Няма смартфони - няма проблем
Секция: Интервюта
11 Септември 2014 10:45
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Няма смартфони - няма проблем

/КРОСС/ Току преди началото на учебната година, в медиите се появи информация, че в няколко столични училища щели да забранят на децата да носят телефони с цена над 50 лева.

Мотивите: скъпите телефони създавали у другите деца комплекси, завист, а и така щяло да бъде "преборено" социалното неравенство в училище.

Няма смартфони - няма проблем, съвсем по сталински.

В същия ден приятел написа на стената ми във Фейсбук какво му е споделил шофьор на такси: "Да забраним и олимпиадите по разни предмети, защото създават комплекси у детето ми", а позната, която живее в Щатите попита: "Какъв е проблемът със смартфоните и таблетите в клас, нали децата ги ползват за учене?"

В нормалните държави децата може и да ползват таблети и мобилни приложения за учене, но българското училище е много далеч от това.

И очевидно проблемът не е само в липсата на пари, а в мисленето.

Повечето учители в началния курс отказват категорично да ползват компютри и дори обикновени мейли. Изключения има, но са пренебрежимо малко, предимно в София.

Съществуват наредби, според които мобилните телефони се изключват в час, само че учителят често няма авторитет да накара децата да го направят.

И в повечето случаи не е виновен само той, а родители, които вдигат скандал при всяка направена забележка на отрочето им. На самите деца пък им е скучно и вместо да слушат урока, висят в интернет или играят на игри.

Има и родители, които давайки пари в помощ на училището или още по-зле - на определени учители, смятат, че то или те стават тяхна лична собственост.

Корупцията в образованието е обществена тайна, доколкото е тайна изобщо.

Това не са някакви сензационни факти, всички сме се сблъсквали с тях. Но какво ли сбъркано тоталитарно мислене трябва да имаш, за да сметнеш, че с нещо като декрет, който определя цена на мобилните телефони, може да се реши проблемът с вниманието на децата в час, с липсата на домашно възпитание и "правоимащите" родители?

И как по този начин ще се реши проблемът със социалното неравенство?

Не е ли по-добре учителите, които се оплакват, че децата не внимават , да се замислят защо преподават така, че учениците вместо да ги слушат, си пишат SMS-и? Не е ли по-добре да влязат в крак с новите технологии, а не да се "гордеят", че дори не притежават мобилен телефон, защото бил ненужна "гъзария"?

И вместо да пишат забележки, че домашното е писано на компютър, а не на ръка, да се научат да използват интернет?

И как точно телефоните под 50 лева ще пречат по-малко от тези с по-висока цена?

Впрочем, и на нас като бяхме деца ни беше скучно в някои часове, а тогава нямаше смартфони. Пишехме бележки, решавахме кръстословици или тайно четяхме книжки под чиновете. И пак всичко зависеше от умението и личността на преподавателя - дали ще те грабне с урока или не.

Не е ли по-добре и родителите, които определят тези със смартфоните като "сноби" и "парвенюта" , да се замислят как точно възпитават децата си те самите?

Да, сноби и парвенюта има, има ги навсякъде по света, богати и бедни също, имаше ги и по време на социализма, само че тогава тези "с парите" бяха партийните другари.

Имаше си и социално неравенство и още как.

Имаше, разбира се, и завистливи деца. Но какви ценности са възпитани у едно дете, което може да получи "комплекси" само заради това, че съученикът му притежава смартфон или по-шарена тетрадка? Не е ли същото консуматорство, срещу което уж възразяват родителите?

И ценност ли е гледането в чуждата паничка и омразата към по-богатите, към по-способните, по-умните?

Защото - добре, ще забраним скъпите телефони, после скъпите дрехи, скъпите тетрадки и чанти, за да няма завист между децата.

Интересно обаче, какво правим с по-хубавите момиченца или с по-едрите момченца, които всеки помни - на определена възраст създават комплекси у връстниците си? А с по-умните деца? Забраняваме ги?

Да забраним и високия успех тогава, олимпиадите...

Както се разбра, вече има предложение да забраним частните езикови училища. Да не говорим за разните му там музикални, балетни и езикови, че един талант поражда завист, която е много по-голяма от всякаква друга...

Хората може да са равни единствено пред закона, но не са еднакви, и никога не са били - дори по времето на така ожалвания от някои социализъм.

Едни са умни, други по-способни в пеенето или спорта, трети са богати и карат скъпи коли, четвърти просто изостават в обществото и разчитат на социални помощи.

Уравновиловката към средната посредственост не може да бъде принцип на образованието, здравословната конкуренция може.

Новите технологии не са "гъзария", а трябва да се използват като средство за обучение.

Скъпият телефон не е повод за "завист", нито причина за "комплекси", лошото възпитание в къщи е. Социалното неравенство не се преодолява с административни разпоредби. За да изчезне са необходими много други неща, които са извън образователната система.

Деца се възпитават не с безмислени забрани, а с определени морални ценности, които изключват завистта.

Иначе, ако вървим по тази логика, аз може да поискам да забранят всички смартфони по-скъпи от моя, както и всички чанти, обувки и дрехи със стойност, която може да породи завист в чувствителната ми душа.

Освен това, може да поискам да забранят всички по-умни, по-красиви и по-млади от мен жени. Да не забравя - и по-слабички! Ми няма да тъна в комплекси, я.

Обаче, най-вече искам да забранят родители с промити мозъци и подобните им учители и директори, които не могат да се справят със собствените си задължения и проповядват малоумно сиромахомилство.

Автор: Виктория Стойчева за WebCafe.bg