/КРОСС/ България е изнесла за Германия с 270 нови автомобила повече, отколкото е внесла оттам за първото полугодие. Това съобщи в интервю за "Труд" Стоян Желев, председател на Асоциацията на автомобилните производители. Той се позова на данни от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, според които между 35 и 40% от продадените нови коли у нас тази година са реекспортирани зад граница. Износът се реализира благодарение на по-изгодните цени в България.
Износът на нови коли от България е насочен основно към страни като Германия, Холандия, Белгия и Румъния. Реекспортът е една от причините да се регистрира ръст в продажбите на нови коли у нас.
Реекспортът на нови автомобили е станал толкова голям, че провокира управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители (ААП) и техните оторизирани представители да преустановят подаването на официални данни за продажбите. Такава сводка досега се изготвяше всеки месец.
През първите 6 месеца на 2011 г. в България са продадени 10 287 нови коли, от които близо 4000 са реекспортипани. Така се стига до парадокса да се регистрират изнесени повече автомобили за най-големия производител Германия, отколкото са внесени оттам. А България не е производител на коли, поне докато не заработи заводът за китайските автомобили "Грейт Уол" в Ловеч. С излезлия от допустимите граници реекспорт информацията за автопазара у нас се изкривява и регистрираният ръст е нереален.
"Според данните от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма спадът в потреблението на нови автомобили продължава, макар и с по-бавни темпове - коментира Стоян Желев, председател на ААП. - За първите 9 месеца спадът е не повече от 10-12%. Надяваме се скоро да стигнем стабилизиране на продажбите и очакванията са това да се случи през лятото на 2012 г."
Последната статистика на ААП за продажбите от 1 януари до 31 септември 2011 г. показва ръст от 21% в сравнение със същия период на кризисната 2010 г.