Таня Андреева: Здравната реформа няма да се случи в близките години
Секция: ПОЛИТИКА
04 Август 2014 11:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Таня Андреева: Здравната реформа няма да се случи в близките години

/КРОСС/Здравната реформа няма да се случи в близките години, дори и да имаме стабилен и работещ парламент, защото нямаме ресурси, с които тя да стартира. Ако управлението и финансовия ресурс на НЗОК бъдат по-добри в рамките на 2 мандата това може да се случи.

Това каза министърът на здравеопазването в оставка д-р Таня Андреева на последна пресконференция в Министерство на здравеопазването.

Андреева заяви, че през изминалата година се е говорело много за здравна реформа, като под това се разбирало почти всичко - от частните проблеми към нещо по-голямо. Според нея, е необходимо да се промени системата за финансов контрол и заплащане в здравеопазване, и по-точно промяна в модела на финансиране, излизане от това само НЗОК да разплаща дейности на лечебните заведения. За да се случи това, обаче, допълни Андреева са необходими две важни условия - законодателство и финансов ресурс.

Беше тежка година, от гледна точка на управлението на страната по много причини. От една страна, заради нестабилен парламент, което възпрепятстваше провеждането на тежки законодателни промени, които в сектора здравеопазване са особено важни.

Промените целяха да доведат до 3 основни неща- елиминиране на част от дефектите в системата, спиране на течовете в нея и поставяне ново начало върху, което може да се стъпи, така че да има по-ясни правила и принципи на управление в сектора на здравеопазване.

Здравният министър в оставка обясни, че министерството е избрало да кръсти отчета си "Стабилизиране на системата на здравеопазването". Нямахме нито едни празен ден, без работа и мерки във връзка с това след 4 години неуправление на системата по обективни причини, я намерихме в състояние, в което първо се налагаше стабилизация и след това предприемане на мерки, както законодателни, така и подзаконови актове, за да се осигури спокойствие.

С лека ретроспекция отиващият си министър обясни, че в началото на 2013 г. е имало послание от ЕК, че съществува риск системата на здравеопазването да не бъде включено в Споразумението за партньорство с ЕС, поради липса на визия за здравеопазването, липса на фокус за спешна помощ, майчино и детско здравеопазване. В следствие на това министерството се е заело да разработи стратегия за развитието на системата за програмния период 2014-2020 г. Като важни елементи от стратегията Андреева изброи- достъпна и равнопоставена медицинска помощ и дейност в рамките на национален мащаб, качествено медицинско обслужване, модернизиране на системата за спешна медицинска помощ. За първи път здравеопазването беше изведено като приоритет в Споразумението за партньорство с ЕС, обясни Андреева и поясни, че секторът ще получи финансиране по ОП "Региони в растеж"-160 млн. лв. за спешна помощ и за отделения/болници за продължително лечение, по ОП "Развитие на човешките ресурси"-32 млн. за обучение на лекари, създаване на регистри за заболявания, ОП "Добро управление"- 10 млн. лв. за изграждане на Интегрирана информационна система, електронно здравеопазване и подобрени здравни услуги.

Според нея депутатите трябва да влязат в ролята си на законотворци, без хватки и процедури в парламента, защото това касае здравето и живота на хората, с което политиците нямат право да си играят. В своя отчет Андреева обясни, че се е пристъпило към изработване на нова законодателна рамка по отношение на национална здравна карта. Спешната помощ пък е била приоритет на ръководството на МЗ. Тя отчете свършената работа, от това да бъде изработена концепция за развитие и модернизация на Спешната помощ, по която работели много специалисти, разработени единни критерии за разпределяне на заплатите в центровете за Спешна помощ, включително и 10 %-то им увеличение от 1 януари 2014 г. Беше инкриминирано нападението над медицински лица, стартира процесът на преструктуриране на спешната помощ, стартира и процедура за купуване на линейки, факт е и 1-ят вертолет за закупуване на санитарна авиация.

От септември 2014 г. ще стартира обучението на парамедици и лекарски асистенти в университетите в София и Варна. Като приоритет Андреева постави и майчиното и детското здраве беше основен приоритет, като напомни, че към МЗ беше върнат Центърът за асистирана репродукция.

Министърът в оставка подчерта и работата върху преодоляване на тежката криза в общинското здравеопазване, като беше приета методика за реда и критериите за субсидиране на общинските болници и такива в труднодостъпни места, бяха предоставени и 6 млн. лв. за общинските болници. До края на 2014 г. се предвижда регистрите за психично болните и редки болести, по които сега се работи да бъдат завършени.

Чувам, че срещу ресурса, който отива в болниците пациентите не получават нищо по-добро, не съм съгласна с това, пациентите получават по-добра диагностика, от по-висок клас апаратура, получават в голямата си част от болниците по-добри медикаменти за лечението си. В държавните заведения пациентите получават медицинска грижа на много по-високо ниво, отколкото беше преди 5-6 години. Въпреки това трябва да се пристъпи към сериозно контролиране на финансовия ресурс на НЗОК и регламентация каква е болничната и извънболничната помощ в страната.