/КРОСС/ Как да запазят конкурентоспособността си в дигиталния свят, където за душата и портмонето на клиентите се борят видео, аудио и компютърни гиганти? Отговор на този въпрос търсиха издателите на завършилия на 13 октомври във Франкфурт най-голям панаир за книги в света.
Тази година Франкфуртският панаир на книгата, който се проведе от 9 до 13 октомври, бе посетен от над 275 хиляди души - с 2% по-малко, отколкото през миналата година. На изложението имаше 7300 щанда от 100 страни. Събитието бе отразявано от над 9000 журналисти.
Според директора на панаира Юрген Боос (Juergen Boos), тази година се забелязват „нови тектонични размествания" в издателския бизнес: „В книгоиздателския сектор продължава процесът на концентрация, но в същото време се появяват и много нови, иновативни играчи", каза той.
Представените на панаира издатели, независимо от коя страна идват, стоят пред общи проблеми и предизвикателства. Първото предизвикателство е дигиталната епоха: какво да се прави в ситуация, когато все повече хора по света избират електронни платформи за четене и покупка на книги? На второ място е разширяващото се поле на конкуренцията: как да не се изгуби привлекателност в сравнение с другите форми на електронни развлечения? И трето: когато от разходите за производство отпаднат тези за печат и транспорт на книжната продукция, коя цена на електронната книга може да бъде наречена „справедлива"?
През следващата година повече от половината от продаваните в САЩ книги ще бъдат купени онлайн, твърди Ръс Грандинети, вицепрезидент на Kindle Content. Според него, до този показател се доближава и Великобритания, а останалите европейски страни ще достигнат това ниво след „три години".
Отис Чандлър, шеф на социалната мрежа за книги Goodreads, която тази година беше купена от интернет гиганта Amazon, посочва, че 45% от влизащите в неговия сайт не са американци.
И Грандинети, и босът на Penguin Random House Маркъс Доле обърнаха внимание на факта, че позицията на книгите става все по-нестабилна на фона на глобалната конкуренция. „Ние трябва да си зададем въпроса: достатъчно ли сме привлекателни в сравнение с конкурентните видове развлечения?", заяви Грандинети. „Искаме в бъдеще клиентите да изберат книгите, а не, да речем, Netflix" - допълни го Доле.
Някои издателства като HarperCollins търсят нови клиенти на други платформи. Чарли Редмейн, бивш шеф на интерактивния сайт Pottermore.com /за Хари Потър/ и сегашен изпълнителен директор на британското поделение на HarperCollins, разказа пред журналистите за опита си по пускането на игра за PlayStation 3, базирана на романа на Джоан Роулинг.
Рита Болиг от германското издателство Bastei Lubbe обръща внимание на това, „че на клиентите не трябва да се нарежда какво да търсят" и че издателствата трябва да се приспособяват към изискванията на „растящия пазар". Според нея, перспективно направление може да стане взимането на електронни книги под наем.
Списание „Пъблишърс уикли" посочва, че тази година на панаира на книгата във Франкфурт отсъства темата за пиратството. Тя е заменена от „по-належащия проблем за ценообразуването". Според авторитетното издание, сега издателите много повече се интересуват как правилно да поставят цена на електронните книги, отколкото как да ги защитят от пиратство. Не случайно се чуха и гласове, че Kindle „е спасил книжния пазар от пиратството".
Съществена част в процеса на ценообразуване е излизането на международния пазар. „Ако ние следваме политика на уеднаквяване и поставим една и съща цена на продукта за САЩ, Европа и развиващите се страни, впоследствие нашите книги ще могат да си позволят в най-добрия случай 15% от богатите граждани", заяви Октавио Кулеш от Alliance-Lab, Аржентина.
Майкъл Темблин, директор на секцията отговаряща за съдържанието в компанията Kobo, обърна внимание на това, как на новите пазари си пробиват път книгите „самиздат": „Тези книги никога не са били предназначени за развиващите се пазари, но тъй като толерантността по отношение на цената на тези пазари е много ниска, книгите „самиздат" запълват тази ниша".
"Електронният самиздат", или самопубликуването, се превърна във важна тема за дискусия на Панаира на книгата във Франкфурт през 2013 г. Книгите от типа самиздат стават все по-популярни както в развитите, така и в развиващите се страни. „Хората винаги са искали да разкажат своята история на света. Благодарение на взривното развитие на социалните мрежи и новите технологии изчезнаха много от бариерите по този път", твърди Флориан Жьопер от френската компания Books on Demand, която е един от водещите играчи в световния самиздат. И макар във Франция на тези книги да се падат само 3% от всички продажби през 2012 г., в САЩ показателят вече приближава 17%. „Главната причина, поради която авторите избират самиздата, е проста: те искат да получат това, което им е нужно, по начина, по който им е нужно", твърди Жьопер.
Маргьорит Жоли, маркетингов директор на Epubli, изтъква факта, че към самопубликуване прибягват най-различни автори, от „малкото момиче, което иска да публикува рецептите на баба си, до професионалните автори, които не са доволни от маркетинга на традиционните издатели".
Що се отнася до бизнеса на Франкфуртския панаир на книгата тази година, медиите обърнаха най-голямо внимание на сделките между HarperCollins и William Morris Endeavor (WME). Първите активно продаваха правата за популярни книги, а вторите активно ги купуваха. Така компанията WME придоби правата за „хита на панаира" - документалната повест „Дневник на Дявола" от Робърт Уитмън и Дейвид Кини. Тази книга е основана на наскоро открития дневник на Алфред Розенберг, естонски философ и идеолог на нацизма. Друга придобивка на WME са правата за английската версия на трилъра „Швед" от Робърт Кариел, определяна като „хибрид между Ле Каре и сериала Homeland". Авторът е бивш военен пилот и „единственият" швед, преминал подготовка в морската пехота на САЩ.
На Франкфуртския панаир бяха представени и иновации. Беше презентирана новата "облачна" услуга за автори - Aquafadas: AQ Cloud Authoring. Програмата дава възможност да се преобразува дизайна на книгите за различни устройства в режим онлайн и работи с PDF файлове. Сред партньорите й е и компанията Kobo.
Дебют на панаира направи индийският портал theosianama.com - аукционната къща Osiana продава чрез тази интернет платформа редки артефакти от рекламната продукция, свързана с култовите филми на Боливуд и Холивуд. Освен плракати, листовки и снимки, на новия сайт ще бъдат достъпни и сценарии на филми.
Следващото издание на панаира на книгата в немския град ще бъде от 8 до 12 октомври 2014 г. Почетен гост на Франкфурт-2014 ще бъде Финландия.
Източник: "Факел"