Книжка на 16, но караш с придружител
Секция: БЪЛГАРИЯ
14 Март 2014 07:24
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Книжка на 16, но караш с придружител

/КРОСС/ 16-годишните да имат право да шофират в продължение на 2 г. до навършване на пълнолетие с временна книжка и с придружител. Това е едно от предложенията, които ще залегнат в изцяло новия Закон за движение по пътищата, който ще се пише от депутатите през април.

„Инициативата за написването на изцяло нов закон беше инициирана още през лятото на 2013 г. Междувременно обаче от МС внесоха поредните поправки в действащия закон, за да не изпуснем сроковете за синхронизиране на законодателството ни с европейските директиви. Ние ще ги подкрепим, защото са спешни, но паралелно с това ще пишем изцяло нови нормативни текстове", обясни депутатът от БСП и зам.-председател на парламентарната транспортна комисия Георги Свиленски. Едно от най-разумните предложения до момента било в новия закон да залегнат текстове, свързани с младите водачи. По американски пример един от тях ще дава възможност на тийнейджърите да получават книжка още на 16 г. Те обаче ще могат да управляват превозно средство само в присъствието на родител или пълнолетен приятел, пише в.Монитор.

Според сега действащите правила 16-годишните могат да получат книжка само за категория М, позволяваща им да карат до 50-кубиков мотопед. „Сред широко обсъжданите предложения има и доста екзотични текстове, като този на младите шофьори например да не се позволява да се качват на магистрала", каза още Свиленски. Подобни идеи обаче едва ли щели да залегнат в новия закон, който ще замени сегашния, прекрояван над 50 пъти.

Целта на депутатите от БСП е текстовете в него да са обсъдени с всички заинтересовани страни, преди да се внесе за разглеждане в пленарната зала. „Ние бихме се радвали инициативата да идва от гражданите и бихме обсъдили всяко тяхно предложение", увери Свиленски. Затова той очаквал хората да пишат до депутатите от комисията.

Междувременно депутатите приеха вчера на първо четене козметичните поправки в действащия закон. Според един от новите текстове собствениците ще отнесят глоби от 20 лв. до 150 лв., ако алармата на возилото им се включва без основателна причина или издава сигнали, наподобяващи тези на пътните превозни средства със специален режим на движение.

Друг текст пък цели да спре порочната практика граждани на страни от ЕС да шофират купени у нас коли с български номера. Занапред регистрацията на автомобил ще се извършва задължително преди собствеността да бъде прехвърлена на чужденеца. За нарушаване на това изискване ще се налага глоба от 300 лв.

Въвежда се и изискването до месец от придобиването на кола тя да бъде регистрирана в общината, като неспазването му ще се санкционира със 150 лв. Дори и да остават с чуждестранните си номера, купените от друга държава автомобили ще трябва да се регистрират в общината. В законопроекта е включен и нов образец за налагане на глоба с електронен фиш, с дата и точен час на извършване на нарушението, като се изписват дори секундите на издаването му.

Неясен обаче остава статутът на записите, направени с мобилни камери, фишовете от които бяха обявени от ВАС за незаконни.

Според приетите промени те вече ще могат да се използват за налагане на глоби не само за превишена скорост, а и за неправилно изпреварване, паркиране на забранено място, преминаване на червено, шофиране в лентите за градския транспорт.

Електронните фишове от камери на КАТ ще се издават в срок до три месеца след нарушението. Освен това с въвеждането на евродиректива за международен обмен на данни вече няма да отърваваме глобите при неспазване на пътните правила в друга държава на ЕС. Същото важи за чужденците, сгащени в нарушение у нас.