ВМРО-НИЕ: Бюджет 2012 - бюджет на оцеляването
Секция: БЪЛГАРИЯ
16 Ноември 2011 11:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ВМРО-НИЕ: Бюджет 2012 - бюджет на оцеляването

Централната власт държи във финансово подчинение общините

 

София /КРОСС/ Възможност от нова рецесия прогнозира Европа. Свиване на растежа, потреблението, инвестициите са трайни тенденции. На тези условия реагира и България с бюджет 2012 - консервативен. Проблемът не е в това, че е консервативен, а че не е свързан с идея за развитие на икономиката. Тази позиция относно Бюджет 2012 изразиха от ВМРО-НИЕ. Сопред тях Бюджет 2012 предвижда просто да оцелеем.
Не можем да очакваме износът към Европа да остане основен двигател на българската икономика, тъй като намалява потреблението и сигурността на пазарите. Едва ли ще реализираме преки чуждестранни инвестиции в размери от 1,5 млрд. евро в условията на нова кризистна вълна. Не е възможно да се повиши събираемостта на данъците без реална борба с контрабандата, допълват те. Според тях на фона на това новият бюджет разчита на еврофондовете като източник на свежи пари. Заложеното 80%-но нарастване на приходите от ЕС щеше да звучи реално, ако страната ни се справяше с усвояването на евросредствата. За 2011г. са усвоени 420 млн.лв. от заложените в бюджета 1,6 млрд. А от 2007г. до сега България е усвоила едва 13% от предоставените субсидии и създаде бариера пред усвояването им на един от най - големите бенефициенти - общините. Серизона пречка пред местните власти се оказаха промените в Закона за обществените поръчки, който буквално блокира стартирането и осъществяването на проекти.Основен проблем за реализирането на евросредствата остава и съфинансирането, което няма да намери разрешение и с новия бюджет в частта му, предназначена за общините. Последните са с почти изчерпани финансови възможности, а бюджет 2012 поставя под въпрос изпълнението на делегираните от държавата дейности. Съществени финансови затруднения пред общините ще поставят здравословното и качествено хранене на децата и учениците в общинските детски градини, ясли, училища, където по изискванията на новите нормативни актове разходите за хранителни продукти нарастват средно с 30 на сто. Повод за притеснение са и поддръжката на общинските лечебни заведения , предоставянето на социални услуги, изграждане и основен ремонт на общинската пътна мрежа, която обхваща 65% от пътищата в страната е в изключително тежко състояние, категорични са от ВМРО-НИЕ.  
На фона на тази картина, за осъществяването на ударно усвояване на евросредства е необходимо повишаване на субсидиите за капиталови разходи на общините, за да се осигури финансиране на невъзстановими инвестиционни разходи по проекти на ЕС и за съфинансиране.
На практика на общините са възложени огромни задължения без централната власт да предоставя реални възможности и среда те да ги изпълняват. Вместо децентрализация, виждаме как местната власт е държана в подчинение и финансова зависимост чрез субсидиите за общините, чрез трудностите пред усвояването на пари от еврофондове или блокирането на заеми чрез областните управи.
При тези условия обвиненията към общините в разточителство и раздута администрация са неуместни. Общините няма как да харчат огромни средства, просто защото ги нямат. А изискването за 15%-но съкращаване на администрацията в местната власт е цинично - механичното орязване на чиновниците, няма да подобри качеството на работата им, посочват още в позицията си за бюджета ВМРО-НИЕ.