/КРОСС/ Близо 90 % от асансьорите у нас не отговарят на европейските стандарти. Те са най-стари в панелните жилищни блокове. Някои от тях са на по 50 години.
Голяма част от старите асансьори в жилищните сгради са морално остарели - на по 30-40 и повече години, но продължават да превозват хора. Подмяната на кабините с изцяло нови струва между 25-30 хиляди лева, средства които са непосилни за голяма част от жилищните сгради, но и учреждения.
Предупредителни надписи "Внимание! Не претоварвай, опасност от пропадане!" са често срещани. Особено в старите панелни блокове, както и в жилищните сгради в центъра на София. Електрическите ретро асансьори до края на годината трябва да бъдат преустроени, обясниха от държания технически надзор.
Такива асансьори в София има около 200, а в останалата част на страната не повече от стотина. Каква част от тях са готови да спазят крайният срок все още не ясно. Иначе над 70 % от превозващите кабини у нас са морално остарели, съобщи БТВ.
Асансьорите в ЕС, които са произведени 1900 година също не отговарят на директивата за асансьори, защото тогава не я е имало, но продължават да бъдат експлоатирани.
Част от по-големите производители и вносители на асансьори обаче са сериозно обезпокоени от начина, по който се осъществява контрола. Според Валентин Маринков у нас има десетки хиляди опасни асансьори.
Друг проблем при по-старите асансьори е липсата на устройство, което да контролира товара. В такива случи предупредителните надписи са единствената застраховка. И все пак част от ретро асансьорите са истинско бижу - а в някои случаи дори атракция за пътниците.
У нас има около 120 000 асансьора. От Държавната агенция за метрологичен и технически надзор ни увериха, че контролът е железен и място за притеснение няма. Отново от там ни обясниха, че европейските стандарти не са задължителни, те имат само препоръчителен характер.