/КРОСС/Здравната реформа няма да се случи в близките години, дори и да имаме стабилен и работещ парламент, защото нямаме ресурси, с които тя да стартира. Ако управлението и финансовия ресурс на НЗОК бъдат по-добри в рамките на 2 мандата това може да се случи.
Това каза министърът на здравеопазването в оставка д-р Таня Андреева на последна пресконференция в Министерство на здравеопазването.
Андреева заяви, че през изминалата година се е говорело много за здравна реформа, като под това се разбирало почти всичко - от частните проблеми към нещо по-голямо. Според нея, е необходимо да се промени системата за финансов контрол и заплащане в здравеопазване, и по-точно промяна в модела на финансиране, излизане от това само НЗОК да разплаща дейности на лечебните заведения. За да се случи това, обаче, допълни Андреева са необходими две важни условия - законодателство и финансов ресурс.
Беше тежка година, от гледна точка на управлението на страната по много причини. От една страна, заради нестабилен парламент, което възпрепятстваше провеждането на тежки законодателни промени, които в сектора здравеопазване са особено важни.
Промените целяха да доведат до 3 основни неща- елиминиране на част от дефектите в системата, спиране на течовете в нея и поставяне ново начало върху, което може да се стъпи, така че да има по-ясни правила и принципи на управление в сектора на здравеопазване.
Здравният министър в оставка обясни, че министерството е избрало да кръсти отчета си "Стабилизиране на системата на здравеопазването". Нямахме нито едни празен ден, без работа и мерки във връзка с това след 4 години неуправление на системата по обективни причини, я намерихме в състояние, в което първо се налагаше стабилизация и след това предприемане на мерки, както законодателни, така и подзаконови актове, за да се осигури спокойствие.
С лека ретроспекция отиващият си министър обясни, че в началото на 2013 г. е имало послание от ЕК, че съществува риск системата на здравеопазването да не бъде включено в Споразумението за партньорство с ЕС, поради липса на визия за здравеопазването, липса на фокус за спешна помощ, майчино и детско здравеопазване. В следствие на това министерството се е заело да разработи стратегия за развитието на системата за програмния период 2014-2020 г. Като важни елементи от стратегията Андреева изброи- достъпна и равнопоставена медицинска помощ и дейност в рамките на национален мащаб, качествено медицинско обслужване, модернизиране на системата за спешна медицинска помощ. За първи път здравеопазването беше изведено като приоритет в Споразумението за партньорство с ЕС, обясни Андреева и поясни, че секторът ще получи финансиране по ОП "Региони в растеж"-160 млн. лв. за спешна помощ и за отделения/болници за продължително лечение, по ОП "Развитие на човешките ресурси"-32 млн. за обучение на лекари, създаване на регистри за заболявания, ОП "Добро управление"- 10 млн. лв. за изграждане на Интегрирана информационна система, електронно здравеопазване и подобрени здравни услуги.
Според нея депутатите трябва да влязат в ролята си на законотворци, без хватки и процедури в парламента, защото това касае здравето и живота на хората, с което политиците нямат право да си играят. В своя отчет Андреева обясни, че се е пристъпило към изработване на нова законодателна рамка по отношение на национална здравна карта. Спешната помощ пък е била приоритет на ръководството на МЗ. Тя отчете свършената работа, от това да бъде изработена концепция за развитие и модернизация на Спешната помощ, по която работели много специалисти, разработени единни критерии за разпределяне на заплатите в центровете за Спешна помощ, включително и 10 %-то им увеличение от 1 януари 2014 г. Беше инкриминирано нападението над медицински лица, стартира процесът на преструктуриране на спешната помощ, стартира и процедура за купуване на линейки, факт е и 1-ят вертолет за закупуване на санитарна авиация.
От септември 2014 г. ще стартира обучението на парамедици и лекарски асистенти в университетите в София и Варна. Като приоритет Андреева постави и майчиното и детското здраве беше основен приоритет, като напомни, че към МЗ беше върнат Центърът за асистирана репродукция.
Министърът в оставка подчерта и работата върху преодоляване на тежката криза в общинското здравеопазване, като беше приета методика за реда и критериите за субсидиране на общинските болници и такива в труднодостъпни места, бяха предоставени и 6 млн. лв. за общинските болници. До края на 2014 г. се предвижда регистрите за психично болните и редки болести, по които сега се работи да бъдат завършени.
Чувам, че срещу ресурса, който отива в болниците пациентите не получават нищо по-добро, не съм съгласна с това, пациентите получават по-добра диагностика, от по-висок клас апаратура, получават в голямата си част от болниците по-добри медикаменти за лечението си. В държавните заведения пациентите получават медицинска грижа на много по-високо ниво, отколкото беше преди 5-6 години. Въпреки това трябва да се пристъпи към сериозно контролиране на финансовия ресурс на НЗОК и регламентация каква е болничната и извънболничната помощ в страната.