/КРОСС/Всеки пети одобрен проект е за кола. Парите за джипове и яхти отиват за мотори, АТВ-та и сайтове.
Това стана ясно след проведени през последната седмица редица срещи и разговори между представители на Българската асоциация на бенефициентите по европейски програми (БАБЕП), Държавен Фонд „Земеделие" (ДФЗ) и Министерство на земеделието и храните (МЗХ).
„Свидетели сме на поредното своеволие във Фонда. Ръководството отново не се съобрази с указанията на МЗХ и предприе действия, целящи финансиране на скандалните проекти за директно закупуване на превозни средства по Мерки 311 и 312. От Фонда за пореден път доказаха некомпетентността си да ръководят Разплащателната агенция и нежеланието си да следват заповеди и указания, в следствие на което страдат българските селски райони" - коментира председателят на БАБЕП Ивайло Здравков.
След като многократно ръководствата на двете ведомства увериха, че нито едно евро от Програмата няма да бъде похабено нецелесъобразно, управата на Фонда, вместо да отхвърли проектите, нареди те да бъдат само финансово ограничени-стъпка, която от Европейската комисия определиха за неефективно решение на проблема, тъй като въпросните средства след това няма да бъдат възстановени на държавата ни. При това, ограничението от 47хил. лв. е приложимо само и единствено за проекти за закупуване на автомобили, и важи само за обособена позиция. Всички останали проекти, вкл. тези за яхти, самолети, мотори, АТВ-та, ще получат максималния размер на субсидията. Не само това, но и кандидатите със скандалните проекти са получили право да променят заявленията си за подпомагане и да подменят проектите си за коли с такива за АТВ-та и сайтове за по 200 000 евро.
Имаме информация, че одобрените проекти за закупуване на превозни средства след вчерашната третата Експертна комисия за осигуряване на прозрачност (ЕКОП) - процедура, предшестваща подписването на догори с Фонда - са над 70. Единствено при първия ЕКОП бе спазено нареждането на МЗХ за отхвърляне на скандалните проекти. Имаме сериозни основания да смятаме, че след четвъртата Комисия по прозрачност ще бъдат одобрени основно проекти за яхти, джетове и коли.
От БАБЕП настояваме ръководството на Фонда да излезе с официална позиция по въпроса и да обясни на българските граждани къде ще отидат 14 млн. евро (към момента) от Програмата за развитие на селските райони и чии интереси толкова упорито защитава, че си позволява за пореден път публично да погазва нарежданията на Министерството на земеделието и храните.
„В Асоциацията подготвихме писмо, което може да бъде подкрепено от засегнатите кандидат-бенефициенти, чиито проекти няма да бъдат финансирани за сметка на тези за директно закупуване на превозни средства. Ще изпратим писмото до Министерски съвет, ресорните министри и отново до Брюксел." - каза още Здравков.