Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ”; Георги Ангелов, старши икономист в Институт „Отворено общество”, Валентин Никифоров, вицепрезидент на КНСБ, в интервю за БНТ, „Денят започва”
Водещ: Какво може да оправи една стачка затова ще поговорим, но само да ви кажа, че вчера синдикатите и ръководството на БДЖ много сериозно се разминаха в данните, които съобщиха в края на първия стачен ден. Според синдикатите от общо 263 влака 218 не са се движили във времето между 8 и четири часа следобед. Според ръководството на БДЖ обаче броят им е 122. Също, според ръководството на БДЖ в стачката са участвали 600 служители, или под 5 на сто от общия брой на служителите в дружеството. Добро утро казвам на Владимир Владимиров, който е председател на борда на директорите на БДЖ и на икономиста Георги Ангелов, здравейте. Господин Владимиров в началото накратко, откъде идва това драстично разминаване между статистиката, която давате вие и тази, която дават синдикатите?
Владимир Владимиров: Аз нямам представа откъде синдикатите взимат информацията. Нашата информация е от диспечерите. Информацията също така идва от инфраструктурната компания, където се следи цялото движение на влаковете.
Водещ: Възможно ли е голяма част от стачкуващите да не се записват в тези списъци, които вие пуснахте в началото на стачката?
Владимир Владимиров: Има такава възможност, но ние държим всички да се регистрират, защото в противен случай не е справедливо – едни работят, а други стачкуват и двете групи хора да получават заплати.
Водещ: „Товарни превози” стачкуват ли?
Владимир Владимиров: Има малък брой стачкуващи в товарни превози, но като цяло дружеството не стачкува.
Водещ: Малък брой казвате. Можете ли сега да изчислите потенциалните загуби за икономиката ни, ако тази стачка продължи дълго?
Владимир Владимиров: Най-големите загуби идват от това, че клиентите на „Пътнически превози” се преориентират към автобусите и ако това се запази през следващите дни те могат трайно да го направят. Могат да установят, че пътуват по-бързо или, че имат друг комфорт и просто да не се върнат повече към железницата. Това означава, че ще пътуват празни влакове.
Водещ: Хубаво, започнахте темата за печалбите и загубите, дни наред, включително и в това студио преди няколко дни казахте, че всеки стачен ден е загуба за компанията в размер на 600 хиляди лева. Вчера обаче, вашият колега Йордан Недев направи отново в ефира на сутрешния блок друга сметка. Той казва: –Не, това не е така, от това, че влаковете не се движат компанията печели 230 хиляди лева на ден.
Владимир Владимиров: 600 хиляди е средния приход, който губим при недвижение на товарни и пътнически превози. Ние обаче създадохме такава организация, че товарни превози се движат само във времето, в което няма стачка, тоест, ще избегнем загубата в „Товарни превози”. В „Пътнически превози” около 200 хиляди губим приходи, но тъй като там разходите са ни по-големи ще има и известен спад на разходи, така че, няма да има загуба. Но това не може да продължи дълго, пак повтарям. Ние не можем безкрайно дълго да возим товарите само през нощта и да се лишаваме от клиенти, тъй като това в дългосрочен план унищожава „Пътнически превози”.
Водещ: Искате ли да се ангажирате все пак с някакви конкретни срокове?
Владимир Владимиров: Аз мисля, че ако има още десетина дена, две седмици стачка, клиентите на „Пътнически превози” ще се ориентират трайно към друг вид транспорт.
Водещ: Господин Ангелов, към какво води БДЖ стачката?
Георги Ангелов: За съжаление последните няколко дни чуваме доста странни изявления от синдикатите, след като години наред си говорим с тях и те самите знаят, че БДЖ е в тежко финансово състояние, те преди два дни казаха, че БДЖ не е във фалит, БДЖ няма финансови проблеми и затова не трябва да се правят реформи, което противоречи както на нормалния поглед върху финансовите отчети, които са публични и всеки може да ги прочете, така и на това, което самите синдикати твърдяха години наред, месеци и седмици във всички дебати. Че те разбират, че проблеми има в БДЖ и трябва да се направят реформи. Сега изведнъж казват – няма нужда от никакви рефороми, не е във фалит БДЖ. Не знам някой дали ги манипулира или нещо подобно, но все пак компания, в която всичките влакове са заложени, кредиторите могат да си ги вземат утре ако не се плащат вноските по кредита, а БДЖ няма пари да го прави, да се твърди, че тя няма проблем и, че не трябва да се правят реформи, за мен е... в някакъв смисъл близко до лъжа, близко до измама. Не знам защо изведнъж те решиха, че всички проблеми на БДЖ са без значение, и че няма такъв проблем. Оттук трябва да е ясно – проблеми има в БДЖ, не трябва да чакаме кредиторите да си вземат вагоните и мотрисите, за да се осъзнае този проблем. Тогава ще бъде късно, като си ги вземат и ги продадат някъде другаде – в Хърватия, в Сърбия или някъде другаде, ние оставаме без мотриси и без вагони. Тогава стачка ще има всеки ден, защото просто няма да има вагони. Пеша ще трябва да се возят пътниците. За мен това е проблема, просто отиваме вместо на сближаване на позициите, на разграничаване на позициите. Синдикатите твърдят, че няма проблем в БДЖ и затова не трябва да се правят реформи.
Водещ: Хайде да чуем какво точно твърдят синдикатите. Габи Гаврилова е на пряката ни линия от Централната ж.п. гара, неин събеседник е Валентин Никифоров, който е вицепрезидент на КНСБ. Добро утро и на двама ви:
Репортер: Добро утро, това ще попитам и господин Никифоров. Има ли сближаване на позициите, или напротив, те стават все по-раздалечени?
Валентин Никифоров: Позициите могат да бъдат сближени, ако има преговори. И там присъстващият господин Владимиров трябва да каже има ли преговори със стачните комитети. Това, което искам да кажа на господин Ангелов е, че проблемът в системата на БДЖ е в мениджърския екип. Снощи циничното изказване на господин Недев, че вече печели от стачка. Не знам да има мениджър в света, който да заяви, че има печалба, когато фирмата му и работниците стачкуват. Това, което се извършва в момента в БДЖ е геноцид и казвам силна дума защото – не може тези работници да идват сутрин на работа и да не знаят кой ще получи честитката да си замине в къщи. Те ще ви кажат това, което се случва всеки ден в системата на БДЖ. Това, което искам да кажа е – да, разминаването в броя на стачкуващите е защото тези хора са били нощна смяна и след като са били нощна смяна те са тук, за да участват в протестната акция. А тези, които са в ефективна стачка от 8 часа, те са на работните си места. Никой няма право да напуска своето работно място и затова е това разминаване и спекулации. Днес тук са хората, които са свободни от работните места, но аз предлагам да чуете железничарите.
Репортер: Добре тогава, колко души от тях вчера стачкуваха, имате ли такава информация?
Валентин Никифоров: Тези, които бяха по работни места и по депата, защото в Депо „Надежда” стачкуваха 210 човека, а господин Владимиров и неговият изпълнителен директор отидоха да проверяват тоалетните, точно вчера в депото. Натискът беше ужасен, защото в Пловдив от влак 8610 свалиха превозната бригада и с транспортна полиция ги принудиха да обслужат влака Пловдив-Карлово. За всички тези действия ние сме информирали Европейската конфедерация и Транспортната конфедерация и сме поискали независими наблюдатели за да видят какъв локаулт се прави в България. Ако няма преговори стачката продължава, така се решени железничарите.
Водещ: Габи, моля ви за секунда да прекъснем, за да чуем позицията на господин Владимиров?
Владимир Владимиров: Аз не съм бил вчера в Депо „Надежда”, не знам за какво говори господин Никифоров, това първо. Второто нещо, което бих желал да подчертая е, че това ръководство има много сериозен ангажимент към работниците. Към този момент не е оставен нито един човек на улицата. Работници са прехвърлени в Колетната дейност, когато трябваше да ги съкратим в частна фирма. Прехвърлени са в охранителна дейност тогава, когато трябваше да ги съкратим. В момента тече проекта за почистването и пак ще ги прехвърлим в частна фирма. На двете хиляди служители, които предлагаме да напуснат доброволно даваме шест заплати. Няма оставен на улицата нито едни работник, напротив, започнахме почистване на депата, търсим начин да закърпим дупките така че, да може да е топло в депата. Отношението към работниците е съвършено различно. Нещо повече, аз бих казал, че тази стачка директно е насочена срещу работниците. Те получават освен всичката тази грижа да не останат на улицата, получават възнагражденията си на деня вече в продължение на години. Главници към кредиторите не плащаме, но работниците са напълно осигурени. Защото стачката води до това, че министър Московски е повикан в Германия и какво може да се случи само Господ знае. Може да му връчат документ и да му кажат: -Ето, БДЖ върви към фалит, искаме си мотрисите. Преди два дни получихме писмо от облигационерите, които казват, че искат списък на всички активи, които са заложени с актуално състояние. Това разбирате какво означава. Тоест, ние вървим с уверени крачки към фалита и стачката уверено ни тласка в тази посока.
Водещ: Добре, минута Габи отново за теб и събеседниците ти, за да отидем и на още една ж.п. гара.
Репортер: Добре, благодаря. Искам да попитам стачкуващите тук. Вие как си представяте да протече реформата в железниците?
Работник: Добро утро първо на зрителите на Канал едно. Реформа в железниците може да има само чрез инвестиции, не чрез съкращения, чрез премахване на влакове, а само чрез инвестиции. В смисъл – по-добри вагони, по-добър железен път, само по този начин, по никакъв друг начин железницата не може да бъде конкурентноспособна в днешно време.
Репортер: А вашата професия каква е?
Работник: Аз съм ръководител смяна електротехници в Депо „Надежда”.
Репортер: Вие ако сте инвеститор, бихте ли инвестирали сега в държавните железници?
Работник: Железницата, особено „Товарни превози” винаги са една изключително печеливша компания. Освен това, железницата е изключително важна за една държава. Неслучайно и на Запад е ясно – силна железница, силна държава, това просто е факт. Всеки разчита най-вече на железопътния транспорт.
Водещ: Добре Габи, благодаря ти много. Нямаме повече време за съжаление за София, нека да отидем за няколко минути и във Варна, където ни чака Силвия Благоева. Добро утро, Силвия.
Репортер: Добро утро и от ж.п. гарата във Варна. Тук в момента е спокойно. Преди малко тръгна влака за София през Горна Оряховица, следващият влак е за Русе, той ще бъде в 9.15 часа. Вчера влаковете от Варна се движеха по разписание и тръгваха по разписание. Куриозното в случая беше, че те потегляха с един, двама, трима пътници. Тези хора предимно бяха пристигащи от чужбина и не знаеха за ставащото в България, по-точно за стачката на железниците. Какво ще се случва днешния ден това ще ни каже председателят на КТ „Подкрепа” във Варна Васил Василев. Добро утро, господин Василев.
Васил Василев: Добро утро.
Репортер: Ще има ли влакове, които ще бъдат спрени от потегляне днес?
Васил Василев: Дали ще има или не, няма да го обявим това, тъй като вчера разбрахте какво стана, получи се локаулт, или така наречената замяна на екипите от страна на ръководството. За мен това е абсолютно безсилие на тези, които управляват „Български железници”. Аз считам, че към момента цари една безидейност и незнание как да се справят с проблема „Български железници” и прехвърлят проблема от здравата на болната глава. Ако трябва да бъда по-ясен и конкретен, синдикатите бяха използвани когато се договаряха средствата за оздравяване на БДЖ. Милионите дойдоха, но никой не ни попита после как да бъдат похарчени и инвестирани в системата за да бъде тя наистина заздравена. Имаше специална програма, която е разпространена до 2014 година как това да се случи, как да се редуцира личния състав, как да се подобри инфраструктурата, как да се подобни всичко онова, което да изведе БДЖ от това състояние. До момента това нещо не се случва, парите бяха похарчени или откраднати, нямам представа. Но до ден днешен само българският работник поема тези разходи, които някой ги краде или разходва неправомерно и в крайна сметка българският работник е този, който плаща цената на всичко това, което се случва в държавата.
Репортер: Кажете ни, господин Василев, ако днес отново потеглят влаковете от Варна, това ще го счетете ли като провал на стачката?
Васил Василев: Не, аз не го считам за провал и ще ви кажа защо. Първо, на фона на БДЖ, които в момента са в абсолютно безпаричие и почти във фалит, по думите на управляващите, аз питам какво правят ръководителите на БДЖ? Цяла седмица обикаляха държавата, за да заплашват работниците как да не стачкуват, защото ако стачкуват – те знаят. В крайна сметка, въпросът ми е към тях – те откъде платиха тези средства за командировките си, дали от личния си джоб или от средствата на БДЖ, след като декларираха, че БДЖ са във фалит?
Водещ: Благодаря ти Силвия, благодаря и на твоя събеседник. Нека господин Владимиров да отговори на въпроса за натиска, за локаулта. Синдикалистът ви попита откъде намирате пари да пътувате?
Владимир Владимиров: Това са голословни обвинения, няма никакъв локаулт в БДЖ. Аз пак повтарям, че всички аргументи, които дадоха, не касаят БДЖ, касаеха инфраструктурната компания. Не чух никакъв аргумент за локаулт в БДЖ. Освен това, плана за който се говори. Това е план за преструктуриране, разработен от ръководството на БДЖ и той се прилага. В момента се прави актуализация и отива отново в Европейската комисия. Пари в железницата не са постъпвали откакто е това ръководство, напротив, 54 милиона са намалени задълженията. Просто някакво тотално объркване внасят ръководителите на синдикатите в системата. Явно те не разбират за какво става въпрос и по този начин просто ще нанесат ущърб на цялата железница и на самите работници и служители. Призовавам всички колеги да пуснат влаковете, изобщо да не стачкуват. На ръба сме.
Водещ: Господин Владимиров, вчера имахме пряко включване от Пловдив и там един от синдикалистите каза така: -Ако стачката успее, много моля ръководството на БДЖ да си подаде оставката, ако стачката се провали, нека лидерите на синдикалните организации си подадат оставките. Струва ми се справедливо.
Владимир Владимиров: Кое е справедливото? Какво значи – ако стачката успее? Стачката не е нещо, което нас ни касае. Нас ни касаят реформите, ние искаме да спасим БДЖ от фалит. Ще си подадем оставката, ако не успеем да спасим БДЖ от фалит или ако ни тласнат обстоятелствата в такава посока, че ние трябва да станем съпричастни към фалита. Цялото ръководство е абсолютно единно в тази позиция и въобще не се притесняваме от това да си подадем оставките но няма да го направим в ущърб на железницата и ще продължим с реформите дотогава, докато можем.
Водещ: Господин Ангелов, има ли победители и пораженци в края на тази стачка?
Георги Ангелов: Всички губим от стачката, защото всеки ден... колкото по-дълго продължава стачката, толкова повече БДЖ губи пазарен дял и не е ясно дали след това може да го възстанови обратно. Тоест, сега ако кажем се возят 80 или 100 хиляди пътници на ден, ако след стачката се возят двойно по-малко, това означава, че ще бъде много по-трудно да се стабилизира БДЖ, ще са нужни много по-тежки реформи, много повече влакове трябва да се спрат, защото няма да има клиенти за тях и много повече хора трябва да бъдат уволнени. Така че, колкото по-дълго продължава стачката, толкова повече губим всички, защото по-трудно става да спасим железницата в този и вид. Тя може просто да фалира и наистина да се наложи да я затворим и да започнем отначало, защото кредиторите ще си вземат влаковете. Затова наистина е по-добре синдикатите вместо да са против всякаква реформа да подкрепят част от реформите, но да не блокират спасяването в БДЖ. Така се прави в развития свят. Сяда се, стискат си ръцете, правят си реформата и двете страни са доволни. И за синдикатите, и за пътниците, и за ръководството е по-добре да има железница отколкото да няма.
Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор. Господин Владимиров, да припомня – смятате, че десетият ден на стачката ще е критичен за БДЖ, защото хората трайно ще се ориентират към други транспорти.
Георги Ангелов: Изгражда се вече навик. Свиква се да се пътува по определен начин, след това се връщаш към вагоните, започваш да преоценяваш трябва ли да пътуваш изобщо с влак, или се чувстваш комфортно, и край.
Водещ: Добре, благодаря ви за този разговор. А вие бъдете с новинарските ни емисии, за да разберете как се развива стачката и какви са изгледите тя да бъде прекратена.