Продължават протестите на земеделските производители и в железниците. За девети ден влаковете ще спрат в цялата страна между 8 и 16 часа. Протестът им е насочен срещу съкращаването на 138 влака по различни линии и уволнението на 2000 работници от дружеството.
Земеделските производители също продължават с протестите. Машини отново блокираха главни пътища и гранични пунктове. На столичани им се размина „присъствието” на машини в центъра на София в петъчната вечер. Техниката остана край Ботевград. Но все пак бе решено, че ще атакува столицата в понеделник вечерта.
И днес стачки на земеделци
София /КРОСС/ Националният комитет за протестни действия от неправителствени организации в сектор „Земеделие” направи поредния жест на търпимост и диалогичност към изпълнителната и законодателната власт в името на продължаване на диалога и намиране на решения в обществените отношения в сектора без натиск. Вчера машините и хората бяха спрени там, където са по пътя си към София, за да се проведат някакви преговори, търсени от представителите на земеделските производители, се казва в изявление на Националния инициативен комитет за протести в сектор „Земеделие”.
За пореден път от правителството отвърнаха на компромисите и диалогичността на земеделците с номера, поредна лъжа и погазване на демократичните ценности. Макар и компромисни, предложенията не се превърнаха в решения, които да могат да бъдат обсъдени и евентуално приети от земеделските производители.
Хората и машините не можаха да се придвижат навреме до София, съгласно официалното уведомление и да проведат организираните митинг и манифестация за изразяване на недоволството си мирно и организирано.
Въпреки желанието на организираните земеделски производители да спазват законите на страната и демократичните ценности, те бяха погазени за пореден път от управляващите с познатите похвати.
Протестите по места продължават и днес. След заседанието на Инициативния комитет за протести в сектор „Земеделие” ще бъде направен план и организация за начина, формата и продължителността на протестите през следващите седмици, докато Правителството покаже отговорност и готовност за утвърждаване на нова политика на реални диалог и действия без лъжи и манипулации.
Протестът на земеделците затваря част от София
София /КРОСС/ Във връзка с провеждане на протест на Национално сдружение на зърнопроизводителите се въвеждат следните промени в организацията на движението, престоя и паркирането: от 8 до 18 ч. се забранява влизането на пътни превозни средства по ул. „15-ти ноември”. Организаторът да спазва Закона за движение по пътищата, чл. 140, ал. 1 и ал. 6, както и Наредба 15 от 07.04.2008 г. за реда за движение по пътищата отворени за обществено ползване на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника – чл.1, ал. 2 и ал. 4.
„Пътна полиция” към СДВР да извърши следното:
-да осъществи контрол за недопускане на моторни превозни средства с максимална маса над 4 т. и същите да са регистрирани съгласно Наредба І – 45 на МВР от 2000 г.
-да организира придвижването на тракторите по маршрут: бул. „Ботевградско шосе”, бул. „Владимир Вазов”, моста „Чавдар”, бул. „Кн. Ал. Дондуков”, наляво по бул. „Васил Левски”, надясно по ул. „Оборище”.
-да осъществи организацията на придвижването на не повече от 20 машини едновременно.
„Център за градска мобилност” ЕООД – поделение „Паркиране и мобилност” да закрие паркинг „синя зона” и „служебен абонамент” за горепосочените време и място.
Борисов към земеделците: В София работят хора, кебапчета и пържоли няма
София /КРОСС/ Абсолютно вярно е, че настоявах за радикални реформи в пенсионната система. Симеон Дянков ми предлагаше да има плавно вдигане на възрастта за пенсиониране, но аз настоях това да стане наведнъж. Това каза Бойко Борисов, министър-председател на Република България, в интервю за БНТ. Той обясни, че парите за това повишение са намерени от приходната част и заради ГЕРБ се връща към старото си предложение - увеличение на възрастта за пенсиониране с по четири месеца през следващите три години. Депутатите и експертите ме убедиха да има плавно вдигане на възрастта от 1 януари 2012 година, посочи Борисов. На въпрос дали правителството е отстъпило пред синдикатите, Бойко Борисов попита: Г-жо, пред кое сме отстъпили, пред земеделците ли, пред БДЖ ли?
По повод на срещата му със синдикатите, премиерът заяви, че изпитва уважение към синдикатите, които имат своите права. Това е решението – плавно вдигане на пенсионната възраст от 2012 г., подчерта премиерът.
Той бе категоричен, че промяна на възрастта трябва да има. „Българинът обича да гледа Европа какво прави, а там има вдигане на възрастта”, посочи Бойко Борисов.
Във връзка с протестите на земеделците, Борисов попита: какво ще правят в София, ще орат ли или ще играят хоро. „В София работят хората, кебапчета и пържоли няма”, добави още той.
Зърнопроизводители: Тежкотоварна техника до вторник в София няма да влиза
София /КРОСС/ Част от техниката е спряна на входа на Ботевград и техниката няма да влезе на територията на столицата, както и протест на земеделците няма да се състои, каза Наталия Тодорова, изпълнителен директор на Асоциацията на зърнопроизводителите в България.
Днес земеделските производители се събират на заседание във Велико Търново, след което ще имат яснота как ще продължи протестът им.
Тодорова е категорична, че в почивните дни и в понеделник протести и тежкотоварна техника няма да има в София, защото така повелява закона. Те ще го спазят и се надяват и правителството да се оповава на закона.
Мирослав Найденов: Няма да има репресии за протестиращите земеделци
София /КРОСС/ Аз се извиних на зърнопроизводителите, затова ако те са се почувствали излъгани, извини им се и премиерът, и финансовият министър, каза Мирослав Найденов, министър на земеделието и храните.
Да продължаваме да си играем на извинения, мисля че е несериозно, категоричен е земеделският министър.
Той каза, че има десетина земеделски производители, които са мултимилионери, но повечето от тях работят много и ние трябва да се отнасяме с уважение към тях.
От страна на държавата няма да има никакви репресии към протестиращите земеделци, увери и министър Цветан Цветанов, те могат спокойно да изразят мнението си.
Без трактори в София поне до понеделник
София /КРОСС/ Обещаният за днес поход на земеделска техника към столицата се отложи. След извънредни преговори миналата нощ беше решено събралите се над 200 тежки машини да останат край Ботевград до постигането на споразумение.
През уикенда и в понеделник също няма да идва земеделска техника в София.
В Арбанаси са се събрали представители на всички браншови организации. Те ще решават какви ще бъдат следващите действия на протеста.
Земеделски протест отново затвори границата с Турция за четири часа и образува задръствания от тирове преди „Капитан Андреево”. Машини блокираха и „Дунав мост”.
До понеделник земеделската техника ще остане на паркинг, а фермерите се прибират по домовете си. Сигурността на скъпите трактори е поверена на охранителна фирма.
Петър Николов: В МЗХ решават проблемите по пожарникарски
София /КРОСС/ Първата задача на министъра на земеделието е да защитава всички земеделски производители. Това каза в интервю за Информационна агенция КРОСС Петър Николов, бивш директор на Националната служба „Растителна защита”, която от началото на годината е част от мегаагенцията по безопасност на храните. Според него ръководството на земеделското ведомство работи без визия, без програма и решава проблемите по „пожарникарски”.
„Първата задача на министъра на земеделието е да защитава всички земеделски производители. Това дали те одобряват дейността му и работата на министерството като цяло, е именно плодът на неговите усилия. Досега земеделците одобряваха Мирослав Найденов, но вече не го одобряват. Следователно, има някакъв проблем в работата на министъра и на експертите около него”, зави Петър Николов.
Проблемът, според него, е в липсата на управленска програма, която да е съгласувана с представителите на отрасъла. „Въз основа на изпълнението й след това може да се направи оценка за работата на министъра. Тъй като такава програма няма, липсват и критерии, по които може да се оцени неговата работа. Оттук-нататък нещата стават, така да се каже, „пожарникарски”. Днес се случва това – идва пожарникарската група от Министерство на земеделието, намираме отнякъде пари и запушваме дупката. След това не се прави някакво целенасочено усилие, а се продължава с решаване на проблемите ден за ден", посочи бившият шеф на службата за растителна защита.
Според Николов, отпуснатите за зеленчукопроизводителите 25 млн. лв. са крайно недостатъчни и държавата трябва да намери начин, по който да стимулира търговците на едро да купуват тяхната продукция.
Това нещо се случва в някои страни-членки като част от субсидията, от която земеделските производители спокойно биха могли да се откажат, бъде пренасочена към търговците, обясни той. „Това има двоен ефект, защото ще се стимулират и търговците, които изкупуват българската продукция, официално, с фактура, като по този начин ще се избегне черната търговия без фактури и държавата ще повиши събираемостта. Сега част от стоките се търгуват без фактури и без да се плаща ДДС за тях. По този начин се ощетява бюджетът”, обясни експертът. „Има много и различни икономически лостове, които могат да подобрят тази събираемост, а не само да увеличаваме едно или друго нещо. За съжаление, в министерството няма виждане за изграждането на такава система. Може би няма и заинтересованост”, каза в заключение Петър Николов.
Тракторите идват в понеделник
София /КРОСС/ Зърнопроизводителите продължават с протеста си. Това решение бе взето на провелата се днес в Арбанаси среща на Националния протестен комитет в сектор "Земеделие". В понеделник след 21.00 часа протестиращите от сектор „Земеделие” ще се съберат на „Ботевградско шосе", след което 170-те машини ще се отправят към площад "Александър Невски".
Ден 9: Стачка в БДЖ
София /КРОСС/ И в днешния петъчен ден стачката на железничарите продължава. За пореден девети ден влаковете ще спрат във времето от 8 до 16 ч. Преговорите на синдикатите с ръководството на БДЖ продължат и днес.
Станишев: ГЕРБ разговарят само под натиск
София /КРОСС/ Протестите в БДЖ, протестите на фермерите, протестите на синдикатите са следствие от едно просто обстоятелство – по време на криза трябва да има предсказуемост на действията, поне тези на държавата. А в момента държавата стана най-непредсказуемият фактор. Това заяви председателят на БСП Сергей Станишев, в интервю за Нова телевизия. По отношение на решението на правителството за вдигането на пенсионната възраст, Станишев каза, че това е последното действие, след като всички други мерки се изчерпат. „В България хората живеят доста по-малко, отколкото в повечето европейски страни, където плавно отиват към вдигане на пенсионната възраст”, подчерта още Станишев.
Проблем на ГЕРБ е, че те разговарят само под натиск, само когато някой излезе на улицата. Вчера хората излязоха на протест срещу вдигането на пенсионната възраст от 2012 година и от ГЕРБ отстъпиха и обявиха, че вдигането ще стане поетапно, посочи лидерът на БСП.
На въпрос дали ще се кандидатира за постоянен председател на Партията на европейските социалисти (ПЕС), на която бе избран временно за поста, Станишев заяви, че доверието не е само към него. Неслучайно посветих победата си на редовите членове на БСП.
Синдикатите се жалват на Инспекцията по труда
София /КРОСС/ Синдикатът на железничарите в България към КНСБ е подал сигнал в Главна инспекция по труд (ГИТ) заради нарушаване на стачните действия на железничарите.
„На 28 октомври т.г. със заповед на директора на ДП НКЖИ Милчо Ламбрев и по заявка на БДЖ Пътнически превози, незаконно на основание продължаващите стачни действия са отменени, считано от 29 ноември до 10 декември 2011, движението на 30 влака, от които 28 – ежедневно, а 2 в дните 1, 2, 5 и 7 декември. Преустановяването на движението на 30 влака нарушава чл. 20 от ЗУКТС и представлява локаут”, се посочва в сигнала, подписан от инж. Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България към КНСБ.
Обединени земеделци: Протестиращите имат основания
София /КРОСС/ Против сме непоследователните действия на управляващите по отношение на реформите в социалната сфера, пенсионната система, здравеопазването, аграрния сектор и икономиката на страната. Това се казва в становището на ПП Обединени земеделци. Протестите у нас са резултат от отсъствие на визия за развитието на България и липса на ясни приоритети в управлението. Управляващите не спазиха поетите ангажименти пред редица браншове и съсловия, с което създадоха социално напрежение в страната. Протестиращите имат основание за недоволството си, смятат още земеделците. „Подкрепяме протестите на синдикалистите, на служителите на БДЖ и на земеделските производители. Настояваме в конструктивен диалог протестиращите и управляващите да предложат успешни решения в интерес на българските граждани и икономиката на страната”, посочват още те.
Синдикатите към железничарите: Да дадем отпор
София /КРОСС/ Синдикалните ръководства и структурите на КНСБ и КТ „Подкрепа” в БДЖ и НКЖИ призовават служителите в компаниите на отпор на готвените от ръководствата „реформи”. Това се казва в обръщение на структурите, изпратено до Информационна агенция КРОСС. След реформите хиляди хора ще изгубят работата си.
„В продължение на двудневните преговори между стачните комитети в НКЖИ и БДЖ Пътнически превози и БДЖ Товарни превози, от мениджърските екипи се предлага намаление на доходите чрез: намаляване на доплащането за всяка прослужена година от 1% на 0,6 %; намаляване на изплащаните суми за пропътуваните километри от 2.7 стотинки на 1 стотинка, намаляване на доплащането на нощен труд от 42% върху часовата ставка на 25 % за целия персонал”, се посочва още в становището на синдикатите.
Само тези намаления, предлагани от мениджърските екипи, ще доведат до реално намаляване на доходите между 15 и 23 % за всеки железничар. Идеята за бонусната система „ти ми харесваш – ти не ми харесваш” е за сметка на намалените доходи от клас, нощен труд и километрични.
Плащаме разсрочено мотрисите „Siemens”
Берлин, Германия /КРОСС/ Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски успя да договори до края на годината БДЖ да плати само 15 млн. евро по заема от германската кредитна институция KfW. Това стана ясно по време на срещата му в Берлин с Ернст Бургбахер - парламентарен държавен секретар на Федералното министерство на икономиката и технологиите. Първоначално германската страна настояваше до края на годината да бъдат изплатени всичките 24 млн. евро просрочени задължения.
„Заварихме компанията в изключително тежко положение с 800 млн. лева дългове и в невъзможност да погасяват задълженията си. В момент на стачка се опитваме с всички възможни начини да оздравим компанията и да приложим необходимите радикални реформи за да стабилизираме дружеството", каза Московски по време на срещата. По думите му правителството прави всичко възможно за да помогне на компанията да обслужва кредитите си. Той запозна Бургбахер с плановете на правителството да приватизира „БДЖ - Товарни превози. Част от парите за погасяване на заема могат да дойдат от приватизацията. „Очаквам силен интерес и смятам, че продажбата може да се извърши бързо", каза министър Московски. По думите му другият вариант е да се осигурят пари от заема от Световна банка, който се очаква да бъде подписан през януари 2012 г., след като влязат в сила реформите на правителството в областта на железопътния транспорт.
„Надявам се българската страна да разплати част от просроченото задължение, тъй като това ще създаде проблеми за германския бюджет", каза Бургбахер. По думите му ако БДЖ погаси част от дължимите 24 млн. евро германската страна е готова да преразгледа погасителния план и да разсрочи плащанията през следващата година, защото осъзнава тежкото положение в което се намира българската железница.
БДЖ вдигна цените на билетите
София /КРОСС/ От 1-и декември, четвъртък, вече са в сила новите цени на билетите за пътуване с бързите влакове със задължителна резервация на „Холдинг БДЖ" ЕАД. Увеличението на цените за тази по-висока категория влакове е средно с 15% от досегашната цена на билетите за бързите влакове със задължителна резервация.
Промените в цените за пътуване с тези влакове са в резултат от увеличените експлоатационни разходи на националния железопътен превозвач, свързани с повишението в цените на дизеловото гориво и електроенергията. Цените на билетите за пътуване с влак не са увеличавани от м. юли 2008 г., като натрупаната инфлация за периода 2008 г. - 2011 г. доведе до значително увеличаване на номиналните разходи за извършване на транспортната услуга. Индексът на инфлация през м. август 2011 г. спрямо м. януари 2011 г. е 0,9%, но цените на дизеловото гориво за нуждите на БДЖ за същия период са се увеличили с 11,3%.
Промени са въведени и в цените за спални места при пътуване с нощните влакове. С въведеното увеличение цената за пътуване в спален вагон за първа и втора класа се повишава с 2.00 лв., а за пътуване в спален вагон бизнес-класа - с 3.00 лв.
Въвежда се увеличение и в цената на железопътна карта „Класик", която от 45.00 лв. става 50.00 лв. Тази карта дава право на 50% намаление от цената на билета за пътуване във втора класа на пътническите и бързите влакове при неограничен брой пътувания за една година от датата на издаване на картата.
За удобство на клиентите на „Холдинг БДЖ" ЕАД, които осъществяват няколко на брой пътувания с влак в крайградския участък между София и Своге, е въведена еднодневна карта. Цената на тази карта е 4.00 лв., като картата важи за неограничен брой пътувания в рамките на един ден между гарите, разположени в този участък.
Увеличаването на цените на билетите за пътуване с влак е една от допълнителните мерки, които ръководството на националния железопътен превозвач предприема за ускоряване на реформите в дружеството. Очакваният ефект от повишаването на цените на билетите за пътуване с бърз влак със задължителна резервация е около 500 000 лв. за 1 година.
824 напускат доброволно БДЖ
София /КРОСС/ 824 служители са приели предложението на ръководството на БДЖ да бъдат освободени от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда, съобщават от пресцентъра на БДЖ. Трудовите възнаграждения в размер на шест брутни заплати, ще бъдат изплатени веднага след освобождаването на служителите от длъжност. Освобождаването от длъжност по чл. 331 от Кодекса на труда е една от допълнителните мерки, които ръководството на „Холдинг БДЖ" ЕАД предприе за ускоряване на реформите в дружеството. Ефектът от прилагането на тази мярка ще бъде в размер на около 23 - 24 млн. лв. годишно.
Прехвърлят инвалидните пенсии към НОИ
София /КРОСС/ Пенсиите за работна инвалидност може да преминат към НОИ от средата на следващата година. Това съобщи финансовият министър Симеон Дянков след края на заседанието на тристранния съвет, на който обаче не присъстваха синдикатите, предаде репортер на Информационна агенция КРОСС. Мерките за по-добра събираемост в системата на НОИ са били основна тема на днешното заседание.
Идеята е само трудовата инвалидност да отиде в системата на НОИ от средата на следващата година. Детска и пенсионерска инвалидност няма да се прехвърлят, защото няма смисъл, обясни Симеон Дянков.
Социалните партньори обсъдиха и предложението на синдикатите за криминализиране на укриването на социалните осигуровки. "Трябва много внимателно да се опише дефиницията за "укриване", за да не ударим фирми, които по някаква причина са забавили плащането им", уточни Дянков. До края на другата седмица от НОИ и НАП трябва да представят своите анализи по темата, а дали предложението ще бъде прието ще стане ясно на срещата на тристранния съвет след две седмици.
Шефът на НОИ представи и първоначални разчети по другата идея - служителите в държавната администрация да плащат сами личните си осигуровки. Мярката трябва да е факт от средата на 2012 г. Тя обаче ще наложи актуализация на бюджета, каза министърът на финансите.Днес на масата беше извадено за пореден път предложението всички заплати да се плащат по банков път, което вече бе отхвърлено от парламента два пъти, заради опасенията за затруднения в малките населени места и банковите такси. Симеон Дянков обясни, че на срещата на тристранния съвет следващата седмица са поканени шефовете на търговските банки, които трябва да кажат дали са готови да въведат система, по която върху електронните разплащания да не се начислява лихва. От Българската стопанска камара са предложили таксите за плащания през разплащателни сметки да отпаднат изобщо. Следващият петък всички предложения по въпроса ще бъдат събрани, а решението ще се вземе на тристранката, която ще се проведе след две седмици.Намаляване на лихвите върху вече просрочените от бизнеса осигуровки са поискали днес работодателите, каза още Симеон Дянков. От БСК са предложили едносрочна амнистия, а от АИКБ - намаляване на лихвите от 20 на 10%. "Сега лихвите са толкова високи, че фирмите, които искат да си платят задълженията просто се отказват", коментира вицепремиерът.Дянков коментира и предложението на кредиторите на БДЖ, с които днес разговаря транспортният министър Ивайло Московски в Берлин - железниците да платят половината сума на задълженията в срок, а другата половина да им се опрости. "Това е добра сделка за България и БДЖ трябва още по-бързо да мисли от къде да извади тези пари, те няма да дойдат от държавата", категоричен бе Симеон Дянков. "Ако ги дадем това ще е нерегламентирана държавна помощ и ще трябва да платим двойно повече на ЕК като глоба", обясни той. Според вицепремиера днешният тристранен съвет, който синдикатите бойкотираха, има пълна легитимност, защото "сме се срещнали всички от тристранката, които искат да вършат работа".
/ВС/
Синдикати и ръководство на БДЖ на път да се разберат
София /КРОСС/ Светлина в тунела след поредния тур преговори между ръководството на БДЖ и синдикатите. Днес бе постигнат компромис по голяма част от точките. За утре остава обсъждането на въпроса за синдикалната намеса при извършване на съкращения и уволнения в системата на БДЖ, обясни Йордан Недев, изпълнителен директор на железниците. Това бе и основното разминаване при вчерашните преговори. Въпросната точка 1 от стачното споразумение гласи, че управителите нямат право да уволняват служителите поради съкращения, без съгласието на синдикалния орган.
Изпълнителният директор Йордан Недев смята, че това е директна намеса в управлението на дружеството, като по този начин синдикатите влияят директно на основния ресурс, който БДЖ управлява - човешкият ресурс.
Председателят на Съюза на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев, който води преговорите от името на стачния комитет, изрази надежда, че утре ще бъде постигнат компромис и още в неделя влаковете може да тръгнат.
Очаква се от 1 юни 2012 г. да заработи бонусна система в железниците, която до голяма степен ще промени възнаграждението на железничарите. По тази точка вече има постигнато съгласие. Лично синдикалният лидер Петър Бунев заяви, че в зависимост от обема работа, след 1 юни е възможно да бъдат намалени възнагражденията на служителите.
Въпреки сближаването на позициите, стачката в БДЖ продължава и утре.