Камерите за КАТ поскъпнаха над три пъти за 4 години
Секция: Автомобили
08 Септември 2014 07:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Камерите за КАТ поскъпнаха над три пъти за 4 години

/КРОСС/ Скрита схема за приватизация на най-важната дейност на КАТ - издаването на електронни фишове и налагането и събирането на глоби - бе провалена със спиране на обществената поръчка за купуване на нови 194 камери за Пътната полиция, съобщава „Преса", позовавайки се на запознати източници. Замисълът бил цялата процедура да мине в частни ръце. Освен това цената на проекта е скочила над три пъти за четири години.

Данни за състоянието на започналите търгове във ведомството бяха изнесени от служебния вътрешен министър Йордан Бакалов миналия вторник. Тогава той обяви, че обществената поръчка за стационарните камери и изграждането на единен център за обработка на нарушенията няма да стартира. Причината е, че за това са били предвидени много пари, а от схемата е щяла да се облагодетелства фирмата, спечелила търга.

Обявлението за проучването на пазара бе публикувано в сайта на МВР в края на юли. От него тогава стана ясно, че се предвижда да се купят 194 снимащи радара и още минимум 28 стационарно-преносими установки (които може да се местят на различни места), чиито данни при нарушение ще служат за издаването на електронен фиш.

Прогнозната стойност бе около 53 млн. лв., а от тях за техниката и за изграждането на единния център за обработка на глобите се предвиждаха около 39,5 млн. лв. Стойността на услугите бе калкулирана за 4,5 години напред.

Според служебния вътрешен министър в предварителната документация са били заложени особено обезпокоителни параметри - разходите за отпечатването на фишовете, поставянето им в пликове и доставянето им до нарушителите били многократно завишени. По първоначален замисъл фирмата, спечелила търга, трябвало да изгради системата с трафик камерите, а тя да се изплаща от глобите. Дружеството щяло да получава по 10 лв. от всяка глоба, предвиждали се и разходи от 1,50 лв. за отпечатването на електронните фишове и пликове и 2,50 лв за куриерска дейност.

„Например 1 млн. нарушения на година, 10 лв. на всяка глоба. За отпечатването - 1,50 лв., и 2,50 лв. за разнасянето, станаха общо 14 лв. Тоест 14 млн. лв. годишна печалба. Вие си направете сами сметката какво и как се получава", обясни вътрешният министър. „Преса" научи още, че в проектодоговора на фирмата е било предвидено софтуерът, с който ще работи единният център за обработка на нарушенията, да не е собственост на МВР а на фирмата, спечелила търга.

С така заложените параметри след изтичането на договора издаването на глобите е щяло да мине в частни ръце, което е недопустимо. Това е и главната причина за спирането на процедурата за купуването на техниката. По закон парите от глобите отиват директно в държавния бюджет, припомниха специалисти.