Георги Близнашки: Хубавото е, че няма парламент
Секция: Интервюта
11 Август 2014 21:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Георги Близнашки: Хубавото е, че няма парламент

/КРОСС/ Г-н Близнашки, когато влязохте на „Дондуков" 1, към вашето правителство се създадоха свръхочаквания не само да подготвите изборите, но да дадете импулс за реформи, да подготвите ново законодателство, да върнете дори доверието в институциите, което беше изчерпано. Не е ли това свръхзадача само за два месе

Да, наистина би могло да се разглежда така амбициозната линия на нашите заявки, на нашите приоритети и задачи като една свръх амбициозна задача, но истината е, че обществените очаквания са огромни, защото в крайна сметка, ние идваме на власт след едногодишни протести срещу едно управление, чиято основна характеристика беше дефицитът на легитимност. От тази гледна точка съвсем естествено е нашето правителство да си постави по-амбициозни цели и задачи, защото ние трябва най-напред да стабилизираме страната преди да сме в състояние да произведем едни нормални избори. В този смисъл, не мисля, че нещата са преобърнати наопаки. Ние имаме ясното съзнание за основната ни задача, но заедно с това не можем да оставим нещата на самотек, тъй като се натрупаха множество кризисни явления в различни сфери на обществения живот.

Именно изборите са приоритет номер едно за едно служебно правителство. Тази подготовка на изборите обаче стартира с един скандал, свързан с министър, който трябваше да се заеме с изборния процес, госпожа Медарова. Последно, ще има ли министър за изборния процес или няма да има, какво е решението?

Позволете най-напред да кажа, че предложението за госпожа Красимира Медарова не беше лошо предложение. Тя е един чудесен професионалист, който освен че е магистрат, има и опит в произвеждането на избори, но понастоящем имаме една засилена чувствителност на гражданското общество към управляващите, към различните представители на властта. От тази гледна точка ние предпочетохме да откликнем на обществените критики, състоятелни или не, но преценихме, че при създалата се обстановка е най-добре да се отиде към друго решение. Тоест, имахме намеренията да въведем този пост - министър без портфейл, който да отговаря за изборите. Има доста работа да се отхвърли не само с подготовката и произвеждането на сегашните избори, но и с оглед усъвършенстването на нашето законодателство. Знаете, че имаме намерение да се въведе евентуално електронно гласуване поне за българите зад граница като начало.

Това още за тези избори?

Не, имам предвид занапред, но един министър би трябвало да подготви всички тези неща отдалеч, но при създалата се ситуация се прецени, че е по-добре да не се създава подобна длъжност. В крайна сметка прецених, че е най-добре лично аз да поема отговорността за изборите - и без това те са основна задача на правителството. В този смисъл, аз ще поема ръководството и координацията на дейността на държавната администрация в помощ на Централната избирателна комисия, разбира се, защото тя е водещият фактор.

Около дискусиите обаче за този министър се заговори дали това няма да дублира администрацията на ЦИК? Защо е необходим такъв пост, след като има изборна администрация?

По принцип има неща, които вървят паралелно и от тази гледна точка администрацията е една доста сложна йерархия, на различни равнища се създават съответните предпоставки за нормалното произвеждане на избори, назначават се комисии и прочие. Една добра координация е от полза. Както вече казах, имахме и по-дългосрочни намерения, но при създалата се ситуация решихме, че трябва да обърнем внимание най-вече на координацията на администрацията и на връзките с гражданското общество и лично аз ще поема това направление. Разбира се, в моя политически екип има една силна група юристи, които съм привлякъл, за да подпомогнат моята дейност, така че, надявам се, че няма да допуснем никакви изненади за тези избори.

Със сигурност основен приоритет е вие да гарантирате честни избори, да гарантирате на хората, че ще бъдат избрани политиците, които те искат. Как ще гарантирате честни избори обаче при едно законодателство, срещу което самият вие се борихте преди няколко месеца?

Така е, но нашите критики бяха от гледна точка на по-дългосрочните перспективи. Така или иначе на хоризонта е една голяма реформа на изборното законодателство. Аз самият, знаете, имам ангажимент с произвеждането на референдум по тези въпроси. Ние не сме се отказали. Нека да припомня, че основните параметри бяха свързани с въвеждането на мажоритарен елемент, въвеждането на задължително гласуване, електронен вот, най-вече зад граница.

Но всичко това не може да стане с хоризонт на тези избори?

Всичко това можеше да стане при добра воля.

Въпросът е как ще гарантирате честен вот в тази ситуация и при това законодателство?

От тази гледна точка ще се опитаме да заобиколим подводните камъни, както се казва. Има редица неща, които предизвикаха недоразумение при последните избори, има и съдебна практика по тези въпроси. Най-важното е друго, да създадем една нормална обстановка в страната. Затова искам да кажа, че служебното правителство не участва в изборите, то не е страна в изборите. Ние ще създадем нормалните условия, за да могат политическите партии да водят политическата борба помежду си и разбира се, ще направим всичко възможно да минимизираме всички онези традиционни нарушения, свързани с изборния процес в нашата страна и с купуването на гласове. Не мисля, че можем да го пресечем веднъж и завинаги, но ще положим огромни усилия да минимизираме това явление и ще вземем мерки да не допуснем опорочаване на народния вот. Тоест, казано иначе, на разбираем език - никакви „Костинбродски афери" няма да допуснем. Надявам се, всички си дават сметка, че този път трябва да имаме един легитимен резултат от изборите, който да се приема от всички и да не се оспорва от никого. Една доста сериозна задача сме си поставили, но в България няма време да се експериментира по-нататък със случайни коалиции, нужно е след тези избори да имаме едно силно политическо правителство, което да си поеме отговорността за тежките реформи, които твърде дълго се отлагаха в нашата страна.

Вие казахте, че служебното правителство не е страна в предизборната кампания. Когато встъпихте обаче в длъжност, много харесахте заглавието, че протестът е на власт. Именно това няма ли да ви подхлъзне да участвате в предизборната кампания?

Не, не мисля. Нека да си дадем ясна сметка за какво става дума. Протестът в България, който продължи повече от година, в крайна сметка беше един бунт на гражданското общество срещу диктата на олигархията в нашата страна и веднага искам да кажа, че този протест не беше партийно оцветен и това е едно от големите му достойнства. В този смисъл, протестът постигна своята цел, но това беше целта - да се възстанови общественият морал, да заживеем според общоприетите ценности, национални, европейски, традиционни ценности. Тоест, нашата цел беше постигната и от тази гледна точка протестът действително оказа огромно въздействие върху хода на политическия процес в България. По-важното е да се разбере оттук нататък, че управляващите трябва да се съобразяват с критиките на гражданското общество, да бъдат отзивчиви към онези претенции, които хората отправят към управляващите.

Вашият екип прави анализ на наследството на кабинета „Орешарски" и левицата вижда именно в този анализ начин за Ваше участие в предизборната кампания.

Нека да са спокойни хората от левицата. Ние нямаме намерение да разгромим предходните управляващи. За нас е важно да се изясни общата картина, защото, както подчертах, наблюдават се кризисни явления в различни сфери на обществения живот - и в икономиката, и във финансите, и в здравеопазването, и в екологията. Така че по всички тези въпроси ние сме длъжни да установим истинската картина на нещата. За нас са важни фактите, ще оставим на политическите партии да се произнасят, да дават оценките в хода на предизборната кампания. Така че нека всички да бъдат спокойни, ние няма да се намесим грубо в политическия живот. За нас обаче е важно да установим реалната картина, а тя е доста тревожна.

Тя изяснява ли се вече тази картина?

Да, в момента съм възложил на всички министри да започнат оттам. Върви един преглед на състоянието на нещата. Доста тревожно е състоянието с финансите преди всичко, бюджетният дефицит расте нагоре. Има едни неблагоприятни тенденции, които ние се надяваме, че ще успеем така или иначе да пресечем, но неприятният факт е, че бюджетите на редица администрации бяха орязани на два пъти с по 5%, последния път в полза на онези 225 милиона в полза на Здравната каса, но така или иначе това са палиативни мерки. Забавени са плащанията по редица европейски програми и редица договори, които са сключени, не са финансово обезпечени. Въобще, ние трябва да имаме ясен отговор на тези въпроси, защото ще ни бъде изключително трудно през следващите два-три месеца. Аз заявих, ако си спомняте, при встъпването в длъжност, че истината беше казана от отиващото си правителство с половин уста и, за съжаление, не се стигна до очакваната актуализация на бюджета, внесен от самото правителство на г-н Орешарски. За съжаление, той не беше последователен в своята позиция, той формулира една теза в смисъл, че актуализацията не е необходима, но би дала сигурност на държавата. Според мен той трябваше много по-категорично да заяви, че тя е необходима, за да има сигурност в държавата. В този смисъл, ние сме изправени пред доста тежка ситуация и ще трябва да пренасочваме разходи от едни програми в други, за да можем, примерно, да възобновим плащанията по европейските фондове, за да можем да привлечем така необходимите за страната нови средства. Най-доброто в цялата тази ситуация, доста тежка ситуация, както вече казах, е обстоятелството, че непосредствено след нашето встъпване в длъжност дойде добрата новина от Брюксел, а именно, че Европейската комисия одобри Споразумението за партньорство с България за периода 2014-2020 г. Знаете, че става дума за огромни суми в основния пакет - над 10 милиарда евро, плюс 5 милиарда и 300 хиляди евро по европейската Програма за гарантиране на земеделските производители. Всичко това дава един добър хоризонт, една добра надежда за по-добро бъдеще. Така или иначе, ако се придържаме към европейските правила, в името на които в крайна сметка ние дойдохме на власт, ще имаме надеждата, че ще наблюдаваме един устойчив икономически растеж и рязко повишаване на жизненото равнище в страната.

Вие се оплакахте, че ще управлявате без актуализация на бюджета, но, доколкото знам, сред приоритетите ви е именно подготовка на актуализация на бюджета, ново енергийно законодателство, дори нов закон за участие на гражданите в изборите, всички тези проектозакони вие ще подготвите, но няма парламент, който да ги разгледа. Не си ли губите времето по този начин?

Не мисля. Впрочем, в подготвителните срещи с бъдещите министри от служебното правителство се появи една размяна в смисъл, че хубавото в тази ситуация е, че няма да има парламент, но лошото е, че нямат пари. В този смисъл ние имаме една отговорност към онези, които ще дойдат след нас - трябва да подготвим необходимата актуализация, защото тя е неизбежна. По-добре е да има едни основни положения, които да послужат на следващото правителство, а и по останалите приоритети, за които стана дума в сферата на законодателство, ние ще извършим една предварителна дейност, за да може следващото Народно събрание да започне своята дейност с конкретни инициативи. Друг е въпросът, дали ние ще ги предприемем или едно политическо правителство, което ще бъде сформирано непосредствено след това.

Не се знае кое ще е правителството и какво ще е мнозинството. Затова това изглежда като някакъв излишен ход.

Не, напротив, защото не се знае какво може да случи, ние трябва да се готвим за всякакви възможни развития. Най-добрият вариант е да имаме едно силно политическо правителство, което да си поеме отговорността, но ако не се стигне до там, смятам, че ние трябва да подготвим нещата за първите законодателни стъпки на следващото Народно събрание. Това е наш дълг, защото държавата впрочем, и аз съжалявам, че толкова много думи се изприказваха по тази тема, държавата е един жив организъм. Различните обществени процеси не могат да спрат и животът продължава, независимо от това, че централната ни тема са изборите. Има неща, които не търпят отлагане и ние трябва да се намесим, за да преодолеем различни кризисни явления, да стабилизираме основните ресори на управлението. Просто не можем да избягаме от тези задачи, независимо че става дума за едно служебно правителство. Цитират ме напоследък по този повод, защото аз съм единственият, който съм писал по тази тема за служебното правителство - то дължи на страната и на своя народ една добра администрация. В случая, добрата администрация предполага и тези стъпки, за които говорим.

Минути след като стана ясно, че ще поемете поста на служебен премиер, по сайтовете излезе заглавие: „Служебният премиер е бил съветник на Тодор Живков". Съветвали ли сте Тодор Живков?

Твърде съм млад, за да изпълнявам такава роля. В интерес на истината, Тодор Живков си имаше един кабинет с много авторитетни и утвърдени имена, които му даваха съвети.

Но пък казахте, че „комунизмът е един прекрасен идеал, за който са загинали много светли личности"?

Споменах го в един контекст, когато ме провокираха по тази тема и извадиха началото на изречението от контекст, защото аз продължих с това, че всички сме преживяли този режим, а той беше един зловещ режим, каквото и да си говорим. Трябва да се прави разлика между идеала, който се оказа една утопия, и политическия режим - един тоталитарен режим, който действително заслужава порицание. Така че трябва да се прави разлика между едното и другото, това е моята гледна точка, моето разбиране по въпроса, на моето поколение впрочем се падна отговорността да преодолеем последиците от тоталитаризма, те са изключително негативни. Както виждате, вече 25 години ние продължаваме да стоим в посткомунистическото блато. Та тук е голямото изпитание да отстоим ценностите и принципите на демокрацията в България. Това е задачата и голямата отговорност.

Но тази реплика за комунизма, така, възбуди повече десните политически сили. Въобще, вие сте политик с лява биография, как работите в един кабинет с предимно десни експерти?

Не гледам на това правителство като на политически оцветено правителство. Действително, аз идвам от лявата страна на политическия спектър, но моите министри са хора с различни ценности и убеждения, това са преди всичко млади хора, които имат добро образование, носят със себе си изключителна експертиза, така че намираме много лесно общ език. Още повече, че ние имаме една заявка, тя така прозвуча в онези приоритети и задачи, които постави пред нас Президентът на Републиката. Аз не мисля, че могат да бъдат характеризирани като леви или десни. Мисля, че става дума за едно общо национално усилие в днешната ситуация, която действително поражда доста тревоги в нашето общество. Ако успеем да се справим с нашите добри намерения и постигнем това, което сме набелязали, мисля, че това ще бъде една значителна стъпка напред.

Казахте добри думи за Вашия екип, обаче се появиха веднага някакви компромати срещу отделни министри, извадиха се части от биографиите им. Очаквате ли още компромати?

Може да се съжалява само, че някои политически среди, които, изглежда, губят почва под краката си и решиха, че трябва да превърнат не друг, а служебното правителство в свой политически враг. Както вече казах, ние нямаме намерение да бъдем страна в предстоящата предизборна кампания. Атакуват най-вече хора, които са взели дейно участие в протестите. Такъв е случаят с министъра на правосъдието г-н Христо Иванов. Аз го познавам добре, той е бил мой студент навремето, изключително подготвен, компетентен човек, който просто има една гражданска ангажираност, смело отстоява своите идеи и мисля, че това, което той ще направи, ще бъде изключително полезно за съдебната реформа в страната. Така че тези нападки, закачки по-скоро, според мен не могат да уронят създадения авторитет. Аз бих искал да кажа и на останалите млади хора, които влязоха в това правителство, че трябва да свикват с доста огрубените политически нрави в наша страна. Повечето от тях са били експерти и са били чужди на политическия водовъртеж. Нека бъдат спокойни и да си гледат работата, това е тяхната основна задача.

Като говорите за политическите нрави, виждам, че тук сте сложили един портрет - портрет на Петко Каравелов, за който сте написали дори книга.

Да, наистина, на няколко текста.

Откакто влязохте в този кабинет, има ли някой принцип, който си повтаряте непрекъснато, принцип на Петко Каравелов?

Петко Каравелов е една изключително ярка фигура сред бащите-учредители на нововъзкръсналата тогава българска държава. Винаги съм се възхищавал от неговата държавническа мъдрост и морален интегритет, това е от особено значение. Малцина си дават сметка, че той е бил един оратор с изключителна импровизаторска дарба и е произвел множество сентенции. Може би любимата ми сред тях и тя е добре известна сред по-старите генерации, гласи: „С партия се идва на власт, но с партия не се управлява".

Благодаря Ви, господин Премиер, че дадохте първото си интервю за обществената телевизия.

И аз ви благодаря.

 

 

Интервю на служебния министър-председател проф. Георги Близнашки за Българската национална телевизия