Младите американци са за повече държава
Секция: Коментари
12 Август 2014 15:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Младите американци са за повече държава

/КРОСС/ В САЩ Генерацията „Милениум" - хората между 18 и 33 г. - са по-големи привърженици на държавната намеса и обществените услуги, отколкото предишните поколения. Помолени да изберат между „по-малко държава и по-малко обществени услуги" и „повече държава и повече обществени услуги", само 38% посочват първия вариант, а мнозинство от 53% - втория. Това бележи преобръщане на нагласите по този въпрос, в сравнение с по-старите поколения. Например при „Поколение X" (родени през 60-те-70-те) съотношението на двата отговора е 49% на 45%, а при следвоенното поколение („Бумъри"), е 59% на 32%. За тези тенденции свидетелстват данните на известния американски „тръст за факти" Pew Research Center от национално представително изследване сред 1821 пълнолетни американци, проведено през 2014 г.

 

 

Подобна промяна се забелязва и по темата за здравеопазването. 54% смятат, че е отговорност на държавата да осигури здравни услуги за цялото население, докато при предходното поколение този дял е 46%, а при най-старото - 42%.
Всички поколения американци са против предлаганите съкращения в държавните пенсии чрез държавната програма Social Security (близка до „първия стълб" на нашата пенсионна схема). Същевременно при най-младото поколение над 50% се опасяват, че когато се пенсионират, няма да получат никакви доходи от тази програма, а 30-40% очакват да получат пенсии под сегашните. Те най-силно са убедени , че политиката трябва да акцентира по-скоро върху програмите за младите, отколкото за възрастните (53% са за първото, 31% за второто). Интересно е, че по-възрастните поколения преобладаващо смятат, че сегашните млади са изправени пред по-големи икономически предизвикателства, отколкото те самите са преживели навремето.

 

На въпроса, „дали печелят достатъчно, за да водят живота, който искат" 32% от най-младата кохорта отговарят положително, докато при предходните този процент е съответно 38% и 45%. За сметка на занижената равносметка за сегашния си статус, 53% от тях са оптимисти, че в бъдеще ще заработват достатъчно, за разлика от по-трезвите очаквания на Поколение Х - 30% и на „Бумърите" - 15%. Това е естествено, предвид скъсения жизнен хоризонт на по-възрастните.

 

 

Донякъде неочаквано, делът на тези, които определят себе си като „защитници на околната среда" е с 10% по-нисък, отколкото при по-възрастните - 32% срещу 42%. (Това е учудващо, тъй като тъкмо в последното десетилетие зачестиха екстремните атмосферни явления, които бяха предсказвани във връзка с „парниковия ефект" от въглеводородната икономика. Анализаторите не предлагат обяснение на тази промяна. Тъкмо в този период се разгърнаха и корпоративно-научните „изследвания", отричащи глобалното затопляне.)

 

Освен това изследователите отбелязват, че новото поколение е значително по-толерантно по ред социални въпроси като аборти, расово смесени бракове, атеизъм, еднополови бракове, узаконяване на нелегални имигранти, потребление на марихуана и е по-малко ентусиазирано на тема патриотизъм. Същевременно в политическите си възгледи е значително „по-прогресистко", определя себе си като „независими" и е по-склонно да гласува за Демократическата партия, отколкото за Републиканската.

 

 

Младите пълнолетни жители на САЩ са по-малко „закотвени" към институциите на обществото. Например, значително по-малко са енориаши на някоя църква. Нещо повече, държат се „на една ръка разстояние от брака". Само 25% са женени. На тяхна възраст 36% от „Поколение Х" са имали семейство, при „Бумърите" процентът е бил 48%, а при най-възрастните - 65%.

Изследователите забелязват, очаквано, че новата генерация млади е силно вплетена в социалните мрежи. 81% имат акаунт във Фейсбук. Напоследък обаче по-възрастните ги настигат. „Милениум" имат средно по 250 „приятели", но „Поколение Х" не са много зад тях с 200 „приятели" в списъка. Младите обаче продължават да са в авангарда на новите тенденции. Цели 55% от тях са си снимали „селфи" и са го постнали в Мрежата. За сравнение едва 24% от следващата възрастова група са прибегнали до този начин да уведомят света за собственото си съществуване, а при „Бумърите" делът пада до 9%.

 

Чавдар Найденов, социолог

Solidbul.eu