Държавата преговаря с Deutsche Bahn да поеме управлението на БДЖ
Секция: ИКОНОМИКА
17 Юли 2014 08:54
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Държавата преговаря с Deutsche Bahn да поеме управлението на БДЖ

/КРОСС/ Правителството е започнало преговори с немската компания "Дойче Бан Интернешънъл" да поеме мениджмънта на БДЖ. Това съобщи вчера транспортният министър Данаил Папазов. До края на седмицата или в началото на следващата седмица се очаква от компанията да изпратят писмо с намерения, както и да стане ясно колко ще струва наемането на германските мениджъри, съобщава „Сега”.

 

Според Папазов "Дойче Бан" ще направи анализ на състоянието на компанията и ще предложи мерки за преструктуриране. След приключването на реформата ще се мисли или чуждите мениджъри да останат за постоянно, или за мениджмънт, което ще действа успоредно с българското ръководство на БДЖ. Транспортният министър посочи, че компанията има опит в подобни проекти.

От "Дойче Бан Интернешънъл" са се срещнали във вторник и с премиера Пламен Орешарски. "Имаме нужда от практични решения, които да променят визията за развитие на дружеството, а не от консултантски проекти, които да стоят добре по лавиците", е заявил министър-председателят. Данаил Папазов допълнил, че досега всички правителства са се съобразявали с препоръките на международните консултанти, но желаната промяна в БДЖ не се е случила. Според него причината за това е, че в основната си част препоръките са свързани единствено с финансовото оздравяване на дружеството, а не с коренна промяна в управлението му. "Каквото и правителство да дойде, проблемите с БДЖ ще стоят на дневен ред и колкото по-рано започне тяхното решаване, толкова по-добре и за дружеството, и за ползвателите на услугите му", е коментирал министър-председателят.

В момента усилията на БДЖ са насочени основно да покрива стари задължения, които са в размер на 740 млн. лв. На практика от ноември 2009 г. БДЖ не е в състояние да погасява задълженията си и дълговете започват да се просрочват. Сумите, които се изплащат към банки, са малки - лихвите и частично покриване на главниците. Най-големите кредитори на БДЖ са немската KfW, с чиито пари са купени мотрисите Siemens, и държателите на книжа по втория облигационен заем, които постоянно бомбардират компанията с писма за пропуснати падежи. На немската банка БДЖ дължи 230 млн. лв., а по облигационния заем - още 200 млн. лв. Заради натрупани просрочия кредиторите поискаха да започне разпродажба на новите мотриси, на над 3000 товарни вагона, както и на други активи на компанията.