Юлия Кръстева и Цветан Тодоров се връщат към детството си в България
Секция: КУЛТУРА
12 Септември 2014 10:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Юлия Кръстева и Цветан Тодоров се връщат към детството си в България

/КРОСС/Двама от най-големите умове в съвременната философия - Юлия Кръстева и Цветан Тодоров, ще бъдат по едно и също време в България, но вероятно няма да се срещнат. Кръстева ще бъде у нас за три дни в края на септември, а Тодоров е вече е тук. Идват за участие в събития в София, но и двамата имат намерение да се завърнат към спомените от детството, съобщи Площад Славейков. 

Цветан Тодоров, смятан за един от най-значимите в света интелектуалци, е кацнал на летище София в четвъртък. Посрещнал го е неговият най-близък приятел в България проф. Стоян Атанасов от СУ „Св. Климент Охридски". Тодоров е бил поканен от Нов български университет, които организират представяне на издадената от тях книга „Недовършената градина". Събитието е на 23 септември от 18 ч. във Френския културен център.

В момента Цветан Тодоров не е в София, тръгнал е да попътува из страната и да си я припомни. На летището никой не го е познал, по думите на посрещачите му 75-годишният българин е имал библейска осанка. Ще се появи едва на представянето на книгата му и ден по-късно ще отпътува обратно за Париж.

Цветан Тодоров живее във Франция от 24-годишен. Заминава като стипендиант през 1963 г. От 1987 г. ръководи Центъра за изследване на изкуствата и езиците към Френския национален център за научни изследвания. Изнасял е лекции в университетите „Йейл" и „Харвард". Сред най-важните му книги са „Поетика на прозата", „Памет за злото, изкушение за доброто", „Живот с другите". На български са преведени и „Завладяването на Америка. Въпросът за Другия", „Страхът от варварите", „Несъвършената градина", чието ново издание вече се нарича „Недовършената градина".

Тодоров от години не е стъпвал в България. Твърди, че след промените у нас през 1989 г. е идвал у нас няколко пъти за по два-три дни. На въпрос на Ивайло Харалампиев в интервю за „Капитал" през 2012 г. как помни България и следи ли какво се случва в страната, Цветан Тодоров отговаря: „Следя еволюцията в най-общи линии, но не и всекидневните детайли. Не мога да ви кажа името на министър-председателя, но знам, че е бивш кмет на София. Петдесет години вече живея във Франция, така че съм по-добре информиран за ситуацията там, както и съседните страни Испания, Италия, Германия, Великобритания и, разбира се, САЩ. За България черпя информация от фрагменти, които сами по себе си са доста несъвършени. Но България е важна за формирането на моята визия за света, защото, когато я напуснах, вече бях 24-годишен. Продължавам да отвръщам с рефлекси, придобити през онези години на тоталитарния комунистически режим. Не познавам добре съвременна България след 1989 г. Бил съм няколко пъти, но винаги за по два-три дни, така че не мога да се похваля с личното усещане, че съм живял в новата обстановка. В мен в много по-голяма степен е останала онази България на Тодор Живков, Вълко Червенков и Георги Димитров".

Най-красивият ум на България във Франция, жената, която унищожава предразсъдъците, единственият наш мислител, чийто трудове се изучават в абсолютно всички хуманитарни дисциплини в западните университети, си идва у нас. Юлия Кръстева, чието мнение е фактор в историята на изкуството, на литературата, психологията, философията, киното, пристига в София за три дни, съобщи професорът в СУ „Климент Охридски" Миглена Николчина.

Една от първите и изключително важни теории на Кръстева се занимава с детските преживявания и тяхното влияние върху психиката на човека по-късно. От 25 до 28 септември Кръстева ще се завърне към детството си и юношеството си в родината - ще се срещне със съученици, познати и приятели. Ще се разходи из класните стаи на началното училище „Патриарх Евтимий", в 33-та гимназия на площад „Георги Димитров", в залите на Софийския университет, където е изучавала френска филология, а в аулата на университета ще изнесе лекция. Кръстева ще посети и местата, където са били редакциите на седмичника „Средношколско знаме" и всекидневника „Народна младеж".

Юлия Кръстева е професор в Парижкия университет „Дени Дидро" и има частна практика като психоаналитик. Преподава в Колумбийския университет в Ню Йорк, където дели професорския стол по семиология с Умберто Еко и Цветан Тодоров, както и в още редица университети в Европа и САЩ. Тя е и изпълнителен секретар на Международната асоциация по семиология. Член е на Британската академия.

Кръстева дава тласък на феминисткото движение в края на 60-те и началото на 70-те години на миналия век. В публикацията „Времето на жените" (1993) тя прави разделение на трите вида феминизъм - според идеология и исторически произход, което е широко употребявано днес.

Българката е считана за една от основните теоретички на женското писане в рамките на литературния феминизъм. Но трилогията, озаглавена „Женският гений" (1999-2002), посветена на Хана Аренд, Мелани Клайн и Колет, тя открито критикува феминизма и се разграничава от феминистичните теории с обяснението, че всеки субект е неповторим.

За нея Роман Якобсон пише, че „има дарбата да поставя под въпрос общоприетите аксиоми." В „Чужденката" Ролан Барт има текст, посветен на нея: „Юлия Кръстева промени мястото на нещата: тя винаги унищожава последните предразсъдъци. Нейната работа е изцяло нова, точна не от научнo пуританство, a защото заемайки цялото пространство тя се нарежда на място, изпълва го с точност и задължава всеки, който не я приема, да се намери в позицията на отблъснат или на цензор".

Кръстева има и опоненти. Най-силната й критичка е философката Джудит Бътлър, която я охулва в книгата „Безпокойства около родовия пол" заради нейните „изключително правоверни психоаналитични разглеждания, подкрепящи режима на задължителната хетеросексуалност". Сред критиците на Кръстева са още професорите по математика и физика Алън Сокал и Жан Брикмон. В книгата „Модерни глупости", те анализират с помощта на математически терми три статии на Кръстева, целящи според професорите просто да впечатлят читателя.

Въпреки това българката е неоспорим авторитет в световната теория. Нейните интерпретации на картините на Джото и Белини, както и изследванията върху темата за майчинството в западноевропейската живопис осветляват много от причините, поради които жената лесно се превръща в обект на отвращeние. Тази нейна теория даде основа на известната кино критичка Лаура Мълвей за нейните текстове, посветени на жената в холивудските филми.