НСО пази петима застрашени политици
Секция: Интервюта
20 Юни 2014 11:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
НСО пази петима застрашени политици

/КРОСС/Генерал-лейтенант д-р Ангел Антонов, началник на НСО

- Генерал Антонов, в началото на месеца президентът Росен Плевнелиев подписа указа за назначаването ви за началник на Националната служба за охрана, какви са първите ви стъпки и какво ще се промени в службата?
- В условията на динамично развитие на обществените процеси първата ми задача бе запазването и укрепването на позитивната работна атмосфера в службата, така че тя да продължи да функционира нормално и без сътресения. В рамките на месец ще приключи цялостната оценка на състоянието на НСО и по направления на дейност.

- При срещата ви с президента подчертахте, че предстои цялостна реформа в НСО, какво ще включва тя?
- В управленската си дейност ще се придържам последователно към принципите за професионализъм, екипност, надпартийност, координация и взаимодействие с другите служби за сигурност и обществен ред.
Анализите и оценката на състоянието са задължителен елемент, за да се установят и отстранят слабостите и да се надградят добрите постижения. На тази база в непродължителен срок
ще бъдат
предприети
необходимите
структурни и
персонални
промени
 за оптимизиране организацията, управлението и контрола върху дейността. Целта е по-ефективно използване на наличните ресурси. Реформата ще се реализира при спазване на принципа за баланс между приемственост и обновление. Промяната ще се провежда спокойно, без чистка по конюктурни и непрофесионални критерии.

- Категоричен сте, че лоялността към институцията е много важна за "гардовете на властта". Как ще се проверява тази лоялност, ще има ли тестове на полиграф (бел. ред. - т.нар. детектор на лъжата), каквито се правят при т.нар. реподбор в МВР?
- Да. Лоялността към институцията несъмнено трябва да бъде ключов фактор при реализацията и кариерното развитие на служителите. Ще бъдат въведени тестове за интегритет. В тази връзка ще се наложат промени и допълнения в правната рамка. Такива тестове вече се прилагат в службите от сектор сигурност, а така също и в някои институции на държавната администрация.
За да се ограничи и пресече разгласяването на т.нар. вътрешна информация, след приемането на Закона за НСО ще се преразгледа и актуализира списъкът на категориите информация, представляваща служебна тайна. 

- НСО охранява по правилник задължително президента, премиера, председателя на Народното събрание и вицепрезидента, също така пази по степен на застрашеност министри и депутати. Колко са политиците - народни представители и министри, които в момента охранява НСО заради застрашеност?
- Списъкът с лицата, които могат да бъдат охранявани при повишена степен на застрашеност, е променлив. Включването или изключването им се основава на решение от комисия, чийто състав се определя от президента. В момента НСО осъществява лична охрана на 5 лица извън кръга на задължително охраняваните от службата.

- Кои са политиците с лична охрана заради застрашеност?
- Недопустимо е да посочвам конкретни имена.

- През последните 10-15 години имаше много скандали с гардове на НСО, които работят и на частно, как ще контролирате ваши служители да не работят допълнително извън разрешеното?
- Служителите на НСО са офицери, които се ползват с правата и отговорностите на военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили.
Съгласно този статут те са в несъвместимост на военната служба при извършване на търговска дейност, работа по трудов или граждански договор. При установяване на такова нарушение се налага най-тежкото дисциплинарно наказание - уволнение. Непосредствената отговорност за недопускане на действия, нарушаващи закона, е на всички преки началници. Затова
ще бъда
изключително
взискателен
 към тях.

- Обмисляте ли промяна на правилата за движение на кортежите, за да не се блокира движението и да не се дразнят хората?
- Съществуват немалки възможности за подобряване регулирането на движението при преминаването на кортежите и намаляване срока на престой. Ще се наложат обаче организационно-структурни промени не само в НСО. Предстои да обсъдим с всички заинтересовани страни варианти за решение.

- Когато става дума за движение на пътя, за НСО се говори най-често при катастрофа с кортеж. Как ще ограничите такива инциденти?
- Законът за движение по пътищата изрично сочи, че специалният режим на движение не освобождава водачите им от задължението да управляват МПС по безопасен начин. В този смисъл законът задава ясна рамка за поведение на водачите.
Повишени
изисквания и
завишени санкции
спрямо
служителите на
НСО са
необходими,
 но паралелно с това ще работя много сериозно за възпитанието и допълнителното повишаване на квалификацията им.
Възникващите в реалния живот усложнени ситуации или инциденти често се причиняват от неспазване на правилата и от двете страни - от служители на НСО и от другите участници в движението. Ще бъде полезно за всички в НСО, ако отделят време още веднъж да прочетат внимателно чл. 92 от Закона за движение по пътищата (бел. ред. - членът, който указва специалния режим на движение).

- Учи ли се българското НСО от опита на подобните служби за охрана в други европейски и пратньорски държави. Например каква е разликата в охраната на президентите Обама, Путин и Плевнелиев?
- Няма принципна разлика в методите и тактиката за охрана на българския президент и тези на САЩ и Руската федерация. Съществуващите различия са следствие от мащаба на заплахите и идентифицираните рискове.

- Има ли модерно оборудване, от което НСО в момента да се нуждае?
- За успешното реализиране на мисията си НСО се нуждае от модерно оборудване. Бюджетните средства за тази година вече са разпределени, поради което ще се търсят резерви за задоволяване на най-неотложни потребности. Предстои ни активна работа по новия проект за бюджет за 2015 г. с надежда, че ще получим необходимите средства за усъвършенстване и модернизация.

- Законът за НСО все още не е приет, кои от записаните в проекта предложения според вас са най-спешни за въвеждане. Вие ще добавите ли и други нови предложения?
- Известният на експертната общност законопроект за НСО е разработен с активното участие на службата. Той бе одобрен от Министерския съвет през първата половина на 2013 г. и бе внесен за разглеждане в 41-ото народно събрание. Времето не стигна за приемането му.
Очевидно, че и в мандата на настоящото 42-о НС няма да се стигне до внасянето му. Надявам се, че през тази година законопроектът ще бъде включен в дневния ред на парламента. Оставам открит за дискусии по всички въпроси, които предизвикаха разнопосочни коментари.

- Вие сте външен за НСО, но сте дългогодишен ръководен кадър в МВР. Кои от уменията ви, трупани в полицията, ще са ви полезни в настоящата работа и виждате ли недостатъци във факта, че сте външен човек за службата?
- В полицейските структури на МВР имам 18 г. стаж, от които почти 5 г. бях зам.-директор и директор на Националната полиция.
Натрупах достатъчно управленски опит, както в противодействието на престъпността, така и при ръководството на силите за охрана и поддържане на обществения ред. Преимуществото на външния поглед е неговата необремененост. От началото на демократичните промени от петимата началници на НСО двама също като мен са дошли от МВР. 

Интервю на "24 часа"