Втори фронт в газовата война
Секция: Коментари
28 Август 2014 08:55
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Втори фронт в газовата война

/КРОСС/ България ще е най-потърпевша от ненадеждния украински транзит

С реше­ни­ето на Радата да наложи санкции на тран­зита на руски стоки и ресурси през нейна тери­то­рия Украйна фак­ти­че­ски отваря още един фронт в газо­вата война. На пър­вия тя отдавна воюва срещу Русия, като нарушава всички действащи дого­вори, не плаща за доста­ве­ния й газ или открито краде от гори­вото, пред­на­зна­чено за Европа. Въве­де­ните сега санкции отва­рят пред киев­ските вла­сти вра­тите за шан­тажи­ране и на Европа. С други думи, пре­дупре­жда­ват, че когато поис­кат може да спрат кран­чето на рус­ките газови доставки за европе­йс­ките потребители.

За да не разгне­вят обаче окон­ча­телно запад­ните си спон­сори, пара­лелно с обя­вя­ва­нето на санкци­ите зава­ляха про­ти­во­ре­чиви изяв­ле­ния. Докато преми­ерът Арсе­ний Яце­нюк заплашваше, че може да спре тран­зита на газ, от компа­ни­ята „Укр­транс­нафта" отхвър­лиха подобна вероятност.

Мина­лата година потреб­ле­ни­ето на газ в Европа достигна 541 млрд. куб. м, от които 253 млрд. куб. м бяха от внос. Достав­ките на „Газпром" за стра­ните от ЕС и Турция над­хвър­лиха 161,1 млрд. куб. м, като достиг­наха 29,9% от общия внос на газ. От тях поло­ви­ната - 86,1 млрд. куб. м, насо­чени за Цен­трална и Южна Европа, са преми­нали през укра­ин­ската тръба. По-​рано, преди да започне по-​ефективното използване на „Севе­рен поток", през Украйна мина­ваха до 120 млрд. куб. м газ.

Днес са нато­ва­рени 2⁄3 от газо­транспорт­ната система (ГТС) на Украйна. Тя губи от мощ­но­стта си главно по две при­чини. Първо, тех­ни­че­ско изна­сяне и липса на необ­хо­димата под­дръжка и обно­вя­ване. И второ, нама­ля­ване на достав­ките по обек­тивни при­чини, като по-​ефективното нато­вар­ване на „Севе­рен поток". В момента без загуби по ГТС се пре­на­сят само 50% от годиш­ните доставки.

С изграж­да­нето на „Южен поток" от 2015 г. се пла­нира да поте­кат до 30 млрд. куб. м газ, а след пъл­ното му завършване през 2018 г. - до 63 млрд. куб. м.. Точно с тол­кова ще нама­лее и мощ­но­стта на укра­ин­ската ГТС. Така ще нама­леят и рис­ко­вете от капри­зите на стра­ната тран­зитьор, тъй като през Черно море тръ­бата с руски газ ще излиза директно на тери­то­ри­ята на страна от ЕС.

Засега тран­зитът за Европа по укра­ин­ската ГТС върви пла­ново, макар през юни „Газпром" да фик­сира известно неза­конно източ­ване на газ. По прогнози на Мини­стер­ството на енерге­ти­ката на Украйна до края на годи­ната обемът на тран­зита на руски газ през стра­ната ще достигне 82 млрд. куб. м по средна дължина на пътя 1,12 хиляди км. Парамет­рите на бюджета за годи­ната са раз­че­тени на базова цена 1,67 гривни за 1000 куб. м на 100 км. Така по смет­ките на вла­стите се полу­чава, че за тран­зита ще полу­чат 1,53 млрд. гривни (173,12 млн. долара). Русия отдавна е предпла­тила тран­зит­ните си такси до края на годината.

Някои експерти предпо­лагат, че укра­ин­ските санкции срещу Русия, които пре­дви­ждат спи­ране на тран­зита на руски газ, може да под­си­лят позици­ите за изграж­да­нето на „Южен поток", комен­тира в. „Ведомо­сти". Реше­ни­ето на Радата да про­даде 49% от акти­вите на ГТС на чужди компа­нии, но в ника­къв слу­чай не и на руски, и те да извършват тран­зита. Освен това те ще се превър­нат в соб­стве­ник на гори­вото още на руско-​украинската гра­ница, а не както е сега - на гра­ницата на Украйна със стра­ните от ЕС. В момента „Газпром" е соб­стве­ник на газа, преми­на­ващ през Украйна до запад­ната й гра­ница. Така европе­йс­ките компа­нии сами ще транспор­ти­рат суро­ви­ната до сво­ите държави, плащайки тран­зит­ните такси на Киев, а Украйна няма да купува газа директно от Русия, а от някоя европе­й­ска компа­ния. В момента газът постъпва от герман­с­ката RWE и чрез ревер­си­вен поток от Полша и Унга­рия. Оча­ква се през сеп­тем­ври такава възмож­ност да се открие и от Сло­ва­кия. Това обаче вече ще бъде реекспорт на рус­кия газ, което е незаконно.

В под­зем­ните хра­ни­лища на Украйна сега се съхра­ня­ват 14 млрд. куб. м газ, но този обем не само е недо­статъ­чен за нормално пре­кар­ване на зим­ния период, но е едва поло­ви­ната от необ­хо­ди­мия. За да се напра­вят ико­номии в Киев и другите големи гра­дове на стра­ната от два месеца е спряна топлата вода и ще бъде пус­ната в нача­лото на отопли­тел­ния сезон, който тази година ще започне по-​късно от обик­но­ве­ното, пре­дупре­диха вла­стите. Освен това в много квар­тали на укра­ин­ската сто­лица е спряно улич­ното освет­ле­ние. Общ режим на тока също не е изклю­чен, тъй като се задава криза с въг­лищата, които спо­ред някои пра­ви­тел­ствени източ­ници може да свършат до месец. При­чи­ната е в това, че пове­чето от големите мини в Дон­бас са затво­рени заради оже­сто­че­ните военни действия и раз­би­тите жп линии.

Вла­стите много гово­риха и се надя­ваха на ревер­сини доставки на газ от Европа, но и този вари­ант се оказа химера. И без това мизер­ните обеми, които бяха пус­нати в нача­лото на лятото, сега са нама­лени 2 пъти. Съще­временно Киев продължава да отказва да плати дълго­вете си към „Газпром", които над­хвър­лят 5,3 млрд. долара. Затова като все по-​вероятен се очер­тава изпроб­ва­ният от укра­инците вари­ант - да краде от европе­й­с­ката тръба. От това най-​силно засегната от всички в Европа ще се окаже Бълга­рия, тъй като тя е сред стра­ните от ЕС, които почти изцяло зави­сят от рус­кия газ и един­стве­ният път за достав­ките му е оста­ря­лата укра­ин­ска тръба. Кар­ти­ната щеше да бъде много по-​различна, ако го имаше „Южен поток". При­бал­тийските държави също са така зави­сими от рус­кия газ, но за техен късмет не зави­сят от укра­ин­ския тран­зит. Българ­ското служебно пре­зи­дент­ско пра­ви­тел­ство, оче­видно водено не от наци­о­нал­ния инте­рес, а от соб­стве­ното си рабо­лепие, реши още по-​дълбоко да замрази „Южния поток". Изглежда - до пъл­ното замръзване на държавата.

в. "Русия днес"