Съюз за Пловдив: По-ниска такса смет за бизнеса
Секция: ПОЛИТИКА
06 Декември 2011 10:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Съюз за Пловдив: По-ниска такса смет за бизнеса

Пловдив /КРОСС/ Такса смет за бизнеса да бъде намалена до размера на разходите, които общината прави за чистота, каквото е законовото изискване. Предложението е на общинския съветник от Съюз за Пловдив Дани Каназирева и вече е внесено в Общинския съвет. След като преди 2 седмици от Съюз за Пловдив поискаха училищата да бъдат освободени от такса смет, защото е непосилна за техните бюджети, сега настояват за преразглеждане и на парите за чистота, които се начисляват на бизнеса. „Става дума за всички фирми – от най-дребния търговец в малко магазинче до големите предприемачи. Всички те сега плащат 35 пъти по-висока такса смет от гражданите, а е ясно, че няма как да произвеждат 35 пъти повече боклук. Какви отпадъци например изхвърля една счетоводна кантора, освен едно кошче с хартия“, даде пример Каназирева. “Начинът за определяне на таксата е крайно несправедлив. За един урегулиран поземлен имот, иначе казано за една поляна, се плащат 8 хил. лв. такса смет за година”, добави общинският съветник Владимир Кисьов, който е и строителен предприемач. Каназирева обобщи, че таксите в община Пловдив, а и у нас въобще се определят безобразно и произволно, а всъщност в Закона за местните данъци и такси ясно е казано, че те трябва да покриват само и единствено разходите на администрацията по предоставената на хората услуга. Затова и Каназирева иска да получи от общината доклад за разходите, включени в определянето на такса смет. В сегашната практика на формиране на план-сметката за чистота има смущаващи моменти, твърдят експерти на Съюз за Пловдив. Например няма ясен критерий, който да определи колко контейнера за отпадъци трябва да има в града. Сметката е сравнително проста – Пловдив изхвърля около 100 000 тона боклук на година, което, разделено на 365 дни, прави 274 тона дневно. Ако всеки съд събира половин тон и контейнерите се изпразват всекидневно, са необходими 548 съда. Ако се събират на два дни, това означава 1100 контейнера и т.н. В същото време в града има поставени над 4500 съда, които могат да съберат над 2000 тона отпадъци. Това означава, че или колите минават един път седмично, а се отчитат ежедневни курсове; или минават ежедневно, без да събират отпадъците. Не е ясно и каква площ измита на ден една метачка и каква - една машина, затова и няма ясни разчети много или малко са парите, които се дават за ръчно и машинно метене и миене. Трябва да се опишат и маршрутите на сметоизвозването до Цалапица и до Шишманци в километри и да се определи колко плаща общината на километър, след което да се умножи по общия сбор на маршрутите за ден и за месец и така ще се получи сумата за план-сметката по показател сметоизвозване. Само след подобен детайлен анализ разход по разход може да се прецени дали не е раздута план-сметката за чистота, респективно такса смет, затова в Съюз за Пловдив разчитат да получат доклада от администрацията преди приемането на таксата за следващата година.