Въртележка в джунглата
Секция: Коментари
04 Юли 2014 14:43
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Въртележка в джунглата

/КРОСС/Честно казано, когато МОН обяви в сайта си анкета по теми, свързани с бъдещия закон за училищното образование, това не ме възторгна особено. Толкова години го нищим този все бъдещ закон, че ми се провидя просто поредното му отлагане. Признавам - не съм била права. Поне от 5 години насам на не един форум или среща са били поставяни тези въпроси, някой си каже своето лично всъщност мнение и дотам. Когато на власт дойде ГЕРБ, новият закон бе твърдо обещан като пръв приоритет, после го забравиха и чак в началото на четвъртата година от управлението си го вкараха в парламента - колкото да взривят десетки възражения с доста свои абсурдни идеи - като например да заличат елитните български математически гимназии. Времето на оня парламент не стигна да бъде приет законът, който налагаха по техен си маниер - силово. 

Сега обаче върху министър Клисарова се изсипаха кофи упреци, че за няма една година управление не е успяла да предложи закона. Не че е хубаво, дето го няма. Но закон за просветата се приема с консенсус - и политически, и професионален, иначе е безсмислен и вреден. А явно е, че по някои въпроси непрекъснато се лансират противоположни мнения - лични всъщност мнения. Сега за пръв път анкетата на МОН събра вижданията на родители и учители, чието обобщаване дава що-годе представа за доминиращото мнение на общности. И става доста ясно какво мисли мнозинството по спорните досега въпроси. Не може да се обезличават математическите гимназии в кюп с всички останали общообразователни училища. Напротив - трябва да се обособят като специализирани по подобие на спортните и художествените. Не бива да се удължава основното образование до ІХ клас (каквато идея имаше проф. Клисарова), а най-вероятно трябва да си остане до VІІІ. Трябва да има по всеки предмет не три, а един учебник - при това написан според разбираема учебна програма. Трябва двойкаджиите в отделенията да повтарят ІІІ и ІV клас и трябва да им се пишат оценки, понеже постъпването им неграмотни в V клас е още по-зле. Не е разбрало обществото защо се прави препитване на децата след ІV клас и очевидно в закона смисълът му трябва да се разпише ясно. Не бива безразборно и без контрол всеки да си прави частни занимални. Не може да се иска от малките училища да създават собствени звена за работа с деца с проблеми. Не може деца да се държат в клас като в джунглата и да не им се налагат санкции. И т.н.

И ето че в момента има повече яснота как да се разпишат спорните досега теми в закона. За да бъде приет и изпълняван от хората, които засяга. Е, пак няма време политиците да послушат хората - този път сваляме правителство и парламент, понеже някои получават гърчове, ако са извън властта. Дано следващото правителство използва това, което сме написали, и анкетата, която направихме, пожела вчера министърката. Наистина - дано от октомври не се завърти въртележка от нулата.

Източник: "Дума"