МП: Удостоверения за недвижими имоти да се получават от всяка служба по вписванията в страната
Секция: БЪЛГАРИЯ
26 Юни 2014 13:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МП: Удостоверения за недвижими имоти да се получават от всяка служба по вписванията в страната

/КРОСС/ Във всяка служба по вписванията в страната да можем да подаваме заявления за удостоверения за собствеността върху недвижими имоти и за извършени вписвания по партидите им, предвижда проект на изменение и допълнение на Правилника за вписванията.

Документът, който е публикуван за обществено обсъждане на сайта на Министерството на правосъдието и Портала за обществени консултации, предлага облекчаване на процедурата по искане и получаване на удостоверения от службите по вписвания.

В момента граждани могат да получават удостоверения за собствеността върху имоти, извършени сделки с тях, вписани ипотеки, възбрани, договори за наем, аренда и др. само в службата по вписванията, в чийто район се намира недвижимият имот.

За първи път в проекта е дадена възможност заявлението за издаване на удостоверение да бъде подадено в една служба по вписванията и да бъде получено като заверен препис от заявителя в друга, посочена от него служба по вписванията, което в максимална степен би улеснило обслужването на гражданите. По отношение на това предложение е предвидено отлагателно действие - от 15 юни 2015 г. Причината е необходимостта от организационното осигуряване на процеса по предоставяне на новата услуга и при необходимост - актуализиране на Тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, като и тук водеща е идеята предоставянето на услугата да не изисква допълнителни такси за гражданите.

От едно гише да получаваме справка за недвижимите имоти в цялата страна, с които се е разпореждало определено лице, предлага още проектът.

Основната група от нови текстове са насочени към оптимизиране на дейността на съдиите по вписванията и службите по вписванията и подобряване на взаимодействието между тях чрез ясно регламентиране и разпределение на отговорностите в производството по вписване и създаване на допълнителни гаранции за законосъобразност в съвременните условия. Промените имат за цел и конкретизиране на уредбата на отделните етапи на вписването и съчетаването им с по-ефективно използване на информационно-техническите възможности на Агенция по вписванията.

Наред с изброените мерки, насочени към оптимизация на уредбата, предложенията имат за цел да се създадат необходимите нормативни предпоставки за постепенна електронизация на вписването и автоматизиране на процесите, свързани с воденето и поддържането на съответните книги и регистри, включително и изграждане на Имотния регистър.