвоздейков: Не съм давал нареждане.

Водеща: ...звъняли ли сте му, по неговия разказ, да му кажете, че трябва спешно за Тел Авив?

Георги Гвоздейков: Да, да, но аз съм казал, че трябва да бъде организиран полет незабавно.

Водеща: Вие бяхте ли на борда на самолета, който пилотираше ген. Златев?

Георги Гвоздейков: Естествено, че бях на борда на самолета. Вижте, аз по време на такава извънредна ситуация съм наредил незабавно да бъде осигурен полет. И тъй като държавния авиационен оператор е под надзора на ГД ГВА- компетентния орган, който одобрява и следи за безопасността в тази организация и той е одобрил номиниран персонал, в това число са пилоти, инженери, хора, които отговарят за сигурността. И би следвало господин Златев като директор да организира екипаж, а не той да лети. Тъй като трябваше да тръгне незабавно, знаете каква беше обстановката, трябваше да се реагира незабавно, нямам представа защо е летял господин Златев. Аз също бях на борда, в интерес на истината и мен не ме е командировал, но вижте, нека да не влизаме в тази плоскост - да търсим...

Водеща: Не, /.../ тогава сте направили изключение.

Георги Гвоздейков: Нещо не съм направил. Негово задължение...

Водеща: Колко пъти той е летял, вие сте знаели за тази една година, в която работите, не от 21-ва а в една година, която работите?

Георги Гвоздейков: Ами вземете справка от ГД ГВА и вижте. В смисъл те поддържат като цяло статистиката по изискване на всички пилоти.

Водеща: Защо сега стана проблем?

Георги Гвоздейков: Защото получих сигнал, попитаха ме къде е и искаха да зададат въпрос конкретно, имаше въпрос, който трябваше да бъде решен от държавния авиационен оператор и директорът го нямаше на работното място.

Водеща: Кой го търсеше?

Георги Гвоздейков: Е кой го търсеше? Имаше сигнал дори, неколкократно съм отбивал сигнали от народни представители, да не задават въпроси и да върви работата. Сега кой го е търсил?

Водеща: Тоест ви го пазили в това, което сте смятали, че извършва неправомерно?

Георги Гвоздейков: Аз съм го предупреждавал да влезе в рамката на закона, което е в негов интерес. Но всяко нещо си има граници.

Водеща: А това, че е летял за частни авиокомпании защо е проблем?

Георги Гвоздейков: Защото в длъжностната характеристика и в договора имаш осем часов работен ден и стриктно разписани задължения, които трябва да извършваш.

Водеща: Но когато има договор на Авиоотряда с частни компании, по този начин се регламентира?

Георги Гвоздейков: Абсолютно сте права, договор имат пилотите, които са назначени в Авиоотряда, за да поддържат квалификацията, защото те са назначени като пилоти и нальота, който правят в Авиоотряда е недостатъчен да поддържат своята квалификация. И затова пилотите, пак повтарям, които са назначени в Авиоотряда, имат право по договор да поддържат квалификацията на други места, защото те вършат тази работа и съгласно европейските правила, трябва да поддържат необходимите часове от полети.

Водеща: Да отворим скоба, кой определя кой да лети с правителствения самолет?

Георги Гвоздейков: Ами има си изисквания. Как кой определя? В смисъл има си инструкции, има си устройствен правилник - заявките се дават от всяко ведомство и съгласно правилата на държавния авиационен оператор, си приоритизират или си планират полетите.

Водеща: Защо две зам.-министърки на Димитър Главчев във външно министерство летят с държавния самолет?

Георги Гвоздейков: Нямам представа. Заявката е изцяло подадена от министерство да речем, както казахте, на икономиката ли беше или иновациите.

Водеща: На МВнР. 

Георги Гвоздейков: Дали са такава заявка, министерството плаща този разход, така както е по закон. Не мога да кажа защо.

Водеща: Тоест всяко министерство, което плати с нашите пари, може да летят две зам.-министърки или секретарки или който има да си свърши работа в арабска държава.

Георги Гвоздейков: Ами попитайте ги тях. Този въпрос не е към мен. Наш ангажимент е да осигурим полета. Ние не казваме колко човека трябва да бъдат на борда. Такава заявка са дали, така са преценили. Въпросът е към тях.

Водеща: И не ви пречи кой лети?

Георги Гвоздейков: Аз не мога да ограничавам полетите или пък МС не може да ограничава полетите. Това е въпрос на съответния, който е заявил заявката, съответното ведомство. И тези въпроси може да ги отправите към тях. Просто аз не мога да ви отговоря.

Водеща: Имате ли обаче информация обобщена колко често чиновници от министерствата летят донякъде?

Георги Гвоздейков: Не, нямам.

Водеща: Това е също важен въпрос, защото молим за справка от всеки от когото зависи, защото това се плаща с нашите пари и е важно - защо правителствения самолет лети в командировка на зам.-министърки до арабска държава.

Георги Гвоздейков: Не съм аз човекът, който трябва да дава тази информация. Към други хора са тези въпроси.

Водеща: Сега, как ще отговорите на президента, който казва - пълна некомпетентност на служебното правителство и транспортния министър Георги Гвоздейков или дълбока зависимост в изпълнение на нечия поръчка. Какво представляваше смяната на ген. Златев?

Георги Гвоздейков: Ще замълча в отговор на президента, тъй като аз се познавам с президента. Той има моя телефонен номер и по всяко време може да ми звънне да му обясня. Така че аз в личностни нападки с президента няма да влизам, не искам да има такова ниво. Така че, предполагам, че това е плод на емоции и мисля, че във времето, което мина е разбрал прекрасно защо се случи всичко това. Така че в диалог през медиите с президента аз няма да влизам.

Водеща: Ама то е свързано тъкмо с решението ви с кого да смените ген. Златев. Как избрахте Тодор Коджейков - бивш шеф на НСО?

Георги Гвоздейков: Тодор Коджейков е бил шеф на държавния авиационен оператор пет години преди да постъпи господин Златев. Така че господин Коджейков има достатъчно административен опит конкретно в тази организация. И пак повтарям, няма практика, ако направим аналогия между държавния авиационен оператор и авиокомпаниите в гражданската авиация, на тази позиция на ръководните позиции, които трябва да управляват тези организации, са хора, които имат мениджърски опит. Не е задължително нито да си пилот, нито инженер. Така че това е в краткост отговора.

Водеща: Тоест това беше най-добрата възможност?

Георги Гвоздейков: Това беше най-подготвеният човек, който имаше достатъчно опит и квалификация да заеме тази длъжност.

Водеща: Откъде идва опита му - от времето, в което е назначен от правителството на Борисов да заема този пост?

Георги Гвоздейков: Все пак този човек е работил в НСО, доколкото знам е бил и директор на НСО. Така че част от дейността на държавния авиационен оператор е свързана и със сигурността и няма никакъв проблем в това.

Водеща: Само че когато управляваш пилоти, не е ли добре експертизата да е свързана и с такъв опит?

Георги Гвоздейков: Казах ви и преди малко. Длъжността е изцяло административна и управленска, в смисъл трябва да имаш качества на управленец, да можеш да управляваш процеси и нищо повече. Тъй като ГД ГВА - компетентният орган, е одобрил номинирания персонал, в това число влизат пилоти, инженери, хора отговарящи за сигурността и заради това държавния авиационен оператор е получил лиценз като такъв. Така че одобрението да съществува по този начин е получено доста отдавна и всички хора имат достатъчна компетентност там, за да извършват безопасни полети. И колкото повече спекулираме с тази информация, толкова повече объркваме хората.

Водеща: Въпросът е, че добри мениджъри има в музикалните компании, компании във веригите за хранителни магазини - те също управляват процеси и хора. Тук обаче президентът например вижда политически зависимости?

Георги Гвоздейков: Ами всеки вижда и има правото да вижда каквото си поиска. Пак казвам, аз съм заложил на експертизата, тъй като трябваше да реагирам спешно и няма как да оставим държавния авиационен оператор без ръководител. Така че взел съм такова решение по най-бързия начин и го считам за правилно.

Водеща: Сменихте също така и шефа на НКЖИ. Там има ли причини да се смята, че е политически свързан с някого?

Георги Гвоздейков: Не, няма причини за политически свързаноскти с някого. Тъй като в НКЖИ, както цялото общество знае и в железниците има много проблеми, които са натрупани във времето. И в крайна сметка трябва да разберем веднъж завинаги, че стратегията, която изпълняваме, на мен ми се струва, че е малко грешна. Тъй като технологиите вече, еволюцията, развитието по света, особено в железниците, позволяват много повече възможности и ние трябва да осъзнаем, че трябва да ги използваме. И тук говоря за модернизацията на железопътния транспорт. Нека спрем да гледаме в миналото, защото гледайки в миналото не можем да видим бъдещето и какви са възможностите. Не може в света и в Европа технологиите да са толкова напреднали, че да позволяват нормална скорост на влаковете от 300 километра, ние в България да казваме, че нашата държава е малка и проектната скорост, която са направили някога велики личности в железопътния транспорт, от 160 километра, е достатъчна за този вид транспорт. Не, тук говорим за генерална промяна на концепцията на железопътния транспорт в бъдеще.

Водеща: Най-любимото ми заглавие от миналата седмица - „Бързия влак до Бургас закъсня с шест часа, движил се е и назад" - Офнюз. Как е възможно?

Георги Гвоздейков: Тъй като се случи инцидент точно на тази жп линия с товарен влак, дерайлираха четири или пет вагона, трябваше бързо да бъдат освободени, да бъде освободено трасето. В процеса на бързане не са си свършили добре работата отново казвам НКЖИ, не са осигурили необходимия просвет, за да мине и локомотива и затова се стига до такива ситуации. Пак казвам, развивайки по този начин тази концепция и с това мислене, резултатът ще е винаги този. Ние правим от кръпка в кръпка. Трябва да се промени генерално концепцията на развитие оттук нататък на железопътния транспорт и да разчитаме на модерните технологии, а не на носталгията към историята.

Водеща: На финала важните политически въпроси да ви помоля в кратки отговори да ги обсъдим. Каква е общата ви оценка за работата на правителството, от което бяхте част? В контекста на това на кого служи.

Георги Гвоздейков: Ами вижте, сигурно ще прозвуча пристрастно, тъй като не е добре да давам оценки, защото и аз съм включен в това число, на себе си. Но всички знаем, че това правителство служи на хората. В крайна сметка държавната администрация не е спряла да работи, нито пък държавата е спряла да работи по време на служебното правителство. Мисля, че се справяме с поставените задачи и мога да кажа, че оценката е добра. Каквато и задача да е възложена, е направено максималното тя да бъде свършена.

Водеща: В контекста и на тези назначения, ако съдим по делата, правителството сменя областните управители на ДПС с други областни управители на ДПС, в момента, в който предходните заявяват подкрепа за почетния председател на Движението. Това как го разбирате?

Георги Гвоздейков: Не искам да влизам в такива политически действия, тъй като аз нямам общо вече с нито една политическа партия, достатъчно съм отдалечен като професионалист. Опитвам се да си изпълнявам...

Водеща: ГЕРБ ви искаха в тяхното политическо правителство.

Георги Гвоздейков: Ами може би ГЕРБ са ме поискали заради това, че са видели в мен някакъв потенциал като човек, който се справя с работата и нищо повече.

Водеща: Ама вие бяхте казали да, защото ви видяхме в този техен списък.

Георги Гвоздейков: Казах да, защото работата на всеки един министър е да работи най-малкото за държавата, второ - да се опитва да поставя цели и задачи и да ги изпълнява. И съм се..

Водеща: А важно ли е с какъв отбор?

Георги Гвоздейков: Ами този отбор работи за България все пак, не работи за друга държава. Нека, пак казвам, да отворим погледа си по-широко и да осъзнаем веднъж завинаги, че виждате какво се случва на политическата сцена. Че оттук нататък политическите партии ще имат нужда от говорене, от сплотяване, от коалиционни модели, които трябва да ръководят тази държава.

Водеща: А имате ли граници?

Георги Гвоздейков: Естествено, че имам граници.

Водеща: Ако Делян Пеевски ви покани в свое правителство, пак за народа да работите, ще приемете ли?

Георги Гвоздейков: Вижте, бих приел да работя в правителства, които имат ясни цели за България и са важни. Това са ЕС, изцяло придържане към ЕС, изцяло влизане в еврозоната, изцяло влизане в Шенген.

Водеща: Ама ние тези цели ги слушаме от всички. Тоест няма проблем кои са останалите и кой носи политическата отговорност?

Георги Гвоздейков: Нямам никакви болни амбиции да се заминавам оттук нататък с политика. Бих се включил като експерт, но не на всяка цена. Това е отговора. В смисъл аз си имам някакви принципи, които не искам да ги нарушавам. Дотук мисля, че съм ги  показал ясно на хората. И това, което съм обещал, между другото, това, което обещах, че ще остана в служебното правителство е почти изпълнено. Осигурени са около 70 нови влака от обществените поръчки, предстои подписване на договори и това е една голяма цел за България, тъй като ще е крачка напред да поднови поне подвижния си състав в железопътния транспорт.

Водеща: Ще останете ли на пост в следващ служебен кабинет?

Георги Гвоздейков: Виждате, че в момента има дискусия около избор на премиер, така че едва ли моя отговор има някакво значение. Нека да изберат премиер, да тръгнат разговорите за правителство, министри и така нататък. На този етап не бих се ангажирал с абсолютно никакъв отговор.

Водеща: Ако през това време до което сте на поста, ген. Коджейков реши отново да назначи стюард за ръководител Безопасност на полети, ще го откажете ли?

Георги Гвоздейков: Ген. Коджейков е назначил човек, който отговаря на изискванията, одобрени от надзорния орган. Няма как да назначиш в авиационен оператор човек, който не отговаря на определени изисквания и критерии.

Водеща: И човек също на ключова позиция, завършил безопасност на храненето беше другия пример, който ген. Златев даде.

Георги Гвоздейков: Ами ген. Златев трябва да знае, че  в гражданската авиация има възможност да надграждаш своето образование, да получиш необходимата експертиза през учебни центрове, за което си получил сертификат. Така че може да си завършил и музикално училище. Аз познавам такива хора, които после стават механици в авиацията, защото има възможност да надградят своето образование.

Водеща: Благодаря ви за този разговор. Беше интересно и важно да говорим със служебния министър на транспорта Георги Гвоздейков.

Георги Гвоздейков: Благодаря и аз.

БТВ, „Тази сутрин"

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Che

Аз не му вярвам на Гвоздейков, защото в дл. характеристика на Ръководителя пише да и пилот, а не Администратор- лижи и мажи...А това с бензиновите автомобили е едно от безумните решения на ЕС и стриктно изпълнено от нашите шутове.Ха тогава държавата да купи на хората по една ел. кола- продажници, пълни!

10.08.2024 13:22:46

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.