• 26 Ноем 2024 |
  •  USD / BGN 1.8636
  •  GBP / BGN 2.3433
  •  CHF / BGN 2.0976
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 0°C

Митрополит Серафим: Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота

Митрополит Серафим: Опело Христово е последование, което ни предава преживяването - все едно сме там, на Голгота

/КРОСС/ Опело Христово е последование, което ни предава преживяването по време на подготовката на Христовото тяло за погребение - все едно сме там, на Голгота, каза за БТА Негово Високопреосвещенство Неврокопският митрополит Серафим. Той посочи, че на днешния Велики петък минаването под Светата плащеница изобразява слизането ни с Христос в гроба. 

Велики или Разпети петък е денят, в който е разпнат Божият син Иисус Христос, за да стане изкупителна жертва за греховете на човечеството. На днешния ден в храмовете не се служи Света литургия, а богослужение, наречено Царски часове. В храмовете песнопенията са посветени на страданията, смъртта и погребението на Христос.

Днес преди обяд се извършва вечернята, по време на която се изнася Светата плащеница с изобразеното на нея положено за погребение тяло Христово. Тя се поставя пред изнесеното в средата на храма разпятие, там се извършва поклонение в края на вечернята, разказа Неврокопският митрополит Серафим. Традицията е през целия ден хората да се покланят на Светата плащеница. 

Тази вечер ще се извърши богослужение с Опелото Христово. Това е едно последование, като се редуват кратки тропари, предавайки ни настроението на всичко онова, което е свързано с преживяването по време на подготовката на тялото Христово за погребение. Там са и Неговата майка, Неговите ученици, свети Йоан Богослов, жените мироносци, Йосиф и Никодим - за всички тях чуваме в текстовете на Опелото Христово, разказа митрополит Серафим. 

В края на богослужението, така все едно сме на Голгота, пред кръста, от който е свалено тялото Христово, положено върху камъка и повито вече с чистата плащеница, заедно с Божията майка и Неговите ученици, всички тръгваме към гроба, в който да положим тялото Христово. Затова се излиза от храма и се прави литийно шествие, разказа Неврокопският митрополит Серафим. След литията свещеници издигат пред западния вход на храма високо Светата плащеница, държейки двете ѝ страни така, че всички хора да могат да минат под нея и да влязат в храма. 

Именно това е мястото, на което се минава под Плащеницата, тъй като това изобразява нашето слизане с Христос в гроба, обясни владиката. "Ние носим с него кръста си, спогребваме се с него, но и очакваме да възкръснем заедно с него", посочи още митрополит Серафим. 

След влизането в храма, Плащеницата се полага върху Светия престол, където в събота предиобед ще се служи вечерня със Света Василиева литургия, а вечерта е Пасхалната служба за Възкресение Христово. През нощта, като от гроба Господен, ще започнем с излизането, най-напред свещеникът със запалената свещ, със светлината, която символизира Възкресението Христово. Той ще прикани всички с песнопението „Елате, приемете светлина от незалязващата светлина и прославете Христос", разказа митрополит Серафим.

 

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай
  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.