ЕК призовава България и още 17 страни да подобрят управлението си на въздушното пространство
Секция: ПОЛИТИКА
10 Юли 2014 13:23
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ЕК призовава България и още 17 страни да подобрят управлението си на въздушното пространство

/КРОСС/ Днес Комисията официално поиска от Австрия, България, Хърватия, Кипър, Чешката република, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Малта, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения, Испания и Обединеното кралство, които членуват в шест различни функционални блока въздушно пространство (ФБВП), да подобрят своите блокове.

Функционалните блокове въздушно пространство представляват общо въздушно пространство, организирано според потоците на трафика, а не според държавните граници. Функционалните блокове въздушно пространство са решаваща стъпка към по-ефективна, по-евтина и по-малко замърсяваща система на въздухоплаване в Европа.

Заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по въпросите на транспорта Сийм Калас заяви: „Най-накрая преодоляхме националните граници в европейското въздушно пространство. Функционалните блокове въздушно пространство са необходим и жизнено важен елемент на единното европейско небе. В момента тези общи въздушни пространства съществуват само на хартия; те са създадени официално, но все още не функционират. Призовавам страните членки да бъдат по-амбициозни и да дадат тласък на изпълнението на разпоредбите за единното небе".

Всички страни от ЕС трябваше да са привели в действие своите ФБВП до 4 декември 2012 г. съгласно Регламент (ЕО) № 550/2004. Функционалният блок въздушно пространство между Италия, Гърция, Кипър и Малта (BLUEMED FAB) все още е в процес на установяване, докато междудържавните споразумения за създаване на функционален блок въздушно пространство между Австрия, Чешката република, Словакия, Словения, Унгария и Хърватия (FABCE), на ФБВП между България и Румъния (DANUBE FAB), на ФБВП между Литва и Полша (BALTIC FAB), на ФБВП между Испания и Португалия (SOUTHWEST FAB) и на ФБВП между Великобритания и Ирландия (UK/IRELAND FAB) влязоха в сила.

Напредъкът по отношение на реорганизирането на въздушното пространство на тези ФБВП и на ефективността на техните услуги за въздухоплаване е бавен. Това означава повече закъснения, потребяване на повече гориво и оттук - повече емисии на парникови газове и по-големи разходи за авиокомпаниите. В изпратените днес официални уведомителни писма Комисията иска от страните членки да предприемат действия за оптимизиране на изпълнението на ФБВП и услугите за въздухоплаване.

Освен това липсата на напредък във връзка с тези блокове е пречка пред цялостното изпълнение на единното европейско небе на ЕС, което на свой ред генерира неефективност в цялото управление на въздушното движение в Европа от порядъка на около 30 до 40% от общите разходи за въздухоплаване и налагани такси. Това представлява загуба от около 5 млрд. евро годишно. Това влияе негативно и на планираното укрепване на безопасността в единното европейско небе.

След изпращането на тези писма страните членки разполагат с 2 месеца за отговор и представяне на своите съображения. На тази основа Европейската комисия може да излезе с мотивирано становище в съответствие с член 258 от Договора за функционирането на Европейския съюз.