Църквата да помага, а не да забранява
Секция: Коментари
20 Юни 2014 10:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Църквата да помага, а не да забранява

/КРОСС/Свободна България нямаше да я има без трите основни стълба - църквата, която да дава надежда, училището, което да просвещава, и пивницата, в която поробените да бистрят политиката и да решават проблемите поне на маса. От тези три авторитета, за съжаление, в съвременна България на почит е единствено кръчмата.

И ако за девалвацията на образованието допринасят и ниските заплати, заради които достойните да учат децата ни често избират друга професия, то църквата не може да се оправдае с липса на средства и имоти. Християните обаче все по-често избягват да прекрачват в храмовете - освен за да запалят свещичка при нужда или да измолят чудо.

Причината не се крие само в прословутото неверие на българина, който няма страх нито от Бога, нито от църквата. Донякъде за това вина носят и свещениците. Защото най-често отците се опитват да управляват паството със сили и безсмислени заплахи от анатемосване на онези, които никой преди това не е пожелал да приласкае в лоното на църквата.
За пореден път българската православна църква поиска отмяна на гейпарада в София. И всеки вярващ се запита - това ли е най-важният проблем в църквата?

Защо римокатолическият папа се бори с бедността и алчността, отказва се от папамобила си, за да е близо до хората, използва Туитър и има чувство за хумор, а родната църква единствено отлъчва и изгражда стени? Папа Франциск призовава към преустановяване на спекулата с храните, властването на финансовите пазари, които решават човешки съдби, говори за мир. В същото това време в родната църква свещениците се обвиняват един друг във всички смъртни грехове и плашат хората с Божия съд за щяло и нещяло. Не е ли сбъркал княз Борис I с избора си при покръстването на българите и избора си на Изтока пред Запада?

И нима българските свещеници не са чели притчата за блудния син и Светото писание, в което Божият син Исус казва: "Който е безгрешен, той да хвърли първи камъка". Наистина, провеждането на гейпарада буди съпротива в обществото повече заради демонстрирането на нетрадиционна сексуалност, отколкото заради принципното й съществуване. Разхождането с пера и пайети, за да покажеш различието си, като в същото време държиш да се отнасят с теб като с равен, е меко казано странно. Защото свободата не е в лъскавите трика, а в това да се чувстваш комфортно в тялото и живота си. И далеч по-смислено ми се вижда различните да се борят за правата си в ежедневието, вместо веднъж годишно да парадират с "освободеността си".

Разхождането на младежи с перуки, къси роклички и грим ли е обаче най-важният въпрос, който трябва да стои на дневен ред в БПЦ? Не е ли по-належащо свещениците да помислят как да върнат интереса на хората към църквата? Да опитат да ги превърнат от туристи и гости, палещи свещи като че ли заплащайки стотинки за чудо в храмовете, в истински вярващи и спазващи божиите заповеди хора? Да последват примера на дядо Добри и да раздадат всичко, което имат на нуждаещите се. Да помислят как да привлекат децата в неделни училища и да направят часовете по вероизповедание по-интересни. Да се борят срещу силните, а не срещу падналите, чиито живот и без друго е постоянен проблем заради съмненията и вътрешната борба между това, което са, и очакванията на семейството и обществото към тях.

Изначално ролята на църквата е да служи на хората, а не да иска от тях да служат на нея. И колкото по-бързо свещениците спрат да ламтят за земна слава и помислят за небесната, толкова по-бързо ще стигнат до сърцата на хората. А пътищата дотам, за щастие, са много.

Коментар на Наталия Малчева, Стандарт