Hавалица в небето над България
Секция: БЪЛГАРИЯ
18 Юли 2014 21:35
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Hавалица в небето над България

/КРОСС/ Hавалица в небето над България предизвика затварянето на въздушното пространство над източната част на Украйна след падането на малайзийския боинг.
Към 16 ч. трафикът се бе увеличил със 100 самолета над обикновеното. В нормален ден небето ни пресичат към 2200 самолета, съобщиха от Ръководство на въздушното движение (РВД). Увеличението е започнало по обяд. Според авиоексперти от ЕС трафикът в Българиоя е увеличен с 15%.
Това е първият ден, в който самолетите заобикалят критичната зона над Украйна, очаква се в следващите дни машините, пресекли въздушното ни простраство, да се увеличат още. А е възможно до 3-4 дни Евроконтрол да набележи нови трасета, казаха авиодиспечери.
За успокоение на пътниците на "България ер" полетите за Москва не минават през опасната територия, гарантираха от авиокомпанията. Самолетът за Казахстан пък, който е бил по това трасе, вече го заобикаля. Вчера българските ръководители на полети бяха в постоянна връзка с Евроконтрол, който в движение прекрояваше трасетата на самолетите, летящи от големите летища на Европа до Близкия и Далечния изток. Няма хаос и объркване на графиците на самолетите, казаха още от РВД.
Небето на България влиза в тъй нареченият южен ръкав за обход на Украйна. (Виж картата.) По него минават самолети от Лондон, Париж, Франкфурт, Мюнхен, Виена, Рим, Милано и от други големи летища от Северна и Централна Европа към Сигнапур, Малайзия, Северна Индия, Пакистан, Хонгконг, към големите летища в Близкия изток, както и по обратния маршрут.
По този ръкав те минават над Турция или турската акватория на Черно море и пресичат българската граница. Авиодиспечерите ни предават воденето на самолетите на румънските си колеги, които ги поемат, за да ги преведат през своето небе към Европа. Някои командири на самолети избират да минат през Сърбия, тогава предаването на машината от българските на сръбските авиодиспечери става над Видин.
Трасето за Милано и Рим пък е над Монтанско, оттам самолетите навлизат в сръбска територия.
Увеличеният трафик не нарушава безопасността на полетите, казват от РВД. На този етап няма опасност да се въведат ограничения на трафика за прелитане във въздушното ни пространство.
При опасност от сериозна навалица в небето обаче ще се търсят различни варианти. Още отсега се разработват над 100 сценария за водене на самолети над България. Към налагане на ограничения в небето ни ще се пристъпи само в краен случай. Ограничения за прелитане може да се наложат и ако се запълни въздушното пространство на Румъния и Турция.
Авиокомпаниите, които нормално пресичат Източна Украйна при техните полети към и от Европа и Азия, спешно пренасочват своите самолети по обходни пътища, съобщи агенция "Блумбърг" вчера.
Някои избягват само зоната на боевете между украинските сили и проруските сепаратисти в Източна Украйна, други се презастраховат, като избягват цялото украинско въздушно пространство.
Още преди началото на украинската криза над района е имало средно по 300-400 полета дневно, казва съоснователят на базираната в Сингапур организация "Флайтрадар24". Този маршрут бе предпочитан между Европа и Югоизточна Азия, защото е най-къс и икономисва гориво. През последните месеци обаче трафикът оттам е намалял до около 100 полета дневно, но въпреки това не е секнал, тъй като международните авиационни органи бяха дали указание, че дори и над военната зона небето над 9750 м е безопасно.
От вчера обаче ситуацията рязко се промени. Веднага след катастрофата на техния боинг малайзийските авиолинии обявиха, че европейските им полети тръгват по алтернативни трасета. "Луфтханза" и холандската КЛМ вече не летят над Източна Украйна, а американската "Делта" избягва цяла Украйна. Американската Федерална авиационна служба съобщи, че авиокомпаниите на САЩ доброволно са се съгласили да не летят край руско-украинската граница. Турските авиолинии няма да използват украинското въздушно пространство, докато няма яснота около катастрофата с малайзийския самолет, съобщи говорител на авиокомпанията. "Емирейтс" и "Бритиш еъруейз" също спряха полетите над зоната на украинския конфликт. Вчера "Емирейтс" забраниха дори полетите до Киев, който е на стотици километри от опасната зона.
Други компании засега не спират полети до Киев и други украински градове далече извън конфликтната зона, но казват, че правят преценки за тези полети ден за ден, пише "24 часа".