VIVA LA CLASSICA на сцената на Музикален театър
Секция: КУЛТУРА
13 Януари 2014 12:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
VIVA LA CLASSICA на сцената на Музикален театър

/КРОСС/ Балет „Арабеск", по силата на своята вече 45 годишна традиция, се движи комфортно и без страх в полето между авангарда и традицията. В премиерната програма VIVA LA CLASSICA трима български хореографи поемат риска да навлязат в напрегнатата зона между класика и съвременност и предлагат различни стратегии за оцеляване в нея.
В програмата са включени три големи заглавия от балетната класика на 19-ти век.

„Лебедово езеро"
Музика - П.И.Чайковски
Хореография - Анна Донева

В ролите - Бял лебед - Мариана Крънчева
Черен лебед - Ангелина Гаврилова
Принц-лебед - Васил Дипчиков

Участват: лебеди:
черни Александра Савова, Петя Колева
бели - Марина Попова, Стефка Табакова, Виктория Петрова
мъжки - Валери Миленков, Иван Маринов, Ервин Есен

„Дон Кихот"

Музика: Рихард Щраус, откъс от симфоничната поема
Хореография - Боряна Сечанова
Изпълняват: Асен Наков, Теодора Стефанова и Филип Миланов

Баядерка"

Музика - Лудвиг Минкус
Хореография - Татяна Соколова
Солисти: Марина Попова, Стефка Табакова, Васил Дипчиков, Валери Миленков, Иван Маринов

Участват: Сенки - Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Даниела Хайвазова, Мариана Крънчева, Петя Колева, Мирослава Захова,Иван Маринов, Ервин Есен, Филип Миланов

Без да бягат от оригиналната фабула, с намигане към класиката, трите хореографки реализират със замах своят днешен поглед към оригиналите.

Докато в „Лебедово езеро" Анна Донева се заиграва с композиционните принципи на класическото наследство като ги цитира и трансформира, подкрепена от сценографите с една футуристична визия в черно и бяло, в своята „Баядерка" Таня Соколова с хумор изследва взаимоотношенията на персонажите, вкопчени в своите обсесии до степен на саморазруха. За тях хармонията става възможна едва в небитието - в култовата картина на „Сенките".

Една забележителна мисъл на Сервантес движи Боряна Сечанова в приключението Дон Кихот:

Той изгуби ума си. Неговото въображение се изпълни с красиви безсмислици и той сметна, че е истина това, което всъщност бе само красота".

Тази мисъл би могла да увенчае както цялостната премиерна вечер на Балет „Арабеск", така и изборът на всеки творец да живее в изкуството.

За сценографията, костюмите и мултимедията на спектакъла са поканени три млади сценографки - Ася Стоименова, Ива Павлова и Пламена Дичева, съвсем наскоро защитили магистратура „Проектиране на авторски визуален спектакъл", с ръководител проф.Красимир Вълканов на катедра „Сценография" към НХА.

С въображение и находчивост сценографският екип споява в едно идеите на трите хореографки чрез впечатляваща визия, експериментираща не по-малко от танца със стилистиката на оригиналите, с концепциите и танцовия език на авторите, за да заяви в крайна сметка едно оригинално виждане на съвременни творци.