БГ протестите страдат от утопизъм
Секция: Интервюта
30 Септември 2014 09:00
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
БГ протестите страдат от утопизъм

/КРОСС/Европа се откъсна от религиозните си традиционни корени. Културата ни е космополитна и трябва да се отвори към света, казва проф. Юлия Кръстева пред "Стандарт"

Професор Юлия Кръстева е световноизвестен писател, философ, психоаналитик и теоретик на културата. Тя гостува в родината си за лекция, която изнесе в Софийския университет миналия петък. Над 600 слушатели дойдоха да чуят нейните разсъждения за новите форми на бунта в съвременната цивилизация. "Преди да вдигнеш революция в квартала, трябва да направиш революция в себе си", заяви проф. Кръстева пред аудиторията. Тя напуска България на 22 години през 1966 г. със стипендия в Сорбоната.

Вие имате пред себе си една жена от български произход с френска националност, европейско гражданство, осиновена от Америка", самоопредели се знаменитата българка.

- Учудвам се, че тази нация, която се създаде около писмеността, не изнася достатъчно тази гордост,

- Проф. Кръстева, какви са впечатленията ви от България при това завръщане - какво ви изненада и удиви?

- Аз останах само за два дни и нямам много впечатления от България, но ме впечатли голямото любопитство на академичната младеж и желанието да се внесе в политическото поле едно по-дълбоко размишление за корените и кризата на цивилизацията. Защото вие скоро ще правите избори. Хората казват, че практическият език е обеднял,

трябва интелектуалците да дадат някакъв дух и цвят

и повече подтик за размишление във връзка с традициите и бъдещето. Ние българите имаме голяма традиция, но тя се забравя. Естествено не може всичко да се чака от традицията, но тъй като въпросът с ценностите е много сложен, трябва да започнем, като преоценим старите ценности и се мъчим да изградим нови. Но това изисква да се отиде по-далеч от комерсиалното цифрово класическо пазарно общество, в което много бързо вратите се затварят. И тук академичните среди имат голямо място. Като казвам академичните, имам предвид от малките училища до медиите.

- Какви са вашите наблюдения, не е ли обеднял навсякъде политическият език, или това е типично само за нашата страна?

- Не, това е нещо общо навсякъде. Но тук впечатлява много, защото за това ми говорят и студентите, и преподавателите, с които се срещах. Пък и защото този български говор, който съм запазила, през годините преди падането на Берлинската стена беше наситен с много аспекти от световната цивилизация и ние непрекъснато дискутирахме как може да се обнови обществото във връзка с това. Струва ми се, че и сега това не е изчезнало, но е някак закрито от една мрежа от по-повърхностни цели, които изглеждат важни, но опошляват малко народа. Чувствам го, но тъй и като другите ми го казват, реших да го споделя с вас.

- Вашата лекция бе за новите форми на бунта, а нашето българско общество от доста време е зациклило в бунтове, които сякаш не намират крайни решения. Следите ли ставащото в България и протестите, които се развиха през последните години?

- Следя нещата отдалеч, от телевизиите и нямам дълбоко разгръщане и анализиране на тези неща. Но понякога ми се струва, че тези бунтове са протести, които са недоволства без програми или се изпускат в някои крайни "левичарски" псевдомарксически или други утопически искания, които не се съобразяват нито с диктатите в глобалния пазар, нито с комплексното състояние на човешката психика. Няма нито реализъм, нито задълбочено мислене. Заради това ми се струва, че е нужно време. Така набързо решенията не се намират лесно. Моята цел беше да се мобилизират всички мисли, възможности, способности на академичната младеж и

да се създадат т.нар. на Запад групи на мислене

- да ги свързват с медиите и политиците и да се помисли след време за тази криза на цивилизацията, която ни разтърсва сега.

- Според вас има ли криза на идентичността в нашето общество? Вие казахте в лекцията си, че тя е универсален антидепресант, но имаме ли такава?

- Моето впечатление е, че ние в Европа, където се извърши тази голяма революция на Просвещението, се откъснахме от религиозните си традиционни корени. А това откъсване води до някакво механизирано комерсиално общество, което е всъщност много регресивно и опошлява. В този контекст връщането към идентичността понякога се разбира като затваряне в някаква схематична идентичност. Аз съм религиозен, православен, българин, мъж, жена, хомосексуален, хетеросексуален и т.н. Идеята ми е, че истинската идентичност, която ни свързва и ни се създаде с течение на вековете от нашата традиция - гръцка, еврейска, християнска, Възраждането, Просвещението, а сега и навлизането на тези мюсюлмански традиции - това ни подканва да преоценим днес всички тези традиции и да ги вземем такива, каквито са. А не да се затворим в тях и да ги превръщаме в догми, но да ги преоценяваме и проблематизираме. Казах, че идентичността - такава, каквато я разбирате за европейска традиция, не е сигурност, а поставяне под въпрос. Това е нещо много типично за нашата цивилизация, но не значи, че трябва да се откъсваме от традициите. Трябва да приемем тези идентичности като преходен период, необходимост и опит. Защото идентичността и отхвърлянето на идентичността могат да се изродят във фанатизъм, което виждаме и сега. Затова тази мъдрост на цивилизацията ни и преоценката на ценностите са нещо много важно. Трябва да се чувстваме европейци в множествеността на това европейско семейство и да сме способни да преоценяваме традициите на всички тези цветя, съставляващи букета на Европа.

- Казахте също, че преди да направим революция в квартала, с по-голяма точност трябва да направим революция в себе си. Кои са пътищата за това? Психоанализата очевидно е един от тях.

- Да, това преоценяване може да се върши в училищата от гледна точка на историята, науките и изкуството, за да се постигне едно въплъщаване на този въпрос във всеки от нас. Аз съм идентичен, знам какъв съм, но мога също да открия нови успехи, нови страни у себе си чрез това непрекъснато преоценяване на моята идентичност чрез изкуството, психоанализата, обучението и усвояването на религиите. С една дума, чрез просветата и културата. Това е големият фокус на Европа и на България също. Дори като живея в чужбина, се учудвам, че тази нация, която се създаде около писмеността, не изнася достатъчно тази гордост, която ние имахме, като бях дете, ученичка и студентка в България. Тази българска култура, която може непрекъснато да се подновява, тъй като години след робството, идентичността ни

може да живее само ако се отвори към външното

Тя е не само национална, а е била също така и космополитна, свързана към другия свят. Изучават се много езици, доста от нашите български студенти са полиглоти и това би трябвало да се храни и развива.

- Определяте себе си като "енергичен песимист", какво влагате в това? По-скоро повод за песимизъм или за оптимизъм имате, като виждате как се развиват обществата ни?

- Не искам да съм много оптимистична, защото виждам колко лошо вървят някои неща. Говоря за фанатизма, обедняването на много южни нации например, чувства се мизерията тук в някои квартали, които преди няколко години бяха дребна буржоазия. Затова не съм много оптимистична, виждам и причините, довели до това. Но от друга страна, знам, че има латентни способности, за които говорих и за които трябва да се събуди интересът у хората с интелектуални възможности, за да намерят начин да ги прекарат през медиите. Трябва да стане лично преживяване нуждата да имаме една непрекъснато възраждаща се идентичност, за да се променя тя, а не да е застинала веднъж завинаги. Това наричам аз вътрешна революция и затова казвам, че съм енергична, но песимистична - да събудим енергията у всички!

Снимка: Булфото