Ненков: Не може да се вика линейка заради страх от кучета
Секция: Интервюта
15 Август 2014 07:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Ненков: Не може да се вика линейка заради страх от кучета

/КРОСС/ Интервю на Диана Тенчева за "Труд" със служебния министър на здравеопазването Д-р Мирослав Ненков.

- Г-н министър, оповестихте, че болници няма да имат право да връщат пациенти от линейки. Възможно ли е това наистина да се случи и българи с опасност за живота да не се прехвърлят от едно лечебно заведение към друго?

- Идеята ми е, ако успеем да я "облечем" законово и ако болниците се съгласят, да няма териториално разпределение на приемащите звена. Става дума за общата медицинска помощ, а не за специализираната, като инвазивна кардиология и неврохирургия, при която районирането остава. В идеалния вариант всяка болница приема всеки дошъл, но в практиката това не е възможно. Според мен премахването на районирането, по-добрата комуникация между лечебните заведения и координационният център на Бърза помощ ще намалят върнатите болни. А досегашната практика е ужасна - и за пациентите, и за екипите, и за всички нас, които бихме се оказали в нужда от линейка, но в този момент тя превозва тежко болен от една болница на друга, докато най-сетне някъде го настанят.

- Кога ще влезе в сила новият ред за работа на столичната Спешната помощ, според който българинът с опасност за живота ще се транспортира в най-близката болница с възможност да го обслужи според заболяването му?

- Няма да стане тази седмица. Първо експертите от Министерството на здравеопазването (МЗ) трябва да проучат законовата страна на въпроса, трябва да се обсъди и с директорите на болниците, защото аз искам да облекча Бърза помощ, но не и да затрудня лечебните заведения. Има начин за действие, със сигурност ще направя и среща с личните лекари, за да видим как доболничната помощ също да участва в разрешаването на проблема.

- Какво искате да постигнете с джипитата?

- Ако общопрактикуващите лекари направят така, както е сторил моят семеен лекар, тогава случаите, наричани от колегите от Бърза помощ "визитации по домовете" и които те извършват, ще намалеят. А моето джипи просто е осигурило 24-часов контакт с пациентите си! Нещо, което принципно и от години е разписано в правилата за работа на личните доктори. Ето какво обясниха колегите от линейките: обажда се пациент с висока температура, диспечерът го съветва да потърси личния си лекар, а болният отвръща, че той не му вдига телефона. Така линейката отива да сваля температура, което е недопустимо. Друг е въпросът дали джипито наистина не е отговорило, дали пациентът не търси само Спешна помощ, защото му е лесно... Знаете ли, че колегите пазят записи, при които човек се обажда и казва: "Елате да ми дадете нещо срещу болка, че ще ми се пръсне главата, защото навън е пълно с кучета и ме е страх да изляза." Представяте ли си?! Въпросът е как законово да решим проблема, така че хората да не злоупотребяват с повикванията, а джипитата да си вдигат телефона? И как да действаме, когато диспечерът пита пациента как е името на джипито му, а болният отвръща:

"Няма да ви го кажа, защото не искам да си развалям отношенията с него"... Т.е. възможно е също личният лекар въобще да не знае, че този човек е болен, или той въобще да не го е търсил, тъй като наистина е по-лесно да се обадиш на 112. В Западния свят, към който се стремим, изходът отдавна е намерен.

- Как?

- Който се обади на Бърза помощ, той се качва в линейката, ако ще да му тече само кръв от носа, и се закарва в спешния портал на първата болница. Като влезе там, прережда всички, които чакат в приемното. А ако медицинският екип види, че докараният няма нужда от нищо друго освен от погалване по челото, написват му глоба от 200 паунда. Така е във Великобритания. После го пускат да си отиде вкъщи. За разлика от нашето общество - те имат средствата, за да го направят, второ - има как и да си съберат тези 200 паунда.

- Това е много добър спирачен механизъм срещу неоснователните повиквания. Възможно ли е да го въведем?

- Не, защото мярката ще се приеме за антисоциална, тъй като по неясни за мен причини все още хората носят в главите си дефекта от времето на комунизма, че здравеопазването е безплатно. А в системата няма нищо безплатно! Второ, трудно ще въведем мярката и защото нямаме капацитета всеки взет от дома пациент да се откара в болница. Да не говорим, че нашият стандарт казва: спешен е този болен, който се чувства спешен. Вие добре знаете, че ако някой си навехне пръста, за него това е най-голямото страдание на света и въобще не се интересува, че в този момент друг може да умира от инфаркт.

- И пак стигаме до обсъжданото ешелонизиране на пациентите, което трябва да посочи - например с кодове като в Италия - бяло, зелено, жълто, червено, кой е най-спешният случай и кой може да изчака. Скоро то ще стане ли факт?

- Няма как подобно разделение да се направи 100% по телефона. Операторите, с които аз се видях онзи ден, разказаха, че хората са се научили, като се обаждат, да заявяват: "Аз кашлям кръв. Кихам кръв." При това положение разговорът се изчерпва, линейката тръгва към него. Задължително. А дали му е текла кръв сега или преди две седмици, ние не знаем.

- Какво е адекватното решение за България?

- Според мен глоба за пациента, който извика Бърза помощ заради висока температура примерно! Макар че част от българите, които звънят на 112, са с такъв социален статус, че на тях няма какво да им се вземе. Просто не притежават нищо. Те са неосигурени, а Бърза помощ гарантира медицинско обслужване и на тях. Да, няма лошо да се помага на крайно бедните. Но тези, които не искат и мразят да дават пари за здравни вноски, да си плащат.

Само че как да се направи тази разлика? Уви, никак не е лесно. Ако обаче има повече екипи, работата им би била по-продуктивна. Тогава дори "визитациите по домовете", които правят екипите от реанимобилите, няма толкова да натоварват системата. Но при настоящото положение, когато са малко, в същия този момент, докато колегите казват мили думи на неоснователно повикалия ги, някой някъде може да издъхва. Като случая с 40-годишната фотографка, от чийто сигнал е била отклонена линейка.

- Как от 10 бихте увеличили екипите в София поне на 30, колкото е "санитарният минимум" за двумилионния град?

- С промяна в наредбата за специализация са били привлечени млади лекари, тъй като са искали да се възползват от възможността да я получат по облекчен режим. Но се намерила една организация, която обжалвала поправката пред ВАС с мотива, че е дискриминационна, и съдът я отхвърля. Веднага след това дошлите млади лекари напуснали Бърза помощ. Ще търсим начин да върнем тези хора. Този път ефективно и необоримо.

- В крайна сметка в колко бордове на болници Таня Андреева е направила промени в последните си дни като министър?

- В десетина. Но директорските смени са най-атрактивни. Да, бордът е управителен орган, също с много важни функции, но самата смяна на членовете не е толкова фатална. Тя може да е такава, доколкото някои от тях смятат борда за нещо важно в личен план.

- Но все пак членовете са в състояние да оказват влияние върху екипа.

- Да. Ще коригираме смените след 1 юли. Но нека подчертая, че принципалът на болниците - здравният министър, има право да извършва кадрови промени по негово усмотрение. Ето, в борда на онкологията е поставен много компетентен човек - икономист. Той работи добре и аз няма да го сменя! Но има хора от политическия кабинет на д-р Андреева, като началника на кабинета и парламентарния секретар, които в момента не са никакви в МЗ. Техните места трябва да се заемат от хора от ведомството. А в трите болници, чиито директори бе махнала Андреева - "Пирогов", плевенската и столичната онкология, вървят проверки. Искаме да установим дали тя е имал основание, или го е сторила просто ей така.

- Кое най-много ви втрещи от обществените поръчки, които прегледахте?

- В края на мандата са пускани доста.

- Пак ли ще дадем 10 млн. лв. за елекронно здравеопазване и пак да го няма?

- Точно тази поръчка се проверява, не искам в момента да я обсъждам. Но определено от електронно здравеопазване има нужда, защото например в момента, в ХХI век, в нашата Бърза помощ колегите от 112 и 150 си контактуват с листчета! Така си обменят информация. Затова, когато се изработи цялостен софтуеър, върху него ще легне цялата отчетност на страната. Тогава и статистиката по отношение на всякакви данни ще бъде по-лесна. Ако в следващите два месеца не успея да задвижа търг точно за такова електронизиране (а аз успях да намеря високоспециализиран експерт, който се нае да изработи проекта срещу скромната заплата в МЗ) или това стане в края на мандата, за да не каже някой - ето, и той го обявява в последния момент, готов съм да оставя проекта на бюрото на следващия министър.