/КРОСС/ Шест електронни услуги ще предоставя Изпълнителна агенция „Морска администрация" на своите партньори и ползватели. В тяхното представяне участие взеха заместник министър-председателят по икономическото развитие Даниела Бобева, заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, изпълнителният директор на ИА „Морска администрация" Живко Петров, Христо Христов, директор на дирекция „Информационни технологии и електронно управление" в МТИТС, Алеко Джилджов, държавен експерт в администрацията на Министерския съвет и др.
„За първи път се осъществява подобен междурегистров обмен на данни", каза вицепремиерът Бобева. Това е резултат от разработката на платформа, която позволява автоматизиран достъп до регистрите на 14 администрации, първични администратори на данни. По думите й от новите услуги ще се възползват над 30 000 моряци, като ще се спестят време и средства за бизнеса и хората.
„Подобни услуги са разработени и за Българската агенция за безопасност на храните и Община Велико Търново и предстои да стартират в най-кратки срокове", допълни тя.
„Проектът в ИА „Морска администрация" е един от пилотните по проект „Въвеждане на комплексно административно обслужване" по ОП „Административен капацитет", съобщи г-н Джилджов.
Той подчерта, че след промените в АПК администрацията е длъжна да предоставя комплексно административно обслужване и да обменя информация, съществуваща в регистрите на отделните звена.
Заместник-министър Георги Тодоров акцентира, че най-важен е косвеният икономически ефект, който се реализира с предоставянето на по-добри и всеобхватни електронни услуги. „Пести се време, грижим се за природата и осигуряваме повече средства за икономиката", подчерта зам. министър Тодоров.
„Вече сме обхванали 32 регистъра и се работи за интегрирането на още 30. Този процес ще продължим докато не обхванем всички регистри, които могат да са в услуга на бизнеса и хората", каза Христо Христов, директор на дирекция „Информационни технологии и електронно управление" в МТИТС.
Изпълнителният директор на ИА „Морска администрация" Живко Петров представи ползите от услугите. До този момент, за да се получи верификация за свидетелство за правоспособност, се е налагало съответната администрация или работодател да го изиска писмено от българската страна, да се направи справка в регистрите, да се съгласува и изпрати обратно. В някои случаи това е довеждало и до забавяне времето за отплаване на кораба, когато екипажът е обект на проверка. „Сега всичко това се случва за секунди на екрана на компютъра", обясни Живко Петров.
По време на събитието представители „ТехноЛогика", които са разработили услугите, демонстрираха в реално време как с данните на моряк може да бъде направена проверка за автентичност на свидетелство за правоспособност и достоверност на данните, вписани в него, както и да се издаде удостоверение за плавателен стаж.
Шестте услуги са: Проверка за автентичност на свидетелство за правоспособност и достоверност на данните, вписани в него; издаване на удостоверение за плавателен стаж; издаване/преиздаване на свидетелство за завършени курсове за специална и допълнителна подготовка, изисквани съгласно международни конвенции; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност "Водач на кораб до 40 БТ по море" и "Водач на малък кораб"; издаване/преиздаване на свидетелствo за правоспособност за работа по море; издаване/преиздаване на свидетелство за правоспособност за плаване по ВВПЕ.