София /КРОСС/ Около една трета от служителите в обществените институции и заведения не са запознати с правото на достъп на незрящите лица с кучета-водачи до сградите. Това показва резултатите от резултатите от изследването "Достъпът на кучета-водачи до обществени места", изготвено по метода „таен клиент“ от Фондация „Очи на четири лапи” и ClientX, предаде репортер на Информационна агенция КРОСС.
Изследването е проведено в четири града в страната и обхваща девет категории обществени места: супермаркети, банки, търговски обекти, аптеки, държавни институции, градски транспорт, автогари, поликлиники, заведения. Според резултатите, най-проблемните места за достъп на кучета - водачи са заведенията, супермаркетите и градският транспорт, където е отказан достъп в близо 1/3 от случаите.
Средно едва около 74% от служителите в заведения и институции с обществен достъп са запознати с правото на достъп на кучетата-водачи, което е гарантирано от закона. Малко по-добро от средното е положението в София, където 82% от участвалите в проучването са били запознати с него. Най-добре се приемат кучетата-водачи в болниците и аптеките. На обратния полюс са заведенията, банките и обществения трнспорт. В супермаркетите обаче, където традиционно не са склонни да допускат жвотни, незрящите лица най-често получават предложение за асистенция.
Служителите в повечето от тях са инструктурани да предложат помощ при покупката на необходимите продукти. След запознаване с правото на достъп на техните четириноги помощници, в 63% от случаите незрящото лице е било допуснато до сградата. В 6% от случаите служителите са питали управител, а в 7% изобщо не са допуснали кучето водач в сградата. Всеки трети от посетителите на конкретното място е одобрил допускането на незрящия и негвото куче-водач. Всеки пети обаче е бил против. Много често околните се радват и предлагат храна на кучето-водач, но това всъщност е лоша практика, защото го разконцентрира.
/ВС/