Обхватът на родната е-търговия се разширява
Секция: Технологии
16 Декември 2011 11:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Обхватът на родната е-търговия се разширява

 

 

София /КРОСС/ Расте броят на компаниите, които имат достъп до интернет и създават уебсайт или уебстраница, за да подобрят своята бизнес среда. Това показва изследване за използването на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) и е-търговията в предприятията.

За периода 2009 - 2011 г. делът на фирмите, които използват своя  уебстраница/уебсайт се е увеличил с 8.7%, а за същия период фирмите, които имат достъп до интернет, отбелязват ръст от 3.0%.

ИКТ са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети лица и 99.7% от тях имат достъп до интернет, докато броят на заетите, използващи компютри, свързани с интернет, е 19.9% поради отрасловото структурно разпределение на заетите. В наблюдаваната съвкупност 35% от всички заети са концентрирани в големите предприятия, но значителен дял от тях (15%) работят в сферата на преработващата промишленост и строителството, където използването на компютър и интернет не е пряко свързано с изпълнението на служебните им задължения.

 

Отрасълът на ИКТ (J сектор) се откроява с най-голям дял на заетите, чиято работа е свързана с компютър, и 84.1% от служителите, които създават и разпространяват информация и творчески продукти, както и далекосъобщения, използват интернет. След него се нарежда отрасълът на научноизследователската и развойна дейност, рекламата, юридическите, архитектурните и инженерните дейности, в който 59.1% от заетите използват компютър, свързан с интернет.

Единният портал за достъп до електронни административни услуги на Р България предлага все по-широк спектър от онлайн услуги и административни процедури, които улесняват гражданите и бизнеса, ускоряват изтеглянето и изпращането на формуляри и внедряват нови практики на

канализиране на информационните потоци. С увеличаване на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация се засилва и интересът към тяхното приложение в бизнес средите. През 2011 г. се наблюдава растеж от 9.9% в дела на предприятията, които са използвали интернет, за да получат информация от органите на публичната администрация. Значително се повишава интересът на фирмите към изтеглянето на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.), наблюдава се ръст от 19.5% спрямо предходната година. Все още е малък делът на предприятията, които

използват интернет за получаване на достъп до тръжни документи или спецификации в рамките на публичната електронна тръжна система, и едва 9.7% от фирмите са посочили, че са ползвали такива услути през последните дванадесет месеца към момента на изследването.

Използването на интернет с цел осъществяване на електронна търговия от бизнеса взаимодейства едновременно в няколко насоки: намаляване на разходите на фирмите чрез оптимизиране на персонала, значително разширяване на обхвата на клиенти и доставчици до всяка точка на света, като в същото време се избягват посредниците, увеличават се приходите от

продажбите, разгръща се интензивна маркетингова комуникационна стратегия, което своевременно довежда до повишаване на конкурентоспособността и развитието на все по-глобализиращия се пазар. Данните за 2011 г. сочат, че покупките и продажбите от електронна търговия в Р България увеличават своя дял и все повече предприятия използват интернет, за да подобрят своя бизнес и да улеснят клиентите и доставчиците си. С 3.2% са се увеличили покупките на фирмите в интернет спрямо 2010 г., докато при продажбите се наблюдава ръст от 2.2% за същия период. Най-активни са големите компании с над 250 заети, които отбелязват по-висок процент на онлайн продажби и покупки, съответно 20.0% са осъществили онлайн покупки, а 10.7% са реализирали продажби.

 

Най-много поръчки за стоки и услуги са били получавани от купувачи в България и 62% от всички онлайн продажби са реализирани у нас, а останалите 38% са осъществени извън пределите на страната. Около една четвърт (24%) са поръчките от клиенти на страните - членки на ЕС, което е положителна тенденция в разширяването на географския обхват на българската електронна търговия.