На пазара има олигопол между големите вериги
Секция: ИКОНОМИКА
12 Февруари 2014 08:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
На пазара има олигопол между големите вериги

София /КРОСС/ Странно е да се хвърлят обвинения за прикриване на приходи и ДДС към сектора, който в последните години е спомогнал много именно за изсветляването на икономиката. Това каза пред bTV Йордан Матеев, изп. директор на Сдружение за модерна търговия. Както не можем да сложим всички еднолични търговци под общ знаменател, така не можем да сложим всички големи вериги на едно място. Ние очакваме да се свърши работата по отношение на ДДС-то, защото от това страда както държавата, така и бизнесът и гражданите, добави той. Всички фирми трябва да имат свобода да сключват договори в конкурентоспособна среда, както и гражданите трябва да имат свободата и избора да получават най-добрата услуга, добави Матеев. Тук проблемът не са големите търговски вериги. Един от големите проблеми е голямата цена на електроенергията за големите фирми и предприятия. Друг проблем са големите лихви при взимането на кредити за фирмите. Да, много добре звучи продукцията на дадена малка фирма да се отдели от другите продукти на отделен щанд. Но нашата практика показва, че много често, когато един вид стока се отдели от останалите това допринася за по-ниските й продажби. Ако някоя фирма обаче иска да действа така тя е абсолютно свободна да го направи. Регулациите както показва практиката от Франция вместо да намали цените в последните години ги е увеличила. Франция може и да си позволи подобна регулация на пазара, но България и българските граждани не, смята изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия. Не може да се говори за монопол на големите търговски вериги в България, понеже десетте най-големи в държавата държат едва една трета от пазара, 45 процента от пазара се държи от малки и средни магазини, каза Йордан Матеев. Трудно е да се създаде отделна търговска верига на по-малките фирми, за да се противопоставим по този начин на монопола на големите търговски вериги. Това каза от своя страна Пламен Грозданов, изп. директор на Съюз „Произведено в България". Според него на пазара в България има олигопол между големите търговски вериги. Според нас трябва да има режим както на регулация така и на саморегулация на пазара, понеже практиката ни е показала, че нито един от двата механизма не може да работи добре самостоятелно. Големите вериги в страната предлагат на по-малките предприятия да подпишат договори при условия каквито те искат. Да, ти имаш правото да не приемеш, но така трябва да затвориш бизнеса си, добави той. Според Грозданов трябва да има регулация на пазара в България и то не само при хранителните вериги, ами и на пазара на електроенергия и други сфери.