EOLAB - витрина за иновациите на Renult в полза на околната среда
Секция: Автомобили
17 Септември 2014 10:31
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
EOLAB - витрина за иновациите на Renult в полза на околната среда

/КРОСС/ Renault представя EOLAB, нов прототип, който изследва възможностите да предложи ултра нисък разход на гориво. Концепцията може да се похвали с NEDC комбиниран разход* от 1 л/100 км, еквивалентен на 22 г/км емисии CO2.

За да постигнат толкова ниски параметри, дизайнерите са фокусирали усилията си в три основни области: минимизиране на теглото, оптимизиране на аеродинамиката и използване на "Z.E. Hybrid" технология, която позволява шофиране с нулеви вредни емисии* в ежедневието.
Като иновативна витрина с екологично ядро, EOLAB включва много висок брой технологични нововъведения, които са предназначени постепенно да бъдат пренесени в серийните автомобили. Вследствие на това, EOLAB подчертава мисията на Renault - който вече е пионер в областта на мобилността с нулеви вредни емисии**, благодарение на гамата си от електрически автомобили** - да предприеме още по-големи стъпки в посока на производство на достъпни модели, които имат все по-малък въглероден отпечатък върху околната среда.
* Разход на гориво, емисии и пробег, хомологирани в съответствие с приложимото законодателство.
** По време на движение по пътищата не се отделят CO2 или други замърсяващи емисии.

Tехнологии, насочени към постигане на ултра нисък разход на гориво за всички
За Renault, целта на EOLAB е да остане верен на ДНК-то на компанията, гарантирайки, че ултра ниският разход на гориво ще стане реалност за възможно най-голям брой хора. Това от своя страна означава, че ще направи технологиите достъпни на цена, която хората могат да си позволят. EOLAB разчита на материали като магнезий и алуминий, които са изключително леки и също така много по-евтини от титаний. В същото време, идеята за такъв автомобил, който да се произвежда в големи обеми в следващите 10 години, е била вградена в плана от самото му начало.

100 технологични преимущества за бъдещите модели Renault
EOLAB е много повече от стилистично упражнение или само витрина. Замислен около платформа от В-сегмента, прототипът включва около 100 нови, реалистични технологични разработки, които са проектирани, за да бъдат постепенно внедрени в бъдещите автомобили Renault.

Рецептата на EOLAB
Изключителният разход на гориво на прототипа EOLAB - е именно 1 л/100 км - е плодът от работата на три основни фронта: изпипана до най-малкия детайл аеродинамика, намаляване на теглото и Z.E. Hybrid технология (бензин/електричество):
Формата на автомобила е била проектирана ефективно да разцепва въздуха, докато подвижни устройства, като например активен спойлер, изпълняват ролята на елерони.
Програмата за намаляване на теглото е довела до свеждане на масата на автомобила до само 400 кг, благодарение най-вече на купето, изработено от множество материали, в това число стомана, алуминий и композитни материали, както и забележителния магнезиев покрив, чиято маса е едва 4 кг. Намаляването на теглото е добродетел, позволил на размера, а оттам на разхода за основните конструктивни елементи (двигател, батерия, колела, спирачки и т.н.) да се задържат на ниско ниво, а с това да се финансира решението за внедряване на по-скъпи материали;
Z.E. Hybrid технология: това е нов, компактен и достъпен хибриден задвижващ блок, комбиниращ ултра нисък разход на гориво с мобилността с нулеви вредни емисии* за пътувания от под 60 км, при скорост до 120 км/ч. В следващите години, технологията Z.E. Hybrid ще се превърне в допълнение на електрическата гама автомобили с нулеви вредни емисии* на Renault.

Принос към „Нов индустриален план" на френското правителство
EOLAB формира част от плана „разход на гориво от 2 л/100 км за всички", представен в рамките на т. нар. „Нов индустриален план" на Франция. Въпреки това, EOLAB отива по-далеч от поставената от френското правителство цел за разхода на гориво, тъй като той се е прицелил в много по-дългосрочен план. В процеса на оформянето на дизайна на прототипа, Renault развива технологиите, необходими за въвеждането на автомобил с разход от само 2 л/100 км до 2020. За да постигне това, Renault работи в дух на иновативно сътрудничество с партньори от френската автомобилна индустрия като производителя на автомобилно стъкло Saint-Gobain, доставчика на седалки Faurecia, производителите на гуми Michelin и Continental (спирачна система). Renault работи в тясно сътрудничество и с корейската компания Posco (магнезиеви компоненти). Специфичното ноу-хау на всички тези партньори е дал ценен принос за успеха на EOLAB прототипа.

EOLAB Concept: концепция, която ще плени въображението
Дизайнерите на Renault са били силно ангажирани с проекта EOLAB от самото му начало. В случая на EOLAB Concept, те изтласкват дизайнерските параметри напред, за да постигнат перфектен дизайн, като отделят съществено внимание на детайла с цел оптимизиране на аеродинамиката и теглото. Със своя скосен покрив и удивително тънката си задница, истинската цел на концептуалния модел е добре маскирана: под съблазнителното му купе, всичко е насочено към икономичността. Той демонстрира, че Renault е способен да добави магическа нотка към прототип, чиято фундаментална мисия е да постигне ултра нисък разход на гориво.

Z.E. HYBRID: Хибридна технология за всички
В допълнение на олекотеното тегло и аеродинамичната ефективност, демонстрационният EOLAB автомобил отива още по-далеч в опита си за постигане на ултра нисък разход на гориво, благодарение на 100%-Renault хибридно задвижване, което се покрива от над 30 патента. Tази технология обединява бензинов двигател с вътрешно горене (ICE) и компактен електрически мотор. Tова решение позволява пробег от 60 км** с нулеви вредни емисии* плюс удължен пробег, благодарение на двигателя с вътрешно горене. Важното е, че този задвижващ тракт може да бъде пренесен в базовите модели, които по дефиниция са по-достъпна реалност за повече шофьори. Тази технология ще бъде внедрена в гамата до 2020.

Мотор в корпуса на съединителя
В случая на прототипа EOLAB, ICE частта от задвижващия тракт приема формата на малък 3-цилиндров бензинов двигател с работен обем 999 куб. см. Мощността му е 57 kW (75 к.с.) и максимален въртящ момент 95 Nm. Той е куплиран с много иновативна трансмисия без съединител, разработена на база компактна и икономична 3-степенна скоростна кутия, която е достатъчна за покриване на скоростния диапазон на автомобила. Tова е съществено преимущество спрямо по-голямата част от хибридните технологии на пазара, които използват CVT или DCT трансмисии (Continuous Variable Transmission или Dual Clutch Transmission). Въпросните са големи, тежки и скъпи, което ги прави неподходящи за малки коли.

Главната особеност на концепцията лежи в корпуса на съединителя, в който е монтиран аксиален дисков електромотор с постоянни магнити. Tози мотор е компактен и икономичен и покрива нуждата за наличието на допълнителен въртящ момент, тъй като е способен на моментално разгръщане на максимална мощност от 50 kW и 200 Nm въртящ момент.

Захранван от 6,7 kWh батерия, той е достатъчно голям да задвижва автомобила само с електричество. Тук отново войната за намаляване на теглото е дала своя значим принос, тъй като по-ниската маса на автомобила означава, че се изисква по-малко енергия за задвижването му. В резултат, батерията може да е едновременно по-малка и по-евтина.

Z.E. Hybrid... Един режим за през седмицата, друг за през уикенда
Избор от два режима:
- Режимът "делничен" подкрепя използването на електрическа енергия за ежедневни пътувания (например от дома до работното място), за да стигне възможно най-близо до нулеви емисии от ауспуха* и нулева консумация на гориво*. Пробегът на EOLAB е достатъчен за изминаване на 60 км* с електрическа енергия. Когато бъде избран този режим, автомобилът винаги потегля на електроенергия, а първа предавка позволява развиване на скорост до 60/70 км/ч. На по-висока скорост системата автоматично превключва на втора предавка и продължава да се движи само на ток до 120 км/ч. Отвъд тази скорост, хибридната система автоматично включва двигателя с вътрешно горене, който задвижва автомобила чрез трета предавка.
- Режимът "уикенд" съчетава и двата източника-дълги разстояния на задвижване, за да се позволи изминаването на по-дълги разстояния. Въпреки, че колата продължава да потегля само на ток, двигателят с вътрешно горене се включва на по-ниска скорост. След това двата агрегата се включват, не само за използване на по-малко енергия, но също така да се използва истинския тласък, резултат от комбинирането на 90-те киловата на бензиновия двигател и 50-те киловата на електромотора. В този режим, батерията се зарежда при намаляване на скоростта и спиране (функция за увеличаване на пробега). Това е важна концепция, която показва пътя напред за хибридизация. "Днес, повечето от хибридни автомобили на пазара са в по-високите автомобилни сегменти и с цена от над 40 000 евро. Решенията, демонстрирани от EOLAB, са много по-икономични и позволяват хибридната технология да бъде използвана за по-малки коли и в много по-голям мащаб. Нашата цел е да произвеждаме автомобил с два източника на захранване на цената на един", подчертава Жан-Пиер Фуке, Ръководител на проекта Z.E. Hybrid Innovation.

* Разход на гориво, емисии и пробег, хомологирани в съответствие с приложимото законодателство.
** По време на движение по пътищата не се отделят CO2 или други замърсяващи емисии