Предизборният дебат за София
Секция: Коментари
21 Октомври 2011 08:50
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Предизборният дебат за София

Йорданка Фандъкова, кандидат за кмет на София от ГЕРБ; Прошко Прошков, кандидат за кмет на София от Синя коалиция; Ангел Джамбазки, кандидат за кмет на София от ВМРО; Стефан Софиянски, кандидат за кмет на София от Общност на демократичните сили; Николай Пехливанов, кандидат за кмет на София от „Атака"; Георги Кадиев, кандидат за кмет на София от БСП и Владимир Каролев,  кандидат за кмет на София от НДСВ, в предизборен дебат по bTV

 

Водещ: 48 часа остават до изборите. В този момент в неделя вече би трябвало да са отворени над 13 хил. секции в цялата страна. Последният решителен сблъсък, който сме ви приготвили са дебатите за София, най-големият български град. Темите засягат не само живеещите в София, а и всички, които по някакъв повод им се налага да пребивават в града.

Водеща: А за тези, които не са разбрали, намираме се в нашето изборно студио, една скоба, на 23 октомври в деня на изборите, денят в който избираме президент и местна власт, тук с Виктор ви чакаме в 18.00 ч., за да може първи да разберете кои са победителите, кои са победените, къде ще има балотаж по места, а може би и за президент, първи коментари, първи анализи. Нашите репортери са в бойна готовност да се включат от всички горещи изборни точки в България. Това обаче на 23-те. Сега все още сме 21-ви и е време да дадем думата на кандидатите, които искат да управляват София.

Водещ: Представяме ви ги - г-жа Йорданка Фандъкова - ГЕРБ, Прошко Прошков - Синята коалиция, Ангел Джамбазки - ВМРО, Стефан Софиянски - Общност на демократичните сили, Николай Пехливанов - „Атака", Георги Кадиев - БСП, Владимир Каролев - НДСВ. Добре дошло на всички успех.

Водеща: Решихме да започнем с темата за бездомните кучета. Нея и още една сме ви подготвили във времето до 08.00 ч., а след това към останалите проблеми на София след новините в 08.00 ч. Молим ви, да отговаряте кратко и конкретно. Предизборните ви програми и платформи вече сме ги чули, мисля, че са стигнали и до вашите избиратели. Моля ви на конкретните въпроси, които ви подготвихме с Виктор, да дадете конкретни отговори.

Водещ: Само в началото, ако някой от вас има информация, понеже и действащият кмет на София е тук, голяма част от вас са общински съветници, имате ли информация за вчерашния инцидент в центъра на София, при кой пострадаха 16-17 души? Каква е причината? Жената била с опит, машината, казват, че е в изправност, дали знаете нещо ново или не?

Йорданка Фандъкова: Първоначалните огледи по информацията, която имам, показват, че трите вида спирачки са действали, но разбира се, предстоят следствени действия. Случаят е предаден на следствието, така че тепърва ще се установи истинската причина.

Водеща: Какво е казала жената?

Йорданка Фандъкова: Това не мога да кажа. Пак казвам, следствието ще установи. Това е изключително тежко пътно транспортно произшествие. За съжаление, има и пострадали. Добре е, че най-тежко пострадалата жена е стабилизирана тази нощ. Аз лично съм благодарна на всички екипи на Бързо помощ, „Пирогов" и Медицинска академия.

Водещ: Няма опасност за живота на тази млада жена, която вчера беше приета в „Пирогов"?

Йорданка Фандъкова: Това е моята информация от сутринта.

Георги Кадиев: Само да кажа, че аз ходих в първата нощ на откриването си, в едно трамвайно депо в 03.30 ч. Тези жени идват на работа в 03.30 ч. с едно желязо, с което местят релсите. Работата им е изключително тежка. Имайте предвид, че тази жена вероятно е била към края на първата си смяна. Те се качват на първия трамвай в 04.30 ч. и по това тежко трасе по „Патриарх Евтимий", нищо чудно да е просто плод на преумора.

Владимир Каролев: А и тези нови трамваи на 30 години, които продължаваме да внасяме и тази година.

Водеща: Ние подозирахме, че задавайки ви този въпрос, ще ви вкараме директно в темата за транспорта и проблемите на градския транспорт за София. Искате ли да го оставим за след 08.00 ч. По същество всеки един от вас ще каже какво би направил.

Прошко Прошков: Мен ми се струва, че не бива да се политизира един тежък инцидент с хора. Надяваме се всички те да са добре. По-скоро не биваше да има фанфари и закривания на кампании снощи, което се случи.

Йорданка Фандъкова: Нека да не правим кампания от това.

Стефан Софиянски: И да отдадем уважение към полицая, който е загинал на работа. Да му отдадем уважение, защото г-н Кадиев, вие казахте за ватманите, но и на полицаите не им е по-лек трудът.

Водещ: Добре, по същество - вашите решения, ако след една седмица се озовете на мястото на кмета на София, сега с проблема с бездомните кучета. Конкретно ако може всеки един от вас да ни отговори в какви срокове смята, че може да реши този проблем и точно как, но конкретно?

Йорданка Фандъкова: Програмата, която сме представили вече в Столичен общински съвет е много конкретна с ясни срокове. Искам да подчертая, че проблемът съществува от много години. За съжаление, това е най-бавно решимият проблем в момента - изграждане на приюти, засилена кастрация при много строг контрол.

Водещ: По този начин, а не с умъртвяване или нещо от този род?

Йорданка Фандъкова: Безспорно опасните и болни кучета се евтаназират. Това е практика в целия свят, но останалите, разбира се, за да се спазим с проблема, е необходима национална програма. Аз съм поставила този въпрос, защото представете си, че постепенно се реши в София, но от съседните общини въпросът не е решен - естествено е, че отново ще продължат да идват кучета.

Водеща: Някакви срокове поставяте ли си?

Йорданка Фандъкова: Искам само да подчертая за контрола, тъй като аз миналата година възложих проверка. Установиха се сериозни нарушения. Директорът беше отстранен веднага. Случаят е даден на прокуратурата. Но пак ще кажа, че това е пътят, моето решение е тримесечни ревизии на общинското предприятие „Екоравновесие".

Водещ: За да не се източват пари.

Йорданка Фандъкова: Точно така.

Водеща: А срок за изчезването на бездомните кучета от улиците?

Йорданка Фандъкова: В случай, че се работи с темповете, които са необходими, до 2 години смятаме, че на 50% може да намалее популацията от кучета.

Водеща: 5 хил. от 10 хил., които са в момента.

Йорданка Фандъкова: И ежегодно преброяване.

Водеща: Г-н Прошков, вашето решение по този проблем?

Прошко Прошков: Аз смятам, че говоренето за срокове и графици е бюрократично говорене.

Водеща: Не, напротив, давате обещания и след това следим дали ги изпълнявате.

Прошко Прошков: Тук не е въпросът на срокове, а е въпрос на политическа воля, защото кметът трябва да е политик, трябва да е лидер, носещ отговорност. Този проблем се влачи от години, защото имаме половинчати кастрации, защото имаме групи, които докарват кучета в София и ги изхвърлят.

Водещ: Какво означава половинчата кастрация?

Прошко Прошков: Това е една от неприятните тайни на града, но това е, че се реже единият яйчник на женското куче.

Водещ: Защо, за да забременее ли?

Прошко Прошков: За да може още веднъж да се кастрира.

Водеща: За да се вземат парите за повторна кастрация.

Прошко Прошков: Това се случва редовно. Много хора забогатяха покрай това нещо в годините назад. В София всичките проблеми, които не са решени, са хранилка за някакъв тип пиявици. Ние вливаме пари, т.е. кръв в това тяло, и пиявиците продължават да го смучат.

Водеща: Новият шеф на „Екоравновесие" ще спре ли тези практики?

Йорданка Фандъкова: Новият директор вече започна да прави обществени поръчки, които не бяха правени преди това.

Прошко Прошков: Не е само до шеф, въпросът е да нямаме такова мислене, което е на чиновници, трябва ни политическа воля.

Водещ: Вашето конкретно решение какво е?

Прошко Прошков: Конкретното решение е да се спазва законът и наистина контрол, защото това в момента не е контрол. Има закон в България и той трябва да се спазва. Може да се реши проблемът до няколко години.

Водеща: Ангажирате ли се с конкретен срок?

Прошко Прошков: Да, категорично. Ангажирам се първо с кастрация на всички практики в „Екоравновесие", категорично. След което не мога да ви дам откровен срок, защото бих ви излъгал в момента и всеки би ви излъгал. Но първо се рови издъно раната.

Водеща: Ваша тема е от много време, г-н Джамбазки, и като общински съветник?

Ангел Джамбазки: Факт. Решението на този въпрос е просто. Просто трябва да се спазва. На първо място трябва да бъдат прибирани бездомните животни от улицата и тези, които са агресивни, да бъдат незабавно приспивани.

Водеща: Е, няма как 10 хил. да бъдат прибрани и вие си давате сметка.

Ангел Джамбазки: Тези, които са агресивни, веднага трябва да бъдат приспивани, а не да се правят комисия от трима-четирима кучешки психолози, които да изследват.

Водещ: Вие сте за по-радикални мерки.

Ангел Джамбазки: И по-бързи. Но за да няма бездомни животни на улицата, първо трябва да се регистрират домашните животни. В София има повече от 200 хил. домашни животни, които са един от основните извори и източници за това, да има бездомни животни по улицата. Защото когато някой е достатъчно не отговорен и достатъчно лигльо да си вземе куче и после да не може да гледа, след това го взима и го слага в едно кашонче до кофата и от там се намира една милостива баба, която ...

Водещ: Как ще установи такъв човек, за да се накаже?

Ангел Джамбазки: Ще се установи, като се регистрират. Ще се намери една милостива баба, която ще го храни до кофата, после кучето си прави ловно поле там и започва да гони хората по спирката. За това трябва да се регистрират домашните животни. След което да се приберат и приспят.

Водеща: Да, но това е в правомощията на ветеринарната служба, а инспекторатът следи?

Ангел Джамбазки: Това е задължение на всеки един собственик на животно, който би трябвало да си регистрира домашното животно при ветеринарната служба, а ветеринарната служба трябва незабавно да уведомява на някакви периоди кмета на Столична община. Между другото, ветеринарните служби не го правят това нещо.

Водеща: И какво като уведомят, например, Йорданка Фандъкова, че 3% от домашните любимци в София са регистрирани?

Ангел Джамбазки: Когато са регистрирани тези домашни животни, те не могат да бъдат изхвърлени. Когато изхвърлите едно регистрирано домашно животно, то е маркирано вече и като го видят на улицата инспекторите знаят кого да глобят. По този начин ще се глобяват тези, които са не съвестни и си изхвърлят животните и те ще спрат да ги изхвърлят. Сега в момента си хвърля всеки.

Водещ: Добре - глоби за тези, които си ги изхвърлят и приспиване на агресивните?

Ангел Джамбазки: Регистрация първо, глоби и приспиване веднага за агресивните и „Екоравновесие" също е сериозен въпрос.

Водещ: Г-н Софиянски, вашето решение?

Стефан Софиянски: Първо трябва да видим генезиса.

Водещ: По ваше време не е ли или?

Стефан Софиянски: Не, генезисът е в началото на 90-те години, когато при промените падна много силно стандартът. Хората не можаха да задържат кучетата в къщите си и ги пуснаха на вън. Аз не бих ги обвинявал, защото просто се промени стандартът на живот. Рекордно стигна към края на 90-те години. Тогава някъде към 20-25 хил. бяха бездомните кучета. Тогава се създаде първо беше „Зоомилосърдие", после стана „Екоравновесие", създадоха се и още два приюта. За съжаление, сега работи само „Екоравновесие". Този в Мировяне е закрит и още едни, не съм сигурен, дали работи.

Водеща: С фактите мисля, че хората, живеещи в София на наясно, давайте с вашите решения.

Стефан Софиянски: Оттам нататък броят на бездомните кучета спадна до 7-8 хил. в средата на миналото десетилетие, сега в момента отново се е качил - над 10 хил. Ние трябва да се съобразим с това, за да видим решението. Решението какво е? Откриване на още нови, както беше по-рано, когато започна да спада и от 20 хил. ги намалихме до към 7-8 хил., трябва да се увеличи броят на приютите.

Водещ: Колко нови приюти?

Стефан Софиянски: Още едни до два са достатъчни, за да започне да намалява броят на бездомните кучета. И трябва да се спазва строго законът - непотърсените кучета да не се връщат на местата.

Водещ: Да се умъртвяват ли?

Стефан Софиянски: Да се евтаназират.

Водещ: Въпреки, че не са агресивни?

Стефан Софиянски: Законът дава един срок, в който, ако кучета няма стопанин ...

Водещ: Инжекция.

Стефан Софиянски: Това е по закон и той трябва да бъде спазен.

Йорданка Фандъкова: Кой е този закон?

Водещ: Г-н Пехливанов, вашето решение?

Николай Пехливанов: Аз съм за по-радикални мерки.

Водеща: Има спорове по темата.

Стефан Софиянски: Има спорове, но това е радикалното решение.

Николай Пехливанов: Аз съм за по-радикални мерки.

Водещ: За още по-радикални?

Николай Пехливанов: Не, аз не смятам да ги степенувам, но в крайна сметка трябва да си дадем сметка кое е по-важно - здравето, животът, сигурността на нашите деца, на нашите родители или животът на тези бездомни кучета. София не трябва да бъде резерват. В крайна сметка това е място за живеене и тези кучета нямат място в нашия град.

Водещ: Как да стане?

Николай Пехливанов: Ще ви кажа. Не може популацията на бездомните кучета да е по-голяма от броя на кастрираните кучета, защото по този начин ние не решаваме проблема, напротив - броят на бездомните кучета се увеличава. Моето решение е цялостно по-мащабно, кампанийно в рамките на кратки срокове. Според мен две години е прекалено дълъг срок, г-жо Фандъкова, защото вие за две години не успяхте да го решите този въпрос. Според мен трябва с много по-голям бюджет, с повече на брой кучкарници, повече на брой екипи, които да хващат.

Водеща: Как и кога - как си го представяте, конкретика, откъде пари, добри идеи, но трябва да бъдат обезпечени?

Николай Пехливанов: Пари в София има. Който казва, че пари в София няма, лъже. В момента София има 1,3 млрд. лв. бюджет. Досега столицата никога е нямала толкова много пари.

Водещ: Добре, казахте по-радикално, а това казвате се припокрива с другите предложения.

Николай Пехливанов: Радикално ви казах - кампанийно, мащабно в рамките на една година изграждане на кучкарници, удвояване на екипите, които хващат бездомните кучета и мащабна кастрация.

Водещ: А умъртвяване трябва ли да има веднага, ако са не потърсени, както казва г-н Софиянски?

Николай Пехливанов: Има си закон и по закон трябва да се действа.

Водещ: Как, да се умъртвяват, ако не са потърсени?

Николай Пехливанов: Когато не са потърсени - да.

Ангел Джамбазки: Аз като чух по-радикални, си представих някаква касапница. Но то се оказа, че ще бъде кампанийно строене на приюти.

Йорданка Фандъкова: Нека сега да четем добре законите. Има и европейски правила, има и стандарти. Умъртвяват се болните и агресивни животни, а не непотърсените.

Ангел Джамбазки: Това е Закон за ветеринарномедицинската дейност.

Стефан Софиянски: Но не се забранява.

Водеща: Г-н Кадиев, вашето решение, проблемът е познат за всички?

Георги Кадиев: Ще ми позволите ли 30 секунди по една друга тема. Искам да се извиня на г-жа Фандъкова, ако в тази кампания съм и нанесъл някаква лична обида и й го казвам в очите. Това не е от куртоазия, а защото, вие знаете, за две години не съм дошъл веднъж при вас да искам нещо, нали така? Това е защото считам, че вие сте първо жена и за мен българската жена е носителят на морала в българското общество. В същото време мога категорично да кажа, г-жо Фандъкова, друго запомните не запомните от тази кампания, но аз съм бил свидетел на безброй случаи, когато достойни хора поставени в недостойна ситуация стават недостойни.

Водещ: Какво имате предвид?

Георги Кадиев: Аз мисля, че тя разбира. Не позволявайте това да ви се случи. Това е нещото, което искам да запомните.

Водеща: Чакайте сега, вие искате да се извините, но какво точно искате да кажете? Какво имате предвид? Какво искате да кажете?

Георги Кадиев: Искам да запомни едно нещо - не позволявайте от недостойна ситуация да излезете недостойна, защото е важно какво послание отправяме към хората. И посланието, което искам да отправя и го пожелавам на всички, е да излезем от тази кампания такива, каквито сме влезли в нея - нормални хора. Ние в крайна сметка сме нормални хора.

Водеща: Решихме, че има някакъв конфликт.

Йорданка Фандъкова: Хубавото е, че дори в последния ден се сещате за това.

Водещ: Какво е станало?

Георги Кадиев: Имахме известни сблъсъци. Няма значение. Може би аз съм прекрачил границата няколко пъти и вероятно съм го направил ...

Водещ: Добре, имало е спор, при който тя се е обидила, вие се извинихте.

Стефан Софиянски: Нито ни е първа, нито последна кампания. Аз не смятам, че излизам различен от всяка кампания. Все същия идиот съм си.

Водеща: Сага по темата, която поставихме, г-н Кадиев.

Георги Кадиев: Връщам се към кучетата. Мисля, че това, което казах, беше важно и с най-добри думи го казвам, включително и към вас, г-н Софиянски.

Стефан Софиянски: Благодаря ви.

Георги Кадиев: Вие оставихте София 2005 г. в едно доста тежко положение.

Водещ: Добре, кучетата и вашето решение, г-н Кадиев?

Стефан Софиянски: Имаше по-малко кучета до ден днешен, във вашето управление, но това е друга тема.

Георги Кадиев: Кучетата в София в момента не са кучетата на Стефан Софиянски. Нека да сме наясно с това нещо. Техният живот е между 3-4 години. Те са кучетата на Борисов, на Фандъкова. Ще бъдат на мен или на някой друг, който стане кмет след тези избори.

Водещ: Но са пра-правнуците от онези кучета.

Георги Кадиев: Да, но вижте статистиката. 9 хил. 2009 г., 8 хил. - 2010 г. В момента вече отиват към 10 хил. Те се движат между 8-10 хил. Т.е. нищо не се променя.

Йорданка Фандъкова: Бяха 20 хил., г-н Кадиев.

Водещ: И какво е решение, за да се промени.

Стефан Софиянски: 6-7 хил. бях, погледнете данните.

Георги Кадиев: Ако има някаква разлика между мен и другите кандидати за кметове си мисля, тя е в това, че аз вече правя голяма част от нещата, които съм записал в програмата си. Там пише между другото съвсем конкретно - отстраняване от улицата до края на 2012 г.

Водеща: Как, от улицата къде?

Георги Кадиев: Ходих в Берлин и имах срещата с администрацията на Берлин. Там имат една проста програма - финансират осиновяване на кучета. Ето нещо, което може да опитаме. Може да не стане. Може да не проработи, но има хора, които биха приели кучета вкъщи.

Водещ: Колко лева предлагате да ми дадат, ако осиновя куче?

Георги Кадиев: Понеже ще ми кажете веднага, откъде пари. Ето, давам ви един пример. В София четири години така и не успяхме да направим наредба за преместваемите обекти. Това е съвсем друга тема. Но от това губим по 3 млн. лв. на година. Ако бяхме направили това нещо, щеше да има 3 млн., дали за детска градина, дали за друго. И вината тук е изцяло на ГЕРБ, защото вие сте в абсолютното мнозинство.

Йорданка Фандъкова: Нека да кажа, че наредба има и в момента се правят конкурсите и го знаете отлично, надявам се.

Георги Кадиев: Ама в момента се правят конкурсите, а от четири години няма никакъв конкурс и седят или на стари договори и стари наеми ...

Йорданка Фандъкова: Защото, знаете, че наредбата се обжалваше и от миналата година едва е в сила.

Георги Кадиев: Г-жо Фандъкова, седят на стари наеми. В момента наемите трябваше да са съвсем различни, а седят на наеми от преди 10 години.

Водещ: Г-н Кадиев, може ли да развиете вашето решение? Колко лева бих могъл да получа като помощ, за да осиновя куче, и да съм стимулиран по този начин?

Георги Кадиев: Това е нещо, което ще го решим, когато приемем бюджета. Между другото ние до никъде не сме стигнали с бюджета за 2012 г., а тя е на вратата.

Водеща: Горе-долу сте наясно с параметрите на бюджета, предполагаме, така че, кажете?

Георги Кадиев: Не, не сме наясно, защото те трябваше да ни го дадат на 1 септември, но нищо не са ни дали.

Стефан Софиянски: Националният бюджет не е готов. Нека да не говорим несериозно. И националният бюджет не е готов, не може ...

Георги Кадиев: Защо е нужно да е готов националният бюджет?

Стефан Софиянски: Ами не е готов, откъде да знам, важното е, че ...

Георги Кадиев: София си има собствени приходи, които трябва да си ги планира сама, тук няма нищо общо с държавния бюджет.

Стефан Софиянски: Без държавната поръчка не можеш да правиш ...

Водещ: Фактът, че предлагате да има стимули за хора, които ще осиновяват кучета, означава, че трябва да имате някаква идея какво точно предлагате. Кажете горе-долу параметрите на това предложение?

Георги Кадиев: Това е едно от нещата, което предлагам като програма. Пак казвам, може и да проработи. Добре, ще ви кажа цифра, примерно 1 млн. лв.

Стефан Софиянски: Те и сега са повече от 1 млн.

Йорданка Фандъкова: 1,5 млн. лв.

Георги Кадиев: Второ нещо, което и в момента се прави, само че от неправителствени организации. Г-н Софиянски, моля ви да ме оставите да кажа едно изречение без да се обаждате.

Водеща: Слушаме ви, г-н Кадиев, вие сте.

Георги Кадиев: Второто нещо, което и в момента се прави от неправителствени организации и не пречи и общината да го прави, това е договор със семейства, община най-вече в Германия и Швейцария, за да можем да ги изнасяме натам.

Водещ: Да изнасяме кучетата?

Георги Кадиев: Ами те ги осиновяват хората, те ги искат и в момента се прави, само че трябва да се развие.

Водещ: И трябва да има стимул.

Георги Кадиев: И третото нещо е изграждането на още приюти. Няма друг начин. Това е.

Водещ: Г-н Софиянски каза във Виетнам да ги изнасяме.

Водеща: Г-н Софиянски е най-радикален, ако трябва да бъдем честни по повод решаването на проблема.

Владимир Каролев: Вижте, аз мисля да си тръгна, наистина.

Водещ: Недейте, точно ви дойде редът.

Владимир Каролев: Защо? Защото това се превръща в говорилня. Първо искам да кажа, благодаря, че казахте последният и решителен сблъсък в БТВ, за мен е първи и последен. Не бях поканен нито веднъж досега, защото сигурно не сме плащали.

Водеща: Нали си давате сметка, че и тук не е платено.

Владимир Каролев: Тук не е, да съгласен съм.

Водеща: Вие сте по нашата свободна воля и по нашата журналистическа ангажираност да информираме софиянци.

Владимир Каролев: Когато човек каже нещо вярно и мислите, че ви критикувам вас. Не ви критикувам, а казвам факт.

Водещ: Да не заблудим зрителите, при нас никой от вас не плаща за тези или за други участия в сутрешния блок.

Владимир Каролев: Точно така, при вас не, но в БТВ се изляза много пари. НДСВ за първи път влиза в БТВ и от преди да започне кампанията. Сега по темата. Всички хора тук казаха нещо вярно и не виждам защо се нахвърляте един върху друг, просто не ви разбирам. Първо, аз също няма да ви кажа конкретни срокове, защото никой не знае колко кучета са тук. Ако някой в момента ми каже, че са 8 хил., 9 хил., 10 хил., директно ще ви кажа, че лъже.

Георги Кадиев: Това е статистика. Ние ползваме статистиката.

Владимир Каролев: Аз не ви прекъсвах. Вие ползвайте каквото искате статистика, но аз ви казвам факта - няма такава статистика и никой не знае колко са кучетата. Проблемът е комплексен, влошава се през последните години. Трябваше доста време да се мине, докато се разбере, че директорът на „Екоравновесие" не става, г-жа Фандъкова, не знам колко време трябваше да мине. Моето решение е в шест неща, според мен. Първото нещо, което трябва да се направи, е повече приюти. Ако ме питате колко - не знам. Защото не знам колко са кучетата и не знам какви пари мога да спестя от другите неща, които се разпиляват в София. Но, да, реално е до края на 2012 г. този проблем да се реши. Пет-шест приюта поне трябва да се направя поне. Второто решение е кастрация, но не само хирургическа кастрация. Това, което каза Прошков е вярно. Има, слава Богу, нови технологии, има химическа кастрация. Д-р Желев е един от хората в моята листа и за първи път от него чух за този метод.

Водеща: Не оперативна, химическа, която не е предпоставка да има повторна?

Владимир Каролев: С храна на кучета се дава и кучето се кастрира химически. Третото нещо е, той е много прав за осиновяването, те и сега идват хора, само че като влязат в единствения приют и побесняват и бягат, защото е ясно, че там куче нормално не може да се е развило. Защото не знам дали сте ходили в този приют, за да го видите в какво състояние. Четвъртото нещо е, това го каза колегата от ВМРО, задължително слагане на чип, то даже не е чип, то със спринцовка се слага, едно мъничко на всяко домашно куче и много сериозни глоби.

Водеща: Това вече го има в закона, включително и санкциите.

Владимир Каролев: Ама не се спазва, ще ви кажа петата мярка каква е.

Водеща: Работата на инспектора, част от която е и това.

Владимир Каролев: Ако не ме прекъсвахте, щях да кажа и другите 2 мерки.

Водеща: Давайте.

Владимир Каролев: Петата мярка е много сериозни наказания за контрола, който го няма. Имам предвид за инспектората, който го няма, той само расте, но не старае, но работа не върши. И шестото нещо е публична, позитивна PR кампания, която от време на време я има, имаше преди известно време билбордове, с която да се създава в обществото натиск да осиновяват кучета. Аз познавам хора, които са осиновявали кучета и ще го направят.

Водещ: Да ги изнасяме ли?

Владимир Каролев: Не, разбирам иронията ви, но това не се нарича износ, а се нарича осиновяване и го има.

Водещ: Не е ирония, а питам ви дали е ок тази идея.

Водеща: Едно изречение от г-жа Фандъкова, защото имаше стрелички, към нея и приключваме по тази тема.

Йорданка Фандъкова: По отношение на фактите, приютите до този момент са четири в София, а не е един. Освен това в момента два се изграждат. Единият е кастрационен център с малък приют, а другият е голям приют за 500 кучета. И да, наистина има осиновителни програми и вече има сигурно над 500 кучета, които са осиновени, най-вече в Германия, в Австрия. Но, слава Богу, вече има и в България осиновители.

Владимир Каролев: Бихте ли казали освен в големия приют, колко кучета има в другите три?

Йорданка Фандъкова: Общо са 1000 кучета, в големия са 500.

Водещ: Сега ще продължим с един репортаж за паркирането в зелените площи, което сякаш е емблематично и общоприето в София. За това зелените площи в града ни са кални, а гражданите и властите приемат паркирането и изнасянето на кал по улиците вече за нормално. Дали си даваме сметка, че пътят на калта не свършва нито по улиците, нито върху обувките ни, върху гумите на автомобилите, нито дори с праха, който се събира върху секциите вкъщи. Вижте.

Репортер: Пътят на калта започва от градинката пред блока, върху гумите на колата и свършва в белите дробове и в кръвта на децата ни. Доц. Радка Луканова е експерт по фини прахови частици в Националния център по опазване на общественото здраве. Тя знае защо хаосът с паркирането в града има пряка връзка със здравето на хората.

Радка Луканова: Почвените частици също са съставка на уличния прах, който пък е един от основните замърсители на атмосферния въздух в населените места.

Репортер: Почвата само по себе си е безвредна, но само на село. В града почвените частици стават ракетоносители на вируси, бактерии и вредни вещества, изхвърлени от автомобилите и човешката дейност.

Радка Луканова: Те задържат, частичките задържат върху повърхността си различни други видове замърсители, които присъстват заедно с тях в атмосферния въздух, каквито са газовете и парите на... да речем летливи органични съединения, а понякога и канцерогени. Те се задържат върху твърдите частички и се транспортират заедно с тях в дишания въздух до различните части на дихателната система.

Репортер: Между два и три пъти над нормата е запрашеността на въздуха в София. В пъти повече са и болните от белодробни и сърдечносъдови заболявания, отколкото в европейските градове, където паркирането в калта е абсолютно недопустимо. В София паркирането в зелените площи по принцип е забранено, но реално глобените за подобно нарушение са изключение, а събираемостта на глобите е отчайваща, едва 6%. Тази зелена площ до метростанцията в „Младост 1" е превърната в паркинг за около 50 автомобила. Така е от години. Въпреки нашия сигнал за огромното замърсяване на квартала с кал, Столичният инспекторат не прави нищо, защото теренът бил частен.

Радка Луканова: Поддържането на пътищата има много голямо значение за концентрацията на замърсяването с прах на атмосферния въздух. Получават се, също така, утежнявания на настъпили заболявания, на хроничен бронхит, бронхиална астма, белодробен емфизем, сърдечносъдови заболявания.

Репортер: Източник на кал в София са дори и тротоарите, защото паркиращите коли чупят плочките. Колчетата, които все по-интензивно се поставят напоследък, са най-сериозното препятствие срещу паркирането на тротоара, но проблемът далеч не е решен.

Гражданка: Плочки, извадени, мърдащи, плискащи вода, когато е валял дъжд, всякакъв род неравности по пътя, естествени, изкуствени. Примирявам се вече за момента, защото няма смисъл да се ядосвам.

Репортер: Липсата на яснота кой е отговорен да глобява паркиращите върху тротоара, прави борбата с това традиционно за града явление неефективна. Александра Георгиева и Сдружението „Екообщност" са започнали инициатива срещу паркирането на тротоара. Нарекли са я „В кой е топката?".

Александра Георгиева: В зависимост от това, къде точно, в каква площ е паркирала колата, отговаря различна институция. Примерно, ако е на пътя, отговаря КАТ, ако е на тротоара - отговаря Столичният инспекторат, ако е в зелена площ - отговаря „Зелена система" към общината.

Репортер: Две гуми на пътя, две върху тротоара?

Александра Георгиева: Не е ясно.

Репортер: Полицията от години отказва да контролира паркиращите върху тротоара, въпреки че в Закона за движение по пътищата, паркирането на тротоар е нарушение.

Александра Георгиева: Обадих се на телефон 166. От там ме насочиха към съответното районна, което е в квартала. От районното ми обещаха, че ще потърсят телефона на този човек и ще го помолят да си премести колата.

Репортер: За това цели квартали в София са на практика без тротоари. Обаждаме се на Столичен инспекторат и те са отговорни за паркирането.

Жена: Дали ще се вдигнат, не, не мога да кажа.

Репортер: На следващия ден ефект от сигнала ни няма. Освен, че не могат да бъдат вдигнати, на паркиращите върху тротоара може евентуално да бъде наложена глоба от 20 лв. Тези, които реално плащат тази санкция, са истинска рядкост. Така от началото на годината до края на август за всички видове глоби, от инспектората са събрани общо едва 13 хил. лв. Сума, която не може да покрие дори нищожна част от щетите върху плочките, счупени от паркиращи коли. Липсата на реални и ефикасни санкции е изградило цяло поколение шофьори, за които избутаните на пътното платно майки с колички и инвалиди се превръщат в нещо нормално. Има ли кой да промени закона за правото на по-силния и да върне тротоарите на хората?

Александра Георгиева: Ние имаме някаква далечна крайна цел, в крайна сметка да опитаме да накараме институциите да говорят помежду си и може би да бъде разкрита единна линия или единно звено за работа с този тип нарушители.

Водеща: В този репортаж бяха поставени голяма част от проблемите на София - паркиране, дали в София, в центъра на града трябва да се влиза с автомобили срещу заплащане, солено, така че да се спре наплива на автомобили и санкциите, които очевидно не се поставят на всички, които масово рушат общинска собственост. Как може да се решат тези проблеми, трябва ли да се плаща влизането в центъра на София или да скочи цената на синята зона, за да намалим трафика или пък какво да правим - то няма къде да се спре? Или и друга институция да се намеси в санкционирането на неправилно паркиралите, защото очевидно Столичният инспекторат не се справя с тази задача? Да започнем този път по обратен ред, г-н Каролев.

Владимир Каролев: Тъй като ми е единственото появяване по БТВ, ще си коментирам това, което е тук. Аз ще махна колчетата. Няма да слагам повече. Г-жа Фандъкова, как точно ги преброиха във вашия доклад до последното колче - 121378 колчета, е това ако ми кажете, как сте го уцелили, те знам?

Йорданка Фандъкова: Нормално е да има отчетност.

Владимир Каролев: Аз ще имам, другият път, видяхте какъв отчет имам. Първо, ще махна колчетата, защото те загрозяват София. Но ще направя много големи глоби, примерно 200 лв. - екстра глоба

Водеща: Кой ще ги събира?

Владимир Каролев: Ще си вършат работата тези, които трябва да ги събират, а не ги събират и само растат като брой хората от инспектората, а виждате, че 13 хил. лв. глоби са събрани. Ако нужда от някаква координация с други служби, това ще се направи. Не е оправдание, че нещо не е в прерогативите на кмета, за да кажем, както сега се обясняват за много неща - това не е наша работа, това е работа на централната власт. Другото нещо, което ще направя, е, ако отидете в Студентски град ще видите къде най-много се паркира, пред кои заведения и къде са най-много неразбориите. Там в момента са /.../ на г-жа Фандъкова и на г-н Плевнелиев. И за да не кажете, че това е черен PR, аз съм си ги снимал и ще ги покажа на първия общински съвет.

Водеща: Какво е снимано?

Владимир Каролев: Примерно съм снимал едно спортно съоръжение, направено с пари на общинския съвет зад студентска поликлиника, аз там живея, в края на Студентски град, цялото спортно съоръжение е една площадка с едни големи транспаранти „Гласувайте за ГЕРБ", може би 30 м на 3 м цялото е опасано. Но ще видите върху тротоарите паркирани коли пред заведение в Студентски град, които ми казват, че били в сградите на общежитията, което е частично вярно, защото те част са в сградата на общежитията, а в другата си част са на тротоара.

Водеща: Това няма значение, важното е, че не са на регламентираните места, а в бившите зелени площи са.

Владимир Каролев: Така че, свършвам, защото не искам да отнема много от времето. Пълно беззаконие е това, което става с паркирането по тротоарите. Пълна грозота е да се слагат тези колчета, цяла София е опасана с колчета. Освен това колчетата се слагат избирателно. Ако някъде в някое кафе има някой, който симпатизира на някой общински съветник или на някой кмет, не дай си Боже, там няма колче. Поразходете се в центъра на София, за да видите какво става.

Водещ: Добре. Г-н Кадиев, трябва ли повече глоби да събира инспекторатът и ще направите ли платено влизането, да речем, в центъра на София?

Георги Кадиев: Разбира се, че трябва повече глоби да се събират. Инспекторатът за миналата година имаше план да събере 4 млн. лв., събра 1,6 млн. лв. В случая конкретно за колчетата виждате, за паркиране, 13 хил. лв., това са 600 коли, ако по 20 лв., вие сега ако обиколите около НДК и бТВ, ще намерите 600 коли.

Водеща: Те слагат означителни бележки, само че никой след това не отива да си плати 20-те лева. Как ще принудите хората?

Георги Кадиев: Ами да направят система, всеки един от тези хора отива веднъж в годината да си плати или данък сгради или данък автомобил. Той по някакъв начин влиза в общината. Да направят система, чрез която в момента, в който влизаш ... Но тук вече стигаме до електронна община. Това е друга тема.

Водещ: Или още скоби, примерно.

Георги Кадиев: Искам да ви кажа, че абсолютно съм съгласен, едно колче струва на Столична община 17 лв. Аз не знаех, че са 121 хил. и еди колко си. По 17 лв. сметнете колко пари са това.

Водеща: А една плочка знаете ли колко струва на тротоара?

Георги Кадиев: Не, не знам колко струва.

Водеща: 15 лв. на квадратен метър, ако изчислим колко са унищожените плочки по тротоарите ...

Георги Кадиев: Ако Столична община като цяло има проблеми, те са два. Това е корупция и липса на контрол. И за корупцията обвинявам г-жа Фандъкова не в личен план, а като ръководител на Столична община, като кмет на София. Обвинявам и председателя на Столичния общински съвет Андрей Иванов.

Водеща: Къде е корупцията?

Георги Кадиев: Брокерите и т.н. Да не отваряме тази тема. Но ще ви дам един пример с корупцията за кучетата, защото от там тръгнахме. Договор между Столична община и общинска фирма „Екоравновесие" за 5 хил. лв. да бъдат заловени 50 кучета, по 100 лв. на кучета. В тези 5 хил. лв. има разбивка - кое, за колко. И там има еди колко си за ловеца, този, който стреля, по 2 стрелички. 750 л бензин са в тези 5 хил. лв. За 750 л тази кола ще мине 7500 км и ще отиде до Шанхай и обратно, за да залови 50 кучета. Извинявайте.

Водещ: 5 хил. лв. за 50 кучета?

Георги Кадиев: Да и в тези 5 хил. лв. е цената на 750 л бензин. Аз ви гарантирам, че 749 л, парите за тях са отишли в джобовете на администрацията от ГЕРБ, от „Екоравновесие" и всеки друг. Ето къде изтичат парите на софиянци.

Йорданка Фандъкова: Аз неколкократно в тази кампания говоря на тази тема. Непрекъснато се говори за някаква корупция, за някакви слухове.

Георги Кадиев: Ето, дадох ви конкретен пример, г-жо Фандъкова, вие сте подписала този договор.

Йорданка Фандъкова: Нали ще ме оставите все пак да отговаря. Договорът, за който вие говорите, трябва да ми бъде представен, защото „Екоравновесие" е общинско предприятие, това не е общинска фирма. И общината дава бюджет на „Екоравновесие". Това, че вие имате някакъв сигнал, е било редно ...

Георги Кадиев: Това не е сигнал. Това е договор, подписан от вас. Моля ви, проверете си договорите, които сте подписвали, моля ви се, какви сигнали да ви давам аз.

Йорданка Фандъкова: Аз си проверявам всички договори, които си подписвам. Вие в момента говорите отново, както в цялата кампания - има корупция, слухове, предположения. Вече, извинявайте, но ...

Георги Кадиев: Според мен, вие не знаете какво подписвате. Съвсем откровено ви казвам, това е договор, подписан от вас. Вземете го, извикайте „Екоравновесие" и вижте за колко лева става въпрос.

Йорданка Фандъкова: Залавянето и кастрирането, и изобщо обработката на кучетата има различни цени, разбира се според разстоянието, според мястото, където е.

Георги Кадиев: Ама какво разстояние - 750 л за 50 кучета - какво разстояние?

Владимир Каролев: Някои кучета много бързо тичат, стига бе ...

Йорданка Фандъкова: Нека да ви кажа, ефективният начин за борбата с корупцията, опити за корупция винаги ще има, ако ми кажете, че вие ще спрете на 100% корупцията ...

Георги Кадиев: Няма контрол, не ви казвам, но няма контрол, това е вашата задача.

Йорданка Фандъкова: Контролът е това. Когато имам сигнал, проверявам и предприятието вече е на прокурор.

Николай Пехливанов: Според мен по-трагичното е, че колкото струва кастрацията на едно куче, толкова даваме и на новородено дете. Това е огромният проблем.

Водеща: Договорът, за който говорите, може би ще е някакъв разговор между вас двамата постфактум или може би след изборите.

Стефан Софиянски: Г-н Кадиев, тук всички сте общински съветници. Имали сте цял мандат и сте можели тези неща да ги кажете в общинския съвет.

Владимир Каролев: Ние сме ги казвали.

Стефан Софиянски: Ние говорим за паркинги, а вие тръгвате за договор за кучетата, дайте да се съсредоточим по темата.

Георги Кадиев: Същата работа е и с паркингите.

Водеща: Какъв е регламентът, който искате да бъде въведен, така че в София да няма толкова кал и прах?

Георги Кадиев: В Столичния инспекторат са 440 човека, те трябва да си вършат работата. Не може да има 13 хил. лв. събрани глоби само. Аз имам конкретни предложения - 20% намаляване на вредните газове във въздуха и зад това стоят някакви мерки. Зад това стои минаване на транспорта в екологичен режим, т.е. екологично гориво, зад това седи намаляване на броя на автомобилите чрез стимули, изграждане на алтернативен транспорт. В София има 78 автомобила на 100 жители, в Амстердам са 34, защо?

Водещ: Попитах ви, а никой не каза - трябва ли платено да бъде влизането в центъра на София?

Георги Кадиев: Не трябва да бъде платено. София няма тази възможност. Не е Лондон. За съжаление няма паркинги в покрайнините на тази платена зона, за да можеш да кажеш - паркирайте там.

Водеща: Синята зона тогава ще увеличите ли цената?

Георги Кадиев: Не, няма да я увелича.

Николай Пехливанов: Състоянието на нашите тротоари е изключително тежко.

Водеща: Това го видяхме, че е много тежко и мисля, че го виждаме всеки ден. Какво ще направите за незаконно паркиралите стотици хиляди автомобили в София?

Георги Кадиев: Увеличаваме глобите, махаме тези паяци, които са абсолютно безсмислени и само разкарват колите на хората. Направете глобите по 100 лв. или 200 лв., няма значение, слагате скоби, глобявате и се приключва с въпроса.

Водеща: До последващо посещение в общински служби на нарушителя.

Георги Кадиев: Всеки един човек влиза в общината веднъж в годината по каквато и да е тема. И ако не влиза, ще направите лихвата да му е голяма, ще му направите допълнителна глоба, има начини.

Водеща: Вашите решения, г-н Пехливанов?

Николай Пехливанов: Аз се надявам, че няма да ме прекъсвате. Наистина състоянието на тротоарите в София е изключително трагично. Едно предизвикателство е да си движиш по тротоарите, да се промушваш между колите, да си буташ детската количка. Ще ви кажа конкретните решения. Защо са така тротоарите? Защото върху тях паркират коли. А защо паркират? Защото няма нормални места за паркиране, няма ги така дългоочакваните 17 хил. паркоместа.

Водеща: Вие оневинявате всички тези стотици хиляди столичани, които ежедневно нарушават закона, а обвинявате единствено и само общината?

Николай Пехливанов: Когато трябва да решаваме някакъв въпрос, трябва да влезем в неговия генезис, за да видим защо е това състояние на тротоарите, защо всяка година наливаме постоянно пари, за да ремонтираме едни и същи тротоари? Защото плочките се чупят, тъй като върху тях паркират автомобили.

Водеща: Г-н Пехливанов, това е ясно, моля ви да не си казваме изначални истини. Кажете ни какво е вашето решение?

Николай Пехливанов: Казва ми, на София са необходими 17 хил. паркоместа. Трябва да се изградят така дългоочакваните места за паркиране.

Водеща: С какви пари ще ги изградите и къде?

Николай Пехливанов: 40 млн. лв. горе-долу струва изграждането на всички тези места за паркиране. В рамките на един кметски мандат 4 години това е по 10 млн. лв. на годината, за да се изградят тези места за паркиране. По този начин ще прекратим да наливаме пари в тротоарите, наистина ще ги освободим и ще ги направим достъпна и нормална среда за всички нас и няма да се изнервяме. Това е моето предложение. Финансово да се отделят средства и да се изградят тези паркоместа, защото това е генезисът на проблема и всички проблеми на столицата трябва да бъдат решавани по този начин, иначе само замитаме проблеми с опашка.

Водеща: Във всеки квартал по колко паркинга да бъдат изградени?

Николай Пехливанов: 24 района, ако ги разделим, се получава горе-долу по един голям паркинг.

Водеща: Санкциите?

Николай Пехливанов: Не трябва да се работи със санкции. Трябва да осигурим нормални условия за живот, една истинска достъпна градска среда. Всеки ден се изнервяме от липсата на места за паркиране.

Водеща: Моля ви, спрете с констатациите, те са очевидни, дайте конкретно и по същество.

Николай Пехливанов: Казвам ви - бюджет 40 млн. лв., по 10 млн. лв. годишно за изграждане на паркинги.

Георги Кадиев: Има 1 млн. регистрирани автомобила, какви са тези 17 хил. места, аз не знам, далеч повече трябва да са.

Водещ: Г-н Софиянски, какви са според вас решенията с паркирането?

Стефан Софиянски: Защо е този проблем? В последните 15-20 години от началото на 90-те някъде досега броят на колите в София се увеличи точно 4 пъти. Сега е над 1 млн., а в началото на 90-те беше около 300 хил. Това естествено доведе до този проблем. Решението. Първо, противопаркинговите елементи. Аз не съм против тях, както е г-н Каролев, те присъстват във всеки европейски град.

Владимир Каролев: Това е абсолютно невярно, има го по градинки само.

Стефан Софиянски: Въпросът е те да станат част от градската среда, да бъдат достатъчно декоративни така, както един хубав стълб за уличното осветление ти носи настроение, така и един хубав противопаркинг.

Водеща: Това означава, че всяка една зелена площ трябва да бъде обградена с колчета.

Стефан Софиянски: Говорим за тротоарите, където трябва да се направи достатъчно подходящо и вече е време наистина да има повече. За зелените площи - зелените площи трябва да бъдат много по-добре охраняване. Там, изобщо ако говорим за парковата среда, трябват перспективни дългосрочни мерки за по да не бъде достъпно паркирането там.

Водеща: Може ли един пример да ви дам. Как да се охранява например градинката зад блока, в който аз живея, освен да отида да си поговоря с човека, който е спрял в градинката, където играят децата?

Стефан Софиянски: Продължавам. Защо досега няма подземни паркинги, това касае и въпроса с влизането в София. Не е необходимо да има в момента и не е възможно в момента да има цена за влизането в София. Трябва да се потърси реализацията на подземни паркинги и особено на входните артерии. Защо нямаше до сега? Защото бяха изключително скъпи и цената на едно место беше горе-долу колкото една гарсониера. Тук е моментът вече ролята да вземе общината и да стимулира изграждането на подземни паркинги.

Владимир Каролев: Едно паркомясто колкото една гарсониера? Вашите строителни фирми така ли ще ги построят. Как може да говорите такова нещо.

Стефан Софиянски: Беше.

Владимир Каролев: Как може да говорите 12 кв. м за паркомясто да струва колкото една гарсониера.

Стефан Софиянски: Когато направите и изместите цялата инфраструктура под един булевард, за да направите подземен паркинг, ако искате да направите ... това е смятано, г-н Каролев, аз не съм като вас да говоря наизуст. Вие казахте преди малко да не се прекъсваме, вие апелирахте. Моля ви, свалете си очилата и стойте спокойно, за да свърша.

Владимир Каролев: Защо? Мога и с очила да стоя спокойно.

Стефан Софиянски: Добре, стойте с очила спокойно.

Водеща: Г-н Каролев, моля ви, с очила или без очила замълчете.

Водещ: Ако иска, може да си сложи и шапка.

Стефан Софиянски: Защото по-малко говори, когато е без очила, аз съм забелязал. Нека да свърша сега. Защо струва толкова? Правили сме изчисления, съвсем конкретен проект, пред мавзолея пространството за подземен гараж, тогава беше равностойно на частния пазар на една гарсониера. Къде стимулираме изграждането на подземни паркинги? В публичните пространства, давам пример, с пред мавзолея, където наистина има изместване на много комуникации, но е подходящо място. Има и други такива. Това първо. И второ ...

Водеща: Там има синя зона отгоре, така че какво ще промени изобщо?

Стефан Софиянски: По-правилно е да има три етажа надолу.

Водещ: Добре, това е конкретно - 3 етажа под мавзолея паркинг.

Владимир Каролев: Аз обещавам 4 етажа под мавзолея паркинг.

Стефан Софиянски: Аз ще кажа веднага, не може 4 етажа, защото излизат подпочвените води.

Георги Кадиев: Точно там има исторически разкопки и аз бих се замислил малко дали да копая точно там.

Стефан Софиянски: Да продължа обаче за другите места, които са много важни. Второто място това са училищните дворове, те са чиста, публична общинска собственост, като се измести влизането, така че да не влиза в конфликт потока ученици. Това е най-добрата инфраструктура в града за подземни паркинги. Третото място са междублоковите пространство. Там също да има подземни паркинги.

Водещ: Платени ли?

Стефан Софиянски: Не. И тук се връщам къде е ролята на общината. Ролята на общината е да даде при изключително благоприятен режим тези пространства сега, когато има възможност за инициатива, междублоковите пространства да се предадат на живеещите в блока, да се потърси инициативата частна, да им се даде разрешение, една форма на безвъзмездно концесиониране за дълъг период.

Водеща: Ако теглим чертата, колко би струвало това на общината, защото до тук някакви милиарди ми се струват, че ще са?

Стефан Софиянски: Веднага обяснявам. Събират се 2 големи блока, вече имаме домсъвети, имаме Закон за етажната собственост. Събират се домсъветите, дава им се безвъзмездно, дава им се проекта - това не струва нищо, проектирането струва, защото то трябва да мине през съответната регулация. Дава им се проекта и им се казва, безвъзмездно, бихте ли го построили.

Водещ: Г-н Софиянски, един блок не може да се разбере да си санират жилищата, а вие за подземен паркинг да изградят сами, това е утопия.

Стефан Софиянски: Не подценявайте хората. Как си правеха гаражните клетки пред блоковете?

Владимир Каролев: Незаконно ги правеха.

Водеща: Г-н Джамбазки, кажете за вашите решения.

Георги Джамбазки: Конкретно за междублоковите пространства и за зелените площи, като питахте, как ще си бранят градинката. В моята листа зад мен има хора момчета и момичета, които сами си оградиха градинката в район „Илинден", за да извадят колите от нея. Намериха си колчета, направиха си, те си ги намериха и си го направиха със своята си воля. По отношение на това, дали трябва да бъде платено паркирането в центъра на София и влизането в центъра на София, може да стане само, когато има наистина периферни паркинги, но не в центъра на града. Не можеш да строиш паркинги в центъра на града, защото ще привличаш трафик. Паркингите трябва да бъдат навън. В краткосрочен план, не съм съгласен с г-н Каролев за противопаркинговите елементи, защото те са необходими, за да се запазят тротоарите, площадките и детските градини. Ако г-н Пехливанов се грижи за тротоарите, беше лошо да не ги цапа, надявам се да минете и да си ги съберете тези лепенки.

Николай Пехливанов: Не се притеснявайте, няма да цапаме. Важно е да решим проблема на хората.

Водеща: Рекламни лепенки ли?

Ангел Джамбазки: Да, има рекламни реплики, но се надявам да си ги приберат. Така или иначе въпросът не е на увеличаване на глобите, а на събиране на глобите. И тук ролята на общината е тя да реши коя от службите й ще глобява наистина и да го направя - дали ще е инспектората, дали ще е общинска полиция, каква ще е ролята на „Егида". Тези неща трябва да се направят по-работещи. Да има глоба и тя да се плаща. Но за да не се качват по тротоарите, трябва да има противопаркингови елементи, няма как иначе. Зелените площи трябва да бъдат оградени, няма как иначе, това е краткосрочният план.

Владимир Каролев: Не съм виждал във Вашингтон противопаркингов елемент.

Ангел Джамбазки: Възможно е, но там има 200 години ред, а тук има 20 години купон.

Ангел Джамбазки: Аз искам и тук да има ред.

Водещ: Г-н Каролев, много добре знаете, че Пенчо Петков, който спира в момента на зелените площи, във Вашингтон няма да го направи, защото там глобата е 200 долара.

Ангел Джамбазки: Между другото хората спират в зелените площи по една много проста причина в райони като „Младост" и „Люлин", просто защото между два блока в тези райони, някой посади трети блок и им продаде апартаментите и тези хора трябва да спрат някъде и понеже колите не спират вертикално, трябва да ги спрат някъде хоризонтално. И тук въпросът е, кой позволи в тези години да посаждат блокчета между блоковете.

Водещ: Това пак са констатации, вече трябва да се преборим с последствията.

Ангел Джамбазки: Казах ви ги - в краткосрочен план по-сериозен контрол върху глобите, антипаркинг елементите, за да не се качват по тротоарите. В дългосрочен план - буферните паркинги, както се завършва сега този на „Цариградско", на краищата метрото, хората си оставят там колите и се движат вътре в метрото. По-лесно и по-евтино за града е да има 100 човека в едно метро, а не 100 коли една след друга.

Водещ: Това за 4 години можете ли да го направите?

Ангел Джамбазки: Това за 4 години е абсурд. Който ви го обещае е илюзионист.

Владимир Каролев: Абсолютно може, само че не с пари на общината. Частният сектор може да го построи, разбира се.

Водеща: Не сме чули г-н Прошков.

Прошко Прошков: Малко ми прилича нашият днешен дебат на оперативка на инспектората. Искам да ви припомня нещо. Преди няколко години, когато Бойко Борисов искаше да стане кмет на София, той пое много конкретен ангажимент, а вие днес искате това от нас. Конкретни ангажименти аз адмирирам. Той каза нещо, което никой от нас не е правил - аз ще запълня онази дупка пред НДК в срок от 5 дни и го направи. Това значи ли, обаче, че решихме проблема с дупките? Това значи ли, че продължихме да не чупим колите си? Искам и мечтая след 4 години дебата, който вие ще водите, пожелавам ви го отново, за кмет на София, да не е на такова санитарно-битово ниво, а да бъде за визиите и мечтите ни за София.

Водещ: Проблемите на хората са санитарно-битови, за съжаление, и не им остава време за мечти в ежедневието.

Прошко Прошков: Точно това е, че не ни остана време да мечтаем, какъв искаме да е нашия град, на какво ниво да скочи, да стане онзи технологичен град, за който мечтаем. А ние говорим за едно и също, защо? Защото ние обсъждаме симптомите и това е обидно дори и за нашите зрители, смятам, защото генезисът на всички проблеми е един и това е начинът на управление на града. Начинът на управление на града е нещото, което трябва да се започне от там.

Водеща: Симптомите са ясни, кажете какво е вашето лечение?

Прошко Прошков: Лечението започва от самото заболяване. Не може да сме учтиви към корупцията, не можем да говорим като чиновници, ние трябва да се държим политически.

Николай Пехливанов: Като бяхте районен кмет, защо не ги решихте тези въпроси в крайна сметка бяхте част от управлението?

Прошко Прошков: Аз съм избран на избори.

Николай Пехливанов: Избран сте. На ул. „Цветна градина", район „Лозенец", където вие сте районен кмет, пропадна онзи ден една кола и вашата телевизия даде репортаж, огромна дупка - кой е виновен сега - кметът или районният кмет?

Прошко Прошков: Г-жо Фандъкова, ще отговорите ли на г-н Пехливанов, защото за улиците не отговарям аз.

Йорданка Фандъкова: Хубаво е да получаваме от районните кметове информацията и да си координираме действия.

Николай Пехливанов: Като давате предложения, не забравяйте, че вие бяхте част от управлението на града.

Прошко Прошков: Научете правомощията в Столична община и тогава говорете.

Николай Пехливанов: Вие като ги знаете много добре, каква работа свършихте четири години - най-разбитата улица, в център на града, в кв. „Лозенец".

Прошко Прошков: За улица „Богатица", давам един пример, къде е политическата отговорност, за която говори г-н Пехливанов, който се е запознал с „Лозенец", радвам се за него.

Николай Пехливанов: Аз живея там, само да ви кажа, извинявайте и знам как управлявахте нашия район.

Прошко Прошков: Аз за това нещо 2008 г. говоря три години. Имаме план, който не се изпълнява за тази улица. Тя е жизнено важна за целия град.

Водеща: Нека се върнем на конкретната тема. В район „Лозенец", където също има зелени площи, които са превърнати в кални площи, какво точно, например може да се направи?

Прошко Прошков: Когато се спре източването на бюджета през това, което направи Борисов, той продължи този начин на управление. Всичко се дължи на това.

Водеща: Извинявайте, но гражданинът Х, който спира на тротоара, какво общо има с източването на бюджета?

Прошко Прошков: Имах предложение за регистър на обществените поръчки. Трябва да се слезе от колите в София. Това е дългосрочното решение. Няма да стане с 30-годишни трамваи, няма да стане с тролеи за по 1 млн. лв., които на пазара са по 600 хил. Ето ви неща. Това са подписани договори в момента. Защо се подписват тези договори? Носи ли се отговорност от някой? Може ли някой да понесе отговорност? Но всъщност този някой, за да не носи, за да предложи решение, да изтръгнем този модел, трябва да носи политическа, кметска отговорност, ние не сме бюрократи. И аз Прошко Прошков заявявам, че не съм бюрократ. Да и Не - това са нещата, които казва едни политик и един кмет. Моето има не е на телефона, на бутона на никой началник и на никой премиер.

Водеща: Добре, проблемът с паркирането, работата на Столичния инспекторат - тезите на Йорданка Фандъкова, конкретните й решение, защото вярвам сте съгласни, че очевидно системата не работи.

Йорданка Фандъкова: Категорично голяма част от констатациите, които бяха направени, разбира се, че са верни. Това го вижда всеки човек ежедневно, минавайки по улиците. Какви решения сме предприели за този въпрос? Първо осигуряване на места за паркиране, защото когато говорим за санкции, трябва да говорим и за алтернативи. В момента се изграждат участъците от втори метро диаметър и продължението на първия. Знаете, че следващата година август месец се пуска целият втори метро диаметър, а още май месец се пуска участъкът от „Младост" до Цариградско шосе, заедно с 4 големи буферни паркинги.

Водещ: Това ще реши ли проблемът?

Йорданка Фандъкова: Това е част от решението на проблема. Тук бяха дадени подобни идеи, които вече ние реализираме. Това са паркинги за 2700 места още през следващата година, буферни паркинги. Нашата цел е хора да стимулираме хората да използват градския транспорт, като го подобряваме. Освен метрото, което е приоритет номер едно, надявам се, че всички разбират защо, имаме и спечеленият проект за модернизация на градския транспорт, по който започнахме да работим в следващите две години.

Водещ: А паркинг под всеки двор на училище, възможно ли е да се изгради?

Йорданка Фандъкова: Има различни предложения. Има и отредени места за изграждане на подземни паркинги. Това е втората тема - подземни паркинги в центъра на града. Аз само ще коригирам, защото пак казвам, трябва да говорим с факти, в момента в центъра на града има около 19 хил. места за паркиране, като около 12 хил. от тях са в синя зона, а около 9 хил. са в паркинги. Разбира се, тези паркинги са платени и тук е вече въпроса какво се прави в това отношение? Моето виждане за изграждането на тези паркинги - вече е на финала приемането на Закона за публично-частно партньорство. Това е един от начините. Той по-скоро е решение за центъра. Но това, което в следващия период категорично трябва да се случи, това е масовото навлизане в кварталите, за които, за съжаление, до този момент сме длъжници, но трябваше първо да се изгради голямата инфраструктура.

Водеща: Кажете ни например за спрелите коли в Студентски град, тази сутрин показахме сигналите там.

Йорданка Фандъкова: По повод на контрола, вие знаете отлично, ние сме проверявали сигнали, които вие сте подавали за паркирането на зелени площи, че това е приоритет при проверките на инспектората. Тъй като по отношение на паркирането на тротоарите, аз смятам, че най-ефективният начин са антипаркинг колчетата и той се доказа този начин.

Водеща: Ще увеличите ли броят на инспекторите, например?

Йорданка Фандъкова: Контролът също струва пари. Инспекторатът има над 400 души, които работят.

Водеща: Ако глобявате повече, ще изкарвате повече.

Йорданка Фандъкова: Инспекторатът налага и събира по-скоро глобите само от фишовете, докато инспекторатът в същото време издава и актове и районните кметове са длъжни да издават наказателните постановления. Тромава е процедурата.

Водеща: Колко акта за неправилно паркиране издадохте?

Прошко Прошков: Много малко актове правят от инспектората, това е единият от проблемите.

Водеща: Колко издадохте акта за неправилно паркиране вие в Лозенец сте издали?

Николай Пехливанов: Не е въпросът да глобяваме хората без да им дали нормални условия къде да паркират, крайна мярка е това.

Прошко Прошков: Мога да ви направя справка и да ви кажа, повече са от 30. Контролът си струва, защото наистина унищожаването на площите ...

Йорданка Фандъкова: Нека да довърша. Системата на контрол наистина е тромава. Това е част от промяна в законодателство, защото ние спазваме закона, така че да могат да се събират ефективно. Аз лично не смятам, че трябва да се разширява многократно броят на инспекторите, а трябва да се направи така, че ефективно да се събират тези глоби, но разчитам, разбира се, и тук действително гражданите може да са много полезни за това, постепенно да променяме и нашите собствени нагласи. Аз лично съм възлагала да се правят проверки масирани на места, където има алтернатива. И се оказва, че на близо има паркинг, обаче шофьорът е спрял в зелената площ.

Водещ: Блиц въпроси, моля ви съвсем кратко. Коя улица в София трябва да стане изцяло пешеходна?

Владимир Каролев: "Съборна" може да стане, другите е невъзможно.

Георги Кадиев: Записано е в програмата ми - мрежа от малки улички около ул. „Шишман".

Николай Пехливанов: Ларгото в момента там, където е древна Сердика, античният град трябва това богатство да се извади, да стане пешеходна зона с ресторанти, кафенета, администрацията няма място в центъра на града. Има един много хубав проект на 4-ти километър. Цялата администрация трябва да излезе от центъра на града.

Владимир Каролев: Също гадният Женски пазар, забравих за него.

Ангел Джамбазки: Плагиат.

Стефан Софиянски: "Пиротска" улицата между Халите и между „Ботев".

Водещ: Друга?

Ангел Джамбазки: Веднага трябва да се срине Женският пазар, цялата цигания там и това нещо трябва да стане едно място, което да се ...

Стефан Софиянски: Женският пазар е хубав пазар, аз съм против да се срива.

Ангел Джамбазки: Отвратителен е, елате да ви заведа, за да чуете какво ще кажат хората на около. Аз предлагам да няма пазар.

Прошко Прошков: Първото важно нещо е реорганизацията на движението в т.нар. вътрешен ринг. Не може на Ларгото да се изсипва „Тодор Александров" и „Цариградско шосе", което създава кошмар за цяла София.

Водещ: Дайте една улица, на която е възможно, да бъде пешеходна само.

Прошко Прошков: Аз вече споменах за „Съборна" и около „Св. Неделя". Но най-важното е вътрешният ринг, на който не е нужно да се строят нови улици. Просто пълна реорганизация на движението - еднопосочно движение. Старт проект от края на 80-те години, който можем сега да модифицираме и да използваме. Трябва да обикаляме, не можем всички на руините отгоре.

Водеща: Г-жо Фандъкова.

Йорданка Фандъкова: Аз ще ви кажа върху какво работим в момента - цялостна реконструкция на бул. „Витоша". Вече обявихме идейните проекти, за да бъдат обсъдени от гражданите. След приключването на метрото, цялостен реконструкция на участъка от „Пиротска", който е за пешеходна зона. И разбира се, цялостна реконструкция на Женския пазар и оставане на такива дейности, като занаяти, като продажба на книги, които да дадат по-добър вид на Женския пазар. Да, плодове и зеленчуци ще се продават само в тази част, която вече реконструирахме. А в останалата част за която се работи по проект, както и за подземен паркинг, мисля, че трябва да има по-интересни ...

Стефан Софиянски: Проект за подземен паркинг на Женски пазар съществува. Това е първо. Второ, каквато и реконструкция да се прави, от двете страни на Женския пазар, магазините са частна собственост, така че винаги трябва да се съобразяваме с това и там трябва да си остане пазарът.

Владимир Каролев: Г-жо Фандъкова, знаете ли, цитирам ви, че цялостна реконструкция на бул. „Витоша" беше правена преди 6-7-8 години, когато г-н Софиянски беше кмет. Второ - от тази програма, дето я свалиха вашите хора от сайта, много хубава беше, с много обещания, предишната ви програма, от 27-те паркинга вътре, колко точно направихте, но ми кажете точно, а не какво правите? Има ли нещо, което е извън системата на метрото, за което нямате никаква заслуга, ГЕРБ, то е започнато преди това. Конкретен въпрос имам. Повтарям, знаете ли, че е правена цялостна реконструкция на „Витошка" и защо пак? И второ от 27-те парка, колко са започнати и построени?

Йорданка Фандъкова: Първо, зная, че е правена цялостна реконструкция на „Витоша", но знаем също така, че доскоро преди започването на метрото там се движи и трамвай, трябва да се поддържат улиците, а не само един път да се реконструират. То това е големият проблем на пътната мрежа в София. От паркингите, да, наистина тук сте прав, от паркингите, които бяха предвидени за изграждане, няма изградени в последните години. Пак ще кажа, това се дължи и на финансови причини, но аз очаквах ...

Владимир Каролев: Не, това се дължи на лявото мислене, защото ако бяхте обявили ПЧП конкурси и не ви трябва никакъв закон, отдавна щяха да са направени.

Йорданка Фандъкова: Аз вече отговорих на този въпрос, че след като бъде приет Закона за публично-частно партньорство...

Владимир Каролев: Не, не ви трябва законът, той е от април месец 2009 г. в парламента.

Йорданка Фандъкова: Аз съм казвала многократно, че ви уважавам като експерт и се надявам да давате своите добри идеи.

Владимир Каролев: Вие се надявате, обаче не ги слушате, това е част от проблема.

Йорданка Фандъкова: Напротив.

Прошко Прошков: Ние говорим за пари в момента, а аз питам друго, колко плана за подземен паркинг са влезли в сила от началото на мандата на Борисов?

Георги Кадиев: По-добре не правете нищо, защото ще откраднат половината пари, както се случва.

Водещ: Господа, понеже казахте, че всеки политик да може да отговори с „да" и с „не".

Георги Кадиев: Също както и апликационната форма. Таксата битови отпадъци ще нарасне двойно, помолих ви, изчакайте новият кмет да влезе, след 3 дни или след 10 дни нов кмет ще имаме.

Йорданка Фандъкова: Вие какво предлагате, г-н Кадиев?

Георги Кадиев: Предлагам ви да не вкарвате апликационна форма, защото тя ще оскъпи такса битови отпадъци двойно.

Водещ: С „да" и с „не".всеки да каже - трябва ли да плащаме данък смет, има ли възможност това да стане, според количеството боклук, което изхвърляме, или настоящата система е по-реалистична?

Владимир Каролев: Да, трябва.

Йорданка Фандъкова: Мисля, че тук г-н Каролев е прав, въпросът е да се каже как и какво носи и какви рискове носи.

Стефан Софиянски: Необходими са две стъпки. Първата стъпка е разделянето на плащането на такса смет от данък сгради, защото се говори за данък смет. Такса смет се отделя и догодина се събира отделно, няма време да се сменя базата. По-догодина се разделя изчисляването - за битовото потребление на база на консумирана вода, защото това е измерително, обитаването създава смет.

Йорданка Фандъкова: Реалистично ли е?

Стефан Софиянски: Абсолютно реалистично е. За промишлените отпадъци - на обем или на договореност, както е.

Прошко Прошков: Каквато й методика да измислим, не е смислено въобще да договаряме в момента с обществото такса смет, докато в момента потъват парите ни по некоректен начин.

Николай Пехливанов: Мисля, че не е коректно и към зрителите, тук в рамките на 10 минути всеки един от нас да си разкаже идеите. Ние говорим вече почти 9 месеца по всички тези теми и всеки един от нас е казал своите идеи - и за завода за боклук, и за такса смет, не можем да го съберем в едно изречение.

Водещ: Добре, така е, обаче трябва финални думи всеки да каже.

Прошко Прошков: Управлявайте този дебат, вие не го управлявате добре. Давайте думата един по един, извинявам се, но така ....

Водеща: Вижте какво, скачете от тема в тема и това е безконтролно, г-н Кадиев, щом ни обвинявате за липса на контрол. Имаше три неща, на които трябваше да отговори Йорданка Фандъкова и вървим към финал. И един въпрос ви бяхме подготвили наистина с да или не, но очевидно е невъзможно при нас. За или против софийското жителство?

Владимир Каролев: Аз съм против този безсмислен дебат, директно ви казвам.

Ангел Джамбазки: Невъзможен дебат, прав е Владо Каролев.

Стефан Софиянски: Добре аз съм против.

Ангел Джамбазки: Всички се против, това е ясно.

Владимир Каролев: Може ли да попитате - искам ли да дишам въздух със същия отговор - много смислен въпрос. Не говорихме за най-важните проблеми.

Водеща: Недейте да се изнервяте. Кои бяха най-важните проблеми, г-н Каролев?

Владимир Каролев: Как примерно софиянци платиха 270 млн. лв. допълнително за операцията разхождане на боклука. А вие задавате безсмислени въпроси.

Водещ: Смислени или безсмислени, това си го решаваме ние.

Водеща: Искам само да ви кажа, че сте 7 души и очевидно всеки се е подготвил да се представи по един или друг начин и ние не можахме да сбъднем мечтите и желанията на 7-те кандидата.

Прошко Прошков: Напълно прав беше, обаче г-н Каролев, за едно нещо, важното е да изясним за тези, които ни гледат, какво искаме за София, ако ние искаме промяна, то нека да изясним, какво значи промяната на София.

Водеща: Г-н Прошков, моля ви спрете с общите приказки.

Прошко Прошков: Г-жо Цолова, промяната в София може да бъде извършена от един човек, това съм аз.

Николай Пехливанов: Ама каква промяна, вие сте част от управлението. Вие управлявахте София.

Ангел Джамбазки: Всеки от кандидатите игра служебен мач, истинския мач ще се случи, когато ГЕРБ се сблъска с автентичната десница в София и ние ще изкореним тези проблеми.

Водещ: Благодарим на всички, стискаме ви палци. Трудно ни беше, наистина, благодаря ви. Надявам се, все пак хората да са гледали и да успели да чуят конкретни неща.