Спирането на проекта за строеж на пътя Видин – София е геноцид към региона
Секция: БЪЛГАРИЯ
13 Септември 2014 16:03
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Спирането на проекта за строеж на пътя Видин – София е геноцид към региона

/КРОСС/ Протест срещу спирането на проекта за строеж на път Е 79 Видин - София организираха кандидатите за народни представители от листите на Коалиция БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯ от Врачанска област.

Протестният митинг се проведе на изхода на Мездра, след моста по пътя към София. В него участваха и стотици граждани от Враца, Мездра и съседните селища.

Причината за недоволството е, че служебното правителство обяви намерение да извади от Оперативна програма транспорт 2014-2020 г. проекта за модернизация на пътя Видин-София за сметка на изграждане на други обекти.

„Спирането от служебното правителство на проекта за строеж на пътя Видин - София, при осигурено финансиране, е неприемливо за БСП и гражданите на Северозапада. На практика това е геноцид и посегателство към този регион." Това заяви водачът на листата на социалистите във Враца Георги Божинов на протеста.

Той продължи, че средствата са пренасочени към магистрала „Струма", но за БСП това е неприемливо. „Тунелът „Кресна" е най-скъпото пътно съоръжение в Европа и няма да се примирим, че инфраструктурата на Северозапада отново е пренебрегната", добави Божинов.

„В същото време от АПИ съобщиха, че модернизацията на пътя остава приоритет и ще се финансира по програмата "Транзитни пътища VI" с пари от републиканския бюджет и заем от Европейската инвестиционна банка. На практика, ако това бъде допуснато, проектът ще бъде лишен от сигурно финансиране с европейски средства за сметка на несигурни обещания за бъдеще време", уточни той.

Общата прогнозна стойност на участъка Видин-Монтана-Враца е 500 млн. евро. Стойността на "Транзитни пътища" - VI, съгласно решение на Министерския съвет, е 300 млн. евро при 50% държавно съфинансиране, т.е. цифрите се разминават. Има съгласуван с банката списък от отсечки, подготвени от АПИ, за който предстои мисия на ЕИБ за оглед на ключови участъци и окончателно утвърждаване.

Божинов посочи, че без подобряване на пътната инфраструктура към Дунав мост 2, в който бяха инвестирани над 200 млн. евро, той не може да даде очакваните резултати. Пътят Видин - София веднъж вече бе жертван през изминалия програмен период 2007 - 2013 г.
Участниците в протеста блокираха за две минути моста на изхода на град Мездра към София. Преминаващите коли с клаксоните си изразиха подкрепа на протеста.

„Когато такава кауза обединява младите хора, които са тук, медиите и цялата общественост на региона, силата става непреодолима. Ние преградихме моста край Мездра в знак на протест само за две минути. Но ние не преграждаме трафика на пътя, нито стопанския и икономически живот на страната", заяви Георги Божинов.

„Ние искаме да преградим една пагубна за Северозапада и за България политика. А на 5-ти октомври трябва да я преодолеем категорично", убеден е водачът на врачанската листа на коалиция „БСП лява България".

В протестната акция взеха участие всички кандидати от листите на „БСП лява България" от четири области- Видин, Монтана, Враца и Софийска област. Протестите се проведоха на различни места по трасето на пътя Видин - София.