/КРОСС/ Renault представя EOLAB, нов прототип, който изследва възможностите да предложи ултра нисък разход на гориво. Концепцията може да се похвали с NEDC комбиниран разход* от 1 л/100 км, еквивалентен на 22 г/км емисии CO2.
За да постигнат толкова ниски параметри, дизайнерите са фокусирали усилията си в три основни области: минимизиране на теглото, оптимизиране на аеродинамиката и използване на "Z.E. Hybrid" технология, която позволява шофиране с нулеви вредни емисии* в ежедневието.
Като иновативна витрина с екологично ядро, EOLAB включва много висок брой технологични нововъведения, които са предназначени постепенно да бъдат пренесени в серийните автомобили. Вследствие на това, EOLAB подчертава мисията на Renault - който вече е пионер в областта на мобилността с нулеви вредни емисии**, благодарение на гамата си от електрически автомобили** - да предприеме още по-големи стъпки в посока на производство на достъпни модели, които имат все по-малък въглероден отпечатък върху околната среда.
* Разход на гориво, емисии и пробег, хомологирани в съответствие с приложимото законодателство.
** По време на движение по пътищата не се отделят CO2 или други замърсяващи емисии.
Tехнологии, насочени към постигане на ултра нисък разход на гориво за всички
За Renault, целта на EOLAB е да остане верен на ДНК-то на компанията, гарантирайки, че ултра ниският разход на гориво ще стане реалност за възможно най-голям брой хора. Това от своя страна означава, че ще направи технологиите достъпни на цена, която хората могат да си позволят. EOLAB разчита на материали като магнезий и алуминий, които са изключително леки и също така много по-евтини от титаний. В същото време, идеята за такъв автомобил, който да се произвежда в големи обеми в следващите 10 години, е била вградена в плана от самото му начало.
100 технологични преимущества за бъдещите модели Renault
EOLAB е много повече от стилистично упражнение или само витрина. Замислен около платформа от В-сегмента, прототипът включва около 100 нови, реалистични технологични разработки, които са проектирани, за да бъдат постепенно внедрени в бъдещите автомобили Renault.
Рецептата на EOLAB
Изключителният разход на гориво на прототипа EOLAB - е именно 1 л/100 км - е плодът от работата на три основни фронта: изпипана до най-малкия детайл аеродинамика, намаляване на теглото и Z.E. Hybrid технология (бензин/електричество):
Формата на автомобила е била проектирана ефективно да разцепва въздуха, докато подвижни устройства, като например активен спойлер, изпълняват ролята на елерони.
Програмата за намаляване на теглото е довела до свеждане на масата на автомобила до само 400 кг, благодарение най-вече на купето, изработено от множество материали, в това число стомана, алуминий и композитни материали, както и забележителния магнезиев покрив, чиято маса е едва 4 кг. Намаляването на теглото е добродетел, позволил на размера, а оттам на разхода за основните конструктивни елементи (двигател, батерия, колела, спирачки и т.н.) да се задържат на ниско ниво, а с това да се финансира решението за внедряване на по-скъпи материали;
Z.E. Hybrid технология: това е нов, компактен и достъпен хибриден задвижващ блок, комбиниращ ултра нисък разход на гориво с мобилността с нулеви вредни емисии* за пътувания от под 60 км, при скорост до 120 км/ч. В следващите години, технологията Z.E. Hybrid ще се превърне в допълнение на електрическата гама автомобили с нулеви вредни емисии* на Renault.
Принос към „Нов индустриален план" на френското правителство
EOLAB формира част от плана „разход на гориво от 2 л/100 км за всички", представен в рамките на т. нар. „Нов индустриален план" на Франция. Въпреки това, EOLAB отива по-далеч от поставената от френското правителство цел за разхода на гориво, тъй като той се е прицелил в много по-дългосрочен план. В процеса на оформянето на дизайна на прототипа, Renault развива технологиите, необходими за въвеждането на автомобил с разход от само 2 л/100 км до 2020. За да постигне това, Renault работи в дух на иновативно сътрудничество с партньори от френската автомобилна индустрия като производителя на автомобилно стъкло Saint-Gobain, доставчика на седалки Faurecia, производителите на гуми Michelin и Continental (спирачна система). Renault работи в тясно сътрудничество и с корейската компания Posco (магнезиеви компоненти). Специфичното ноу-хау на всички тези партньори е дал ценен принос за успеха на EOLAB прототипа.
EOLAB Concept: концепция, която ще плени въображението
Дизайнерите на Renault са били силно ангажирани с проекта EOLAB от самото му начало. В случая на EOLAB Concept, те изтласкват дизайнерските параметри напред, за да постигнат перфектен дизайн, като отделят съществено внимание на детайла с цел оптимизиране на аеродинамиката и теглото. Със своя скосен покрив и удивително тънката си задница, истинската цел на концептуалния модел е добре маскирана: под съблазнителното му купе, всичко е насочено към икономичността. Той демонстрира, че Renault е способен да добави магическа нотка към прототип, чиято фундаментална мисия е да постигне ултра нисък разход на гориво.
Z.E. HYBRID: ХИБРИДНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ВСИЧКИ
В допълнение на олекотеното тегло и аеродинамичната ефективност, демонстрационният EOLAB автомобил отива още по-далеч в опита си за постигане на ултра нисък разход на гориво, благодарение на 100%-Renault хибридно задвижване, което се покрива от над 30 патента. Tази технология обединява бензинов двигател с вътрешно горене (ICE) и компактен електрически мотор. Tова решение позволява пробег от 60 км** с нулеви вредни емисии* плюс удължен пробег, благодарение на двигателя с вътрешно горене. Важното е, че този задвижващ тракт може да бъде пренесен в базовите модели, които по дефиниция са по-достъпна реалност за повече шофьори. Тази технология ще бъде внедрена в гамата до 2020.
Мотор в корпуса на съединителя
В случая на прототипа EOLAB, ICE частта от задвижващия тракт приема формата на малък 3-цилиндров бензинов двигател с работен обем 999 куб. см. Мощността му е 57 kW (75 к.с.) и максимален въртящ момент 95 Nm. Той е куплиран с много иновативна трансмисия без съединител, разработена на база компактна и икономична 3-степенна скоростна кутия, която е достатъчна за покриване на скоростния диапазон на автомобила. Tова е съществено преимущество спрямо по-голямата част от хибридните технологии на пазара, които използват CVT или DCT трансмисии (Continuous Variable Transmission или Dual Clutch Transmission). Въпросните са големи, тежки и скъпи, което ги прави неподходящи за малки коли.
Главната особеност на концепцията лежи в корпуса на съединителя, в който е монтиран аксиален дисков електромотор с постоянни магнити. Tози мотор е компактен и икономичен и покрива нуждата за наличието на допълнителен въртящ момент, тъй като е способен на моментално разгръщане на максимална мощност от 50 kW и 200 Nm въртящ момент.
Захранван от 6,7 kWh батерия, той е достатъчно голям да задвижва автомобила само с електричество. Тук отново войната за намаляване на теглото е дала своя значим принос, тъй като по-ниската маса на автомобила означава, че се изисква по-малко енергия за задвижването му. В резултат, батерията може да е едновременно по-малка и по-евтина.