- 26 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8636
- GBP / BGN 2.3433
- CHF / BGN 2.0976
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Митрополит Серафим: Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота
03 Май 2024 | 10:00
/КРОСС/ Опело Христово е последование, което ни предава преживяването по време на подготовката на Христовото тяло за погребение - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит Серафим. Той посочи, че на днешния Велики петък минаването под Светата плащеница изобразява слизането ни с Христос в гроба.
Велики или Разпети петък е денят, в който е разпнат Божият син Иисус Христос, за да стане изкупителна жертва за греховете на човечеството. На днешния ден в храмовете не се служи Света литургия, а богослужение, наречено Царски часове. В храмовете песнопенията са посветени на страданията, смъртта и погребението на Христос.
Днес преди обяд се извършва вечернята, по време на която се изнася Светата плащеница с изобразеното на нея положено за погребение тяло Христово. Тя се поставя пред изнесеното в средата на храма разпятие, там се извършва поклонение в края на вечернята, разказа Неврокопският митрополит Серафим. Традицията е през целия ден хората да се покланят на Светата плащеница.
Тази вечер ще се извърши богослужение с Опелото Христово. Това е едно последование, като се редуват кратки тропари, предавайки ни настроението на всичко онова, което е свързано с преживяването по време на подготовката на тялото Христово за погребение. Там са и Неговата майка, Неговите ученици, свети Йоан Богослов, жените мироносци, Йосиф и Никодим - за всички тях чуваме в текстовете на Опелото Христово, разказа митрополит Серафим.
В края на богослужението, така все едно сме на Голгота, пред кръста, от който е свалено тялото Христово, положено върху камъка и повито вече с чистата плащеница, заедно с Божията майка и Неговите ученици, всички тръгваме към гроба, в който да положим тялото Христово. Затова се излиза от храма и се прави литийно шествие, разказа Неврокопският митрополит Серафим. След литията свещеници издигат пред западния вход на храма високо Светата плащеница, държейки двете ѝ страни така, че всички хора да могат да минат под нея и да влязат в храма.
Именно това е мястото, на което се минава под Плащеницата, тъй като това изобразява нашето слизане с Христос в гроба, обясни владиката. "Ние носим с него кръста си, спогребваме се с него, но и очакваме да възкръснем заедно с него", посочи още митрополит Серафим.
След влизането в храма, Плащеницата се полага върху Светия престол, където в събота предиобед ще се служи вечерня със Света Василиева литургия, а вечерта е Пасхалната служба за Възкресение Христово. През нощта, като от гроба Господен, ще започнем с излизането, най-напред свещеникът със запалената свещ, със светлината, която символизира Възкресението Христово. Той ще прикани всички с песнопението „Елате, приемете светлина от незалязващата светлина и прославете Христос", разказа митрополит Серафим.